Millä tulorajalla työperäinen maahanmuutto hyödyttää Suomen julkista taloutta? Korjaus
Hallitusneuvotteluissa on noussut esiin kysymys siitä, mikä on maahanmuuttajan ansiotulojen tason oltava, jotta hän hyödyttäisi julkisen talouden rahoitusasemaa. Keskustelussa on aivan oikein nähty, että kyse on maahanmuuttajan maksamien verojen ja hänen nauttimiensa sosiaalietuuksien välisestä suhteesta. On siis aivan oikein oivallettu, että on olemassa ”nettopositiivisen” työllisen raja, jolla maahanmuuttaja alkaa maksaa enemmän veroja (ml. työttömyysvakuutusmaksuja), kuin saa sosiaalietuuksia. Osoitan tässä, miten on tehtävissä laskelma siitä verorajasta, jolla ihminen ei keskimäärin ole nettosaaja eikä nettomaksaja. Tulorajan laskeminen on vaikeampi tehtävä.
Tarvittavat tiedot: BKT, kokonaisveroaste, väkiluku
Tarvitaan muutama avainluku sen selvittämiksi, onko ihminen nettohyötyjä vai nettomaksaja. Taloustieteen mukaan kunkin kansalaisen nettohyöty tai nettokustannus julkiselle taloudelle määräytyy sen mukaan, kummalle puolelle ko. henkilö asettuu ns. kansantalouden keskimääräistä veroastetta.
Suomessa on 5,5 milj. asukasta. BKT:lla mitattuna heidän tuottamansa kokonaistulo oli 266,7 mrd € vuonna 2022. Kokonaisveroaste, ts. kaikkien maksettujen verojen suhde BKT:hen on Suomessa 42 %. Tuolla veroasteella kerätty kaikkien verojen määrä oli silloin 112,014 mrd €. Se on siis se summa rahaa, joka tarvitaan kaikkien julkisten menojen kattamiseen vuosittain.
Veronmaksajat rahoittavat sekä kansantalouden julkishyödykkeet (puolustus, yleinen järjestys, tuomioistuimet ja infrastruktuuri) että muut julkiset menot (sosiaaliturva, koulutus, terveydenhuolto).
Keskimäärin kukin kansalainen siis maassa asuva ja maahan muuttava maksaa veroja (tulo-, kulutus-, kiinteistö- ym. veroja) Suomessa 20.366 €. Kuukautta kohden verorajaksi muodostuu noin 1700 €:
0.42×266.7/(5.5×12) = 1700 €/kk.
Ne, jotka maksavat tuloistaan enemmän tulo-, hyödyke- ym. veroja, kuin mitä on mainitun kokonaisveroasteen (42 prosentin) avulla laskettu, ovat nettomaksajia yhteiskunnalle. Jotka maksavat tätä vähemmän veroja, ovat nettohyötyjiä. Tämä koskee niin maassa asuvia kuin maahan muuttavia uusia kansalaisiakin. Alkuperäisessä tekstissä käytin erheellisesti termiä ”tuloraja”, kun oli tarkoitus kirjoittaa ”veroraja”. Itse laskelma on oikein. Tuloraja on korkeampi kuin veroraja, mutta sellaisen laskeminen teoreettisesti oikein olisi haasteellista.
Laskelmani on helpointa ymmärtää kuvittelemalla hetkeksi, että kaikilla maassa asuvilla olisi sama tulo, sama kulutus, sama 42 prosentin veroaste ja että kaikki tukeutuisivat tulonsiirtoihin täsmälleen yhtä paljon. Tällöin kukaan ei olisi nettosaaja eikä nettomaksaja. Jokainen maksaisi tällöin yhteiskunnalle täsmälleen saman verran veroja vuodessa eli 20.366 €. Kuukautta kohden verorajaksi muodostuisi noin 1700 €.
Humanitäärinen maahanmuutto nostaa veroa maksavien verorasitusta
Edellä olevassa laskelmassa jokaisen ajatellaan oleva työperäisiä maahanmuuttajia. Työllistymättömät pakolaiset eivät kuitenkaan maksa veroja ja heihin kohdistuu ylimääräisiä menoja runsaasti. Tämä ei kuitenkaan muuta edellä esitettyä keskimääräistä laskelmaa. Se kuitenkin muuttaa verorasituksen jakaumaa, koska mainitun 1700 €:n verorajan ylittävien veronmaksajien on rahoitettava myös nollatuloisten pakolaisten saama sosiaaliturva ja muut yhteiskunnan menot heille. Perheiden yhdistämisprosessin myötä työllistymättömät perheenjäsenet ovat oma lisätekijä.
Pakolaisten keskuudessa on laajalti lukutaidottomuutta ja nuoretkin maahanmuuttajat ovat koulutukseltaan useita vuosia jäljessä eurooppalaisia nuoria. Maahanmuuttajat, joilla ei ole lukutaitoa, joiden kulttuuriin kuuluu naisten pysyminen pois työmarkkinoilta, joilla on tavoitteena suuri lapsiluku ja joilla ei ole koulutusta kotimaastaan, eivät edusta työperäistä maahanmuuttoa ja heidän menonsa rahoittaminen kuuluu lasketun tulorajan ylittäville maassa asuville ja maahan muuttaville.
Yksi tapa katsoa työllistymättömän maahanmuuton vaikutusta laskelmaan, on havaita, että sen seurauksena BKT jää pienemmäksi kuin se voisi olla, mutta että rasitus valtiontaloudelle on vahvempi, koska julkiset palvelut on tuotettava kaikille. Tämän seurauksena laskennallisen 1700 €:n verorajan ylittävien vastuu rajan alle jäävien palvelujen rahoittamisesta korostuu, mikä heijastuu paineena myös kokonaisveroasteessa.
Rahoitusasema muuttuu elinkaaren aikana
Kansalaisten asema esitetyssä laskelmassa kuitenkin muuttuu elinkaaren aikana. Useimmat ihmiset ovat aluksi nettosaajia, muuttuvat työllistyttyään nettomaksajiksi ja myöhemmällä iällään taas nettosaajiksi. Tarvittaisiin siis laskelmia myös elinkaarinäkökulmasta.
Maahanmuuton vaikutus BKT:hen ja valtiontalouteen on eri asia. Edellä sanottu ei tietenkään muuta sitä, että jokainen ihminen on arvokas ja että kaikki tehty työ on hyödyllistä ihmisille itselleen, heidän läheisilleen ja yhteiskunnalle, vaikka vaikutus valtiontalouteen olisi negatiivinen.
Suomessa keskituloiset maksavat 20-30 prosenttia verojen ja maksujen kokonaissummasta, suurituloisin kymmenesosa yli 40 prosenttia kaikista veroista ja maksuista. Todellisuudessa Suomen tilanne on vielä vaikeampi, sillä 42 prosentin veroaste jää paljon alle julkisen menoasteen, joka Suomessa on ollut 56 prosenttia. Inflaatio muuttaa näitä lukuja kaiken aikaa. Julkinen talous joka tapauksessa elää Suomessa velaksi.
Taloustieteen mukaan työperäinen maahanmuutto vahvistaa talouden kasvua ja toimivuutta. Tätä positiivista johtopäätöstä on silti aihetta täsmentää kysymällä, mitkä ovat maahanmuuton vaikutukset julkiseen talouteen. Yllä oleva laskelma tarjoaa tähän kysymykseen metodisen vastauksen.
Esittämäni laskelma on mekaaninen ja identifioi Suomen kansantaloudessa sen veronmaksajan, joka ei ole nettosaaja eikä nettomaksaja suhteessa julkiseen talouteen. Laskelman tarkoitus ei ole antaa kuvaa siitä, onko joku tietty yksilö nettomaksaja vai ei. Jos Suomen kansasta poimii yhden veronmaksajan ja kysyy, kummalla puolella hän on rajaa, joutuisi hänen maksamiensa verojen lisäksi selvittämään hänen saamansa tulonsiirrot ja julkiset palvelut. Sellaiseen tämä laskelma ei tietenkään anna mahdollisuutta. Se kertoo sen rajan, johon sijoittuvat kansalaiset keskimäärin ovat nollanettosaajia & -maksajia. Työperäisen maahanmuuton tulorajoista päättäminen puolestaan on poliittinen kysymys.
Julkisen talouden kannalta on toki myös oleellista, maksaako sen 1700 €/kk julkinen vai yksityinen työnantaja.
Ilmoita asiaton viesti
Sillä ei kai ole merkitystä, koska julkisella työntekijän tulot tulevat aina verorahoista. Kysymyshän siitä mikä on minimipalkka on työnantaja kuka tahansa, ettei palkan lisäksi henkilö tarvitse muita tukimuotoja elämiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta kokonaisveroasteen käyttäminen vahvasti progressiivisessa verotodellisuudessa antaa väärän lopputuloksen?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tuolla tulorajalla keskustelussa oikein tarkoitetaan? Yleisessä keskustelussa ymmärtääkseni puhutaan palkasta ja tässä puhutaan kokonaisveroista/kansalainen. Jos jokaiselta halutaan veroja 1700, niin palkan toki pitää olla huomattavasti korkeampi. On myös huomattava, että eivät kaikki saa edes tuloja, jos lapsilisiä ei huomioida. Jos maahanmuuttajilta edellytetään verotuloja 1700€/kk keskimäärin, niin on heti lopetettava puhe matalapalkka-alalle tulevasta avusta.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki työ on arvokasta, mutta kaikista töistä ei makseta arvon mukaista palkkaa. Yhteiskunta sponsoroi yritystä maksamalla osan palkasta sosiaaliturvana. Yritys myy palvelua tai tuotetta halvemmalla, kuin normipalkkaa maksamalla joutuisi myymään. Lopputulos on, että yhteiskunta sponsoroi kiinalaisten turistien Lapin matkailua ja vientituotteiden ulkomaisia ostajia. Suomi haluaa toimia koko maailman sosiaalitoimistona.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole olemassa mitään matalapalkka-aloja ja töitä, vaan orjatyötä mistä ei makseta palkkaa. Ei ole luonnonlaki, ettei siivouksesta voitaisi maksaa 2500 e/kk. työntekijälle.
Ilmoita asiaton viesti
Antiikin Kreikassa oli sanonta, että jos olet toisen töissä, niin olet toisen orja. Samalla kun kauhistellaan pienellä palkalla tehtäviä töitä, niin on myös syytä muistaa, että siitä seuraa yleensä edullinen hinta kuluttajille.
Ilmoita asiaton viesti
Aijaa, jos pienellä palkalla joutuu tekemään töitä, ei ole olemassa edullisia hintoja työntekijälle, paitsi leipäjonossa. Pitäisihän se kaikkien ymmärtää, että muilla kuin pienituloisilla ei tarvitse olla kaikkeen varaa, vaan jokaisen on voitava rahoittaa perusasiat omalla palkallaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Pitäisihän se kaikkien ymmärtää, että muilla kuin pienituloisilla ei tarvitse olla kaikkeen varaa”
Hmm..
Ilmoita asiaton viesti
Perustelut, miksi sinulla pitäisi olla oikeus johonkin hintatasoon eli elintasoon, muiden kustannuksella? Poljetaan liksoja enemmän, niin eläkkeelläsi porskuttaa mukavammin. Niinkö meinaat?
Ilmoita asiaton viesti
Oletko sekaisin? Missä minä sanon, että minun pitää saada jotain johonkin hintatasoon, kerron, että tuo johtaa siihen. Miksi minun pitäisi porskuttaa eläkkeelläni paremmin. Älä ala mulle!
Ilmoita asiaton viesti
”Samalla kun kauhistellaan pienellä palkalla tehtäviä töitä, niin on myös syytä muistaa, että siitä seuraa yleensä edullinen hinta kuluttajille.”
Kommentoit ylempänä, että omat edulliset hinnat katoaisivat, ikään kuin muiden pitäisi uhrautua keskituloisten ostovoiman pysymiseksi ylellisellä tasolla.
Noin se ei pidä olla. Alemmassa tuloloukussa olevien ihmisten on voitava ostaa perusasiat omalla palkallaan ja korkeampituloisten pitää tinkiä lentopisteiden hankkimisesta.
Riistotalous, jossa toisilla teetetään vuosi vuodelta halvemmalla töitä, että muilla olisi mahdollisuus elostella elintasolla, ei ole kestävä missään suhteessa. Eettisesti, ekologisesti, eikä muutenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Missä minä vaadin jotain itselleni? Muutenkin vedät asiat suoriksi niin kuin itse haluat. Hyi.
Tässä blogissa juuri kerrottiin, että jokaisen pitäisi pystyä maksaa veroja 1700€/asukas. Nuo lentopisteiden maksajat taitavat olla niitä nettomaksajia, joten en ihan heti lähtisi heitä mollaamaan. Uhrautuvatko he jotenkin? Onko se riistotaloutta, että elätetään muita?
Ilmoita asiaton viesti
Joo
Mutta pitäisi maksaa orjan palkka eikä pyytää valtion apua asiaan? Kun ne verotkin maksaa kuluttajat?
Ilmoita asiaton viesti
Kuluttajahan ne viime kädessä maksaa, mutta nyt taitaa olla kyse siitä, että mistä tulevat rahat maksamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei myöskään luonnonlaki miksi apulaiskaupunginjohtajalle pitäisi maksaa 10000 €/kk
Ilmoita asiaton viesti
Ihan kysymyksenä, tuleeko 1700e tuloilla toimeen ja kannattaako ottaa vastaan maahanmuuttajia, jotka tienaa tämän verran? Ja perhe tulee perässä, eli yksi tienaa 1700, joten kai Perhekin voi tulla mukaan ? 1700e ja vaikka kannattaa kolme lapsisen perheen kouluttaminen? Joka on täysin veronmaksajien kustantama? Joo lisää tätä?
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni jo vastasin tuossa kommentissa tuohon, koska jos halutaan jokaiselta veroina 1 700€, niin eihän se ole mitenkään mahdollista 1 700 euron tuloilla. Minä ainakaan en työskentele tuossa suunnitelmataloudessa. Samalla taisi tulla vastattua kaikkiin muihinkin kysymyksiisi.
Toisaalta, jos haluamme yhteiskunnan tuottavan meille haluamamme palvelut, niin maksettavahan ne on. Mikäli työntekijöitä ei löydy Suomesta, niin miten tuo yhtälö hoidetaan? Kuinka monesta palvelusta kansalaiset ovat valmiita luopumaan? On myös hyvä muistaa, että joistakin palveluista ei yksinkertaisesti voida luopua, vaan ne on jotenkin saatava hoidettua. Italian surullisen kuuluisat roskakaaokset hyvänä esimerkkinä.
Ilmoita asiaton viesti
On helppo ymmärtää miksi Yhdysvallat kehittyi 1820-1920 lukujen välisenä aikana niin huimasti teolliseksi ja vauraaksi suurvallaksi. Sinne sai muuttaa töihin kuka hyvänsä ja ansaita sen minkä pystyy. Veroa ei juuri maksettu, mutta ei ollut myöskään tulonsiirtoja.
Ilmoita asiaton viesti
Jaa,,minulla on eläke 1540€/kk netto , en saa mitään sosiaaliturvaetuuksia, asun vuokralla ja olen kohta siinä tilanteessa kai että joudun lähtemään maasta kun en täytä elämisen edellytyksiä.
Sitä minä vaan ihmettelen että työelämään lähdin 60-luvulla, ollut alle keskipalkan koko työelämän, opiskellut sitkeästi uudet ammatit, yrittänyt työntekijänä ahkerasti ja maksanut veroa kohtuupaljon,,että mihin se elämä menikään ja jäljellä on kitulias ja sairaalloinen vanhuus jonka joudun elämään yhteiskunnan armoilla, työeläkkeellä ja sairasjonoissa.
Ja sitäkin ihmettelen että en tosiaan ymmärrä tätä maahantulijoiden tulorajajuttua,,samat laskelmathan voidaan tehdä suomessa paikkakunnalta toiselle muuttavalle, jne..
Mielestäni asialla ei ole kovin suurta merkitystä vaan tärkeämpää on varmistaa se että matalapalkka-alalla pärjää ilman sosiaalitukia ja että kouluttaumisjärjestelmät toimii.
Ja että matalapalkkaalatkin on sellaisia että työeläkkeellä sitten myös pärjää ilman sosiaalitukia.
Sosiaalituet tulee kiertoon aina köyhällä, eli takaisin yhteiskuntaan. Minunkin eläke, tili on tyhjä kun tulee eläke tilille. Mihin se raha meni? Asumiseen suurin osa, ruokaan loput. Puhelin-tietokonemaksu. Polttoaine,,autoa on varaa pitää vielä niin kauan kuin ei hajoa. Rahan saa riittämään kun kaupassa kahtelee punasten lappujen ruokaa.
Eli koko työeläke menee kuukausittain tähän yhteiskuntaan kiertoon. Ja siitä suurin osa verottajalle ja uudestaan kiertoon.
Elämme siis rahan kiertotaloudessa, jossa osa tekee töitä ja osa elää töitä tekevistä.
Paljonko Suomesta viedään rahaa ulkomaille ja ketkä vie? Mikä on kiertotalouden kokonais-summa ja mikä on hukkarahaa? TUskinpa siinä eturintamassa on työtä ja turvaa hakeva maahanmuuttaja.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoittaako blogisti että yksilön tuloraja olisi 1700 euro/kk? Vai maksettujen verojen määrä olisi 1700;-/kk?
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mietin, mutta ei voi olla verojen määrä – edellyttäisi about ainakin 4.000 bruttotuloa. Jos bruttopalkka 1.700 niin jotenkuten yksinäinen pärjäisi. Valtion tuloveroa tuskin paljoakaan menisi, mutta kunnallisvero ja vuokrakämppä, niin voisi jäädä 600 +- jotain vielä elämiseen. Ei kuitenkaan paljoa kotimaahan lähetettäväksi, saatikka säästöön.
Ilmoita asiaton viesti
Ei voi olla ei.
Kuitenkin laskukaava veroprosentti x bkt / (ihmisten määrä /12 kk) antaa jokaisen, kehdosta hautaan ihmisen maksaman keskimääräisen maksetun veron/kk.
Samoin blogisti käyttää veron määrää:
”Keskimäärin kukin kansalainen siis maassa asuva ja maahan muuttava maksaa veroja (tulo-, kulutus-, kiinteistö- ym. veroja) Suomessa 20.366 €. Kuukautta kohden”
Ja jatkaa:
”Kuukautta kohden tulorajaksi muodostuu noin 1700 €:
0.42×266.7/(5.5×12) = 1700 €/kk”
Jompikumpi: Tuloraja tai verojen määrä mutta ei molemmat.
Ilmoita asiaton viesti
Näitten professoorien ja kaikenmaailman dosenttien ajatusmaailma on hiukan mutkikkaampi kuin tavallisten tallaajien.
Ilmoita asiaton viesti
”Keskimäärin kukin kansalainen siis maassa asuva ja maahan muuttava maksaa veroja (tulo-, kulutus-, kiinteistö- ym. veroja) Suomessa 20.366 €.”
Jutussa on kyse veroista. Kun maksat veroja n. 1 700€/kk, niin et ole verojen suhteen nettosaaja etkä nettomaksaja. Olen myös aikaisemmassa kommentissa ihmetellyt sanaa ”tuloraja” tässä yhteydessä. Laitan yhden vanhan linkin tähän:
https://www.eva.fi/blog/2018/06/01/keskiluokka-maksaa-paljon-veroja-mutta-on-silti-nettosaaja/
Tuon linkin mukaan vuonna 2016 piti kuulua vähintään keskimmäiseen keskituloisten luokkaan, jotta oli nettomaksajan roolissa. Siten nyt pitäisi houkutella vähintään tuota luokkaa maksavia maahanmuuttajia. Utopiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ok just jooo, mutta eihän me tänne eläkeläisiä haluta vaan työntekijöitä. Ei tänne työn perässä tuleva tarvitse tulonsiirtoina eläkettä, lapsilisää, ilmaista koulutusta eikä asumistukea, kunhan tienaa minimissään noin 1.700 bruttona.
Emeritusprofessoori ajatteleekin asiaa hiukan isommasta ikkunasta ja pidemmällä aikajänteellä…
Mutta eihän tätätarvitse ajatella noin monimutkaisesti. Maksetaan tulijalle palkkaa jolla se saa vuokran maksettua, ruokaa jne.. niin ollaan jo niukinnaukin voiton puolella.
Ilmoita asiaton viesti
Antero, nuo eläkeläiset ovat aikaisemmin olleet työntekijöitä ja nykyiset työntekijät tulevat olemaan myöhemmin eläkeläisiä. Julkisia kuluja syntyy ja rahat pitää jostain kerätä. Mitä enemmän maksajia tulee luokkaan alle 1 700€, niin sitä enemmän rasitus kasvaa osalle yli 1700€ mikäli kulut pysyvät samoina/kansalainen.
Ilmoita asiaton viesti
Oletan etteivät tänne tienaamaan tulevat jää tänne eläkettä nauttimaan, vaan suuntaavat takaisin lämpimiin maihin kuten aika monet suomalaisetkin eläkeläiset haaveilevat, eivätkä täten jää nauttimaan tulonsiirroista pienen eläkkeensä lisäksi.
Ja toivottavasti mahdollisimman moni heistä työskentelisi yksityisellä puolella, niin tuleva pieni eläkekin maksettaisiin eläkeyhtiön varoista.
Ilmoita asiaton viesti
Oletus kaipaisi vahvistusta tutkimustiedosta.
Jos sosiaalietuihin kuuluu mm. maksuton tai lähes maksuton terveydenhuolto aina yliopistosairaalan tasoa myöten, en usko kaikkien olevan eläkeiässä varmoja siitä, että etelän lämpö päihittää tuon edun.
Ilmoita asiaton viesti
Tuon evan blogin mukaan:
” Keskiluokka on nimittäin tulonsiirroissa nettosaaja, eli se saa tulonsiirtoja, kuten eläkkeitä ja lapsilisiä, enemmän kuin niitä veroina maksaa. Vuonna 2016 se sai 1,46 miljardia euroa enemmän tulonsiirtoja kuin maksoi.”
Keskimmäiset keskituloiset (2016) saivat palkkaa 2586 €/kk ja hyödyttivät tuolloin 2% palkastaan, siis vuonna 2016.
Eli tänä päivänä raja lienee juuri 2500€/kk, jolloin palkansaaja elää juuri ja juuri ilman yhteiskunnan tukea!
Jos haluttaisiin että maahanmuutosta olisi hyötyä valtion taloudelle tuo kuukausiraja pitäisi olla korkeampi!
Ilmoita asiaton viesti
Pitää huomata, että Vesan blogissa huomioidaan kaikki verot ja siten kaikki menot. Tulonsiirrot ovat osa tuosta kokonaisuudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Aika korkeelta tuntuu 2.500 tai en osaa oikein ajatella. Silloinhan jää verojen jälkeen vielä noin 1.700 käteen, niin eikös siitä jo vuokran maksa ja jää vielä kotiinkin lähetettävää🤔
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä veroja pitäisi pystyä maksamaan 1700 kuukaudessa, vaikka ei ymmärtäisikään saavansa etuja vastaavasti.
Pitää maksaa osuutensa kehitysavusta, humanitaarisesta maahanmuutosta, puolustuskuluista putinistien imperialismia vastaan, kreikkalaisten ja muiden eurossa pärjäämättömien etelän asukkaiden avustamisesta ja Suomen taloutta vahingoittavien EU-meppien elättämisestä.
Kun veronmaksukykymme on vaatimuksiin nähden surkea, on valtiomme joutunut myymään omaisuuttaan veroparatiiseissa lymyileville tahoille ja joutunut ottamaan rutkasti lainaa tulevien sukupolvien maksettavaksi.
Kyllä PS-puolueella olisi tietoa kansan valistamiseksi, mutta kansapa ei halua valistua, vaan huutelee hävyttömiä.
Ilmoita asiaton viesti
Työperäinen maahanmuutto on EK:n ja Kokoomuksen pysyvä intohimo, jolla suomalaisia työttömiä syrjäytetään työmarkkinoilta pysyvästi.
Se on näille voitontavoittelijoille täysin samantekevää.
Ilmoita asiaton viesti
Tarja Haloselle fennojen syrjiminen työnhaussa tuntui olevan hyväksyttävää. Mikä lienee ollut perimmäinen tarkoituksensa ja tutkimaton motiivinsa.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi asia mitä ei juurikaan ole otettu esiin laskettaessa (työperäisen) maahanmuuton hyötyjä, on se että lähes kaikki jostain matalamman tulotason maasta tulevat lähettävät merkittäväviä summia rahaa takaisin lähtömaahansa sukulaisten jne tueksi. Se on monille suvuille se ainoa motiivi kerätä esim. matkakassa.
Eli se raha mitä useimmat Suomeen tulevat ansaitsevat ”ylimääräistä”, ei jää edes tänne kiertoon kulutukseen niin paljon mitä jostain EU maasta tulevalla jäisi. Sama pätee varmasti Virosta tulevilla raksatyöntekijöille myös.
Ilmoita asiaton viesti
Muistanko oikein, että jos virolainen raksamies käy Suomessa töissä, niin kela maksaa lapsilisää hänen perheestä kotimaassaan?
Ilmoita asiaton viesti
Muistat aivan oikein!
Suomeen veronsa maksavan virolaisen (tai muun eu-kansalaisen) perhe on (on ollut) oikeutettu kotimaassaan asuvana lapsilisiin.
Kannattaisi tarkistaa Kelalta, onko tilanne edelleen voimassa.
Ilmoita asiaton viesti
Koskeeko myös ei-EU-kansalaista? Epäilen että koskee koska ”yhdenvertaisuus”.
Ilmoita asiaton viesti
Joku ei kyllä nyt tässä artikkelissa täsmää.
Kanniainen esittelee, että veroja pitäisi maksaa vuodessa 20 366 €/ vuodessa.
Ja tähän lukuun on päädytty siten, että veroaste on 42%. Mikäli vuodessa peritään tulosta veroa 42% (20 366 €) on brutto tulojen oltava (20 366 € ÷ 0,42 = 48 905€)
Ja kuin tuo brutto tulo jaetaan 12 kuukaudella saadaan
kuukaudessa tienattavaksi brutto palkaksi 4 041 €.
Ei 1 700€, joka kattaa vain verojen osuuden (1 700€*12 = 20 400 €).
Ilmoita asiaton viesti
Eihän noita veroja pelkästään palkasta peritä, mutta jos perittäisiin, niin noinhan se menisi mikäli laskemme kaikki kansalaiset palkkatöihin. Lisäksi on huomattava, että elämme velaksi, koska emme saa tarpeeksi vero- tai maksutuloja.
Lisäys: https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/suomen-verot-ja-menot/verotuotot/#cdf9e24d
Ilmoita asiaton viesti
Veroa peritään kansalaisilta myös ALV:n muodossa kaikesta mitä kuluttaa, ehkä sekin on jotenkin huomioitu rovessoorin laskelmissa.
Ilmoita asiaton viesti
Vero kuin vero.
Ilmoita asiaton viesti
Yllä olevasta linkistä kun poimii palkasta maksettavat tuloverot ja pakolliset sosiaaliturvamaksut erilleen, niin päädytään lukuun 74 419 000 000/5 500 000 asukasta = 1 127,56€/kk/asukas. Muualta pitää siten kerätä vielä 572,44€/kk, jos lähtökohdaksi otetaan tuo 1700€/kk veroja/kansalainen. Arvonlisäveroista kertyy 378,64€/kk/as. Tuon jälkeenkin jää puuttumaan melkein 200€/kk. Kyllä näistä luvuista voi ainakin sellaisen johtopäätöksen vetää, että kyllä verovaroja tarvitaan todellla paljon/kansalainen. Huomata pitää vielä se, että noillakin luvuilla elämme velaksi. Ainoa keino terveeseen kehitykseen on se, että taloutemme saadaan kasvuun, joten siihen pitää nyt keskittyä.
Ilmoita asiaton viesti
Very good outline indeed. Only missing piece is the cost reduction in government expenses that can be obtained by privatizing the delivery of all government services and then passing on the savings by lowering taxes; military police and courts the exceptions.
America can afford 5% immigration if 60% bring value 20% family reunification and 20% true refugees
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä avaus asian tästä kulmasta. Kuitenkin pakko nostaa tuo elinkaarinäkökulma. Jos maahanmuuttaja tienaa työuransa aikana keskimäärin 1700 €/kk, hän on nähdäkseni liki varmasti julkistalouden kannalta nettirasite, koska mukaan huomioitava vielä eläkevuodet, jolloin kulutetaan julkisia palveluita, mutta ei enää tuoteta uusia tuloja.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten aiemminkin kommentoin, en usko etttä he jäisivät tänne ”kituuttamaan” pienen kertyneen eläkkeen ja tulonsiirtojen varaan. Palaavat säästöjen ja täältä maksettavien eläkkeiden (toivottavasti eläkeyhtiöiden) varassa nauttimaan mukavimmista oloista alkuperäisessä kotimaassaan, lämpimässä ja sukulaisten ympäröiminä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tarvitsee asiantuntevaa hoitoa yhden tai useamman vakavan sairauden vuoksi ja alkuperäisessä kotimaassa hoidon taso ja saatavuus on vaatimaton, nauttiminen voi kyllä kohdistua toisin.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän tuon pitäisi olla jokaselle tulijalle päivänselvä asia.
Sillä palkalla millä tulee toimeen myöskin perheellisten.
En minäkään mennyt -94 Saksassa sosiaalitoimistoon kyselemään toimeemtuloa kun menin sinne töihin.
Ilmoita asiaton viesti
Oleellisinta on montako maahantulijaa tulee sen yhden työperäisen mukana?
Ilmoita asiaton viesti
Uskomatonta, että tämä(kin) tasoinen herra sortuu näihin. Pari ihan perusvirhettä, jonka takia me emme koskaan nouse tästä suosta!
”Tuolla veroasteella kerätty kaikkien verojen määrä oli silloin 112,014 mrd €. Se on siis se summa rahaa, joka tarvitaan kaikkien julkisten menojen kattamiseen vuosittain.”
Ei ole! Se voisi olla ja pitäisi olla, mutta otetaan lainaa lisäksi, kun rahaa on.
Kansantalous tarvitsee kolmea päähyödykettä kasvuun: Raha, raaka-aine ja työvoima. Nyt meiltä puuttuu vain pääoma (kiitos verotuksen) ja työvoima (kiitos persuille). Nyt tarvitaan työvoimaa ja nopeasti, ainoa mitä sitä on saatavilla on ulkomailta. Ihan sama miksi sitä sitten kutsutaan: pakolaisiksi, maahanmuutoksi, siirtolaisiksi, tms. mutta porukkaa tänne tarvitaan.
Luulisi proffan ymmärtävän, että pitäisi keskittyä BKT:n kasvattamiseen, eikä mikään julkisen talouden tasapainottamiseen. Jos BKT nousee edes 10%, niin verotulot. nykyisellä prosentilla kasvaa reilut 12 mrd. Kannattaisiko keskittyä siihen?
Varsinkin kun kasvu on ollut 0% vuodesta 2008!
Ilmoita asiaton viesti