Ruotsi on sosiaalipalveluiden Mekka 3/3
Samalla tavalla kuin muslimit vaeltavat Mekkaan, käymme me sosiaalipalveluiden kehittämisestä kiinnostuneet poliitikot ottamassa oppia ruotsalaisista sosiaalialan innovaatioista. Palasin 25.3. Tukholmasta, jossa Helsingin sosiaalilautakunta kävi yhdessä virastomme johdon kanssa tutustumassa palveluiden yksityistämiseen, verkkoasiointiratkaisuihin ja tyyppipäiväkoteihin. Tämä kirjoitus on viimeinen osa kolmeosaisesta kirjoitussarjasta, jossa käsittelen Ruotsin matkamme antia.
Ruotsi on palveluiden sähköistämisessä valovuosia Suomea edellä
Ruotsin kuntasektorin sähköiset palvelut ovat reippaasti Suomen vastaavia edellä. Meillähän sähköiset kuntapalvelut tarkoittavat useimmiten koneella täytettävien PDF-lomakkeiden tulostamista netistä. Vakavasti ottaen: parhaimmillaankin suomalainen voi täyttää kapulakielisen nettihakemuksen, jonka perillemenosta ei voi koskaan olla varma ja jonka tietoja ei voi korjata itse jälkikäteen. ”Ups, hainkin vahingossa päiväkotipaikkaa väärälle vuodelle. Voikohan tälle enää tehdä mitään?”
Tukholmassa kuntalainen voi ensin verrata palveluja keskenään erittäin fiksussa nettipalvelussa. Palveluntarjoajista on avoimesti nähtävillä esimerkiksi paikkalukumäärät, pätevän henkilöstön osuus ja muut asiakkaan kannalta tärkeät tunnusluvut. Palveluntarjoajia voi valita ”ostoskoriin” samaan tyyliin kuin nettikauppojen tuotteita. Palvelu on käytettävyydeltään meikäläisestä näkökulmasta suorastaan ihmeellinen, se vilisee käteviä ja helppokäyttöisiä lisäominaisuuksia.
Samassa palvelussa voi hakea muun muassa rakennusvalvonnan palveluita, asuntoa, asukaspysäköintilupaa, ajankohtaisia liikennesuunnitelmia, kirjaston kirjoja, teatterilippuja, poliittisia päätöksiä, arkistoituja dokumentteja, päivähoitopaikkaa, vanhuspalveluita, koulupaikkaa, opiskelupaikkaa, Tukholman kaupungin työpaikkoja, perheneuvontaa, velkaneuvontaa, asumistukea, henkilökohtaista avustajaa, ruotsin kielen kursseja maahanmuuttajille, aikuiskoulutusta…
(SIIS KAIKKI SAMASTA PALVELUSTA! Ja Suomenhan piti olla joku tekniikan ihmemaa, eikö pitänytkin? No, ehkä meille riittää tämän kuvitelman perusteeksi se, että maailman suurin matkapuhelinten valmistaja tulee meiltä. Hyvä näin, sillä muuten tätä harhakuvitelmaa paremmuudestamme muihin nähden voisi olla vaikeaa ylläpitää. Ainakin julkisten verkkopalveluiden perusteella Suomi on teknologian kehitysmaa Ruotsiin verrattuna.)
Palataan Tukholman verkkopalveluihin. Kun toivotut palvelut ovat löytyneet, esimerkiksi viisi mielekkäintä päiväkotia lapselle, voidaan verkkopalvelussa edetä hakemuksen tekoon. Mutta mitä ihmettä? Missä ovat kapulakieliset, nälkävuotta pidemmät lomakkeet? Tukholman kaupungin päivähoitohakemuksessa kysytään yhdelle sivulle mahtuvat tiedot. Ja ei, en tarkoita sitä että yksi sivu olisi tungettu Kelan paperilomakkeiden tapaan täpötäyteen. Hakemus on oikeasti tehty yksinkertaiseksi ja helpoksi täyttää, eli nettiin soveltuvaksi. Ja ruotsalaisten mukaan kysytyt tiedot riittävät hyvin.
Edistyneimmänkin suomalaisen nettipalvelun toiminnot loppuvat, kun hakemus on jätetty. Herran huomaan! Ruotsissa taas hakemuksen jättäminen on vasta verkkoasioinnin alku. Tämän jälkeen kuntalainen voi katsoa hakemiensa päivähoitopaikkojen jonotilannetta ja seurata jonon etenemistä. Jos haluttuihin paikkoihin vaikuttaa olevan liian pitkä jono, hakija voi vaihtaa toiveitaan. Palvelusta näkee koko ajan, onko mahdollista saada toivottu palvelu vai pitäisikö hakua laajentaa tai kohdistaa toisiin, paremmin vetäviin palvelupisteisiin. On hyvin tärkeää, että kaupunkilainen tietää asemansa palvelun hakijana.
Miten Ruotsissa pystytään tähän, mutta Suomessa ei? Periaatteessa meillä on edellytykset saavuttaa vastaava palvelutaso kunnallisissa verkkopalveluissa. Eikä asia ole rahastakaan kiinni, sillä jo Helsingin sosiaalivirasto yksin syytää valmiiksi vanhentuneiden tietojärjestelmien kehitykseen rahaa miljoonia euroja vuodessa. Jos muiden kaupunkien vastaavat menot huomioitaisiin, saisi niillä todennäköisesti kymmenen vastaavaa palvelujärjestelmää.
Käsittelemme jo yksin sosiaalilautakunnassa jatkuvasti päätöksiä erittäin suurien summien käyttämisestä kaupungin tietojärjestelmiin. Emme kuitenkaan saa järjestelmiä tällä rahalla yhtenäisiksi ja aidosti asiakaspalvelua tukeviksi. Asiointi verkossa on meidän käyttämillämme järjestelmillä lähinnä vitsi. Koska ruotsalaisilla IT-toimittajilla näyttää olevan erinomaiset näkemykset siitä miten sähköinen asiointi voidaan hoitaa, pidän erittäin välttämättömänä että pyydämme heiltä näkemyksiä Helsingin asiakastietojärjestelmien ja sähköisten palveluiden kehittämisestä.
Kirjoitussarjassa aiemmin ilmestynyt
1/3 Yksityinen päivähoito on Ruotsissa suunnattu koko kansalle
2/3 Nuorten alkoholinkäyttöä vähennettiin Örebro-metodilla
”Tukholmassa kuntalainen voi ensin verrata palveluja keskenään erittäin fiksussa nettipalvelussa”
Just entäs, jos sillä vähäosoisella tahi pienituloisella ei ole nettiä?
Maksaako hän omasta pussitaan aina, kun haluaa osallistua tähän erinomaiseen juttuun niin matkat?
Entäs, jos ei tajau mitään koko netistä?
Maksaako kunta koulutuksen ja pikaisesti?
On se ihanaa, että vihreä oppurtunisti Hack on oivaltanut tämän kaiken.
Nyt täytyy sun vaan selvittää kenellä siihen on suomessa mahdollisuus?
Kaikki eivät ole nääs sinun kaltaisiasi WEB neroja.
VH: Kyllä se nettitaidoton voi varmaan Tukholmassakin mennä asioimaan kaupungin työntekijän kanssa, jos netin käyttö ei onnistu.
Ilmoita asiaton viesti
Vitu että vituttaa näin tyhmät ja ylimieliset vihreät kuten Hack joka ei tajua tavallisen ihmisen elämästä yhtään mitään.
Eli miten 60 vuotias mummo hyötyy tästä ihanasta innovaatiosta siellä sotkamon peräkylissä?
Vai oliko tämä hieno oivallus osoitettu vain varakkaille ja
VH: Kirjoitinko jossain, että Ruotsissa on korvattu kaikki henkilökohtainen asiakaspalvelu sähköisellä asioinnilla??? Enkö??? No en niin. Käsititkö sinä väärin??? No kyllä. Miksi??? Siksikö, että minä olen tyhmä ja ylimielinen??? No ei. Siksikö, että joku muu on sellainen??? No kyllä. No kuka???
Ilmoita asiaton viesti
”VH: Kyllä se nettitaidoton voi varmaan Tukholmassakin mennä asioimaan kaupungin työntekijän kanssa, jos netin käyttö ei onnistu. ”
Kuinkas paljon siellä on tähän työhön palkattu väkeä?
VH: Varmaan vähemmän kuin Suomessa, kun suuri osa ihmisistä asioi sähköisesti eikä tarvitse perinteistä neuvontaa.
”VH: Kirjoitinko jossain, että Ruotsissa on korvattu kaikki henkilökohtainen asiakaspalvelu sähköisellä asioinnilla??? Enkö??? No en niin. Käsititkö sinä väärin??? No kyllä. Miksi??? Siksikö, että minä olen tyhmä ja ylimielinen??? No ei. Siksikö, että joku muu on sellainen??? No kyllä. No kuka???”
Itse asiassa kokonaisuudessa koko artikkelisi perustuu juuri tuohon oivallukseen:
Kaikkihan me tämän osaamme, kun minäkin.
Onhan teilläkin se osaaminen ja läppärit kotona, jotta voimme kehittää asoita eteenpäin, kuten ruotsissa.
Odotan edelleen vastausta miten esim. maalla ja kaupungissakin ihmisille joilla ei ole mitään tuntumaa tietoliikenteeseen niin miten hoidat asiat?
VH: Kuten nytkin.
Oletetaan pelkästään helsinki. Varmasti löytyy 50,000-100,000:tta ihmistä jotka eivät tajua mitään tietokoneista vaikka lyötäisiin eteen parhaimmat koneet.
VH: Kts. edellistä vastaustani, jos osaat scrollata niin kätevästi.
Ilmoita asiaton viesti
Eli kuinka monta kuukautta heidän tarvitsee odottaa jotta saavat apua tietokoneen kautta?
Vai palkkaako esim. helsinki kokopäiväisiä mikrotukihenkilöitä tuhansittain jotta tämä visiosi toteutuisi?
VH: Lehmät lentävät, ennen kuin sinä oivallat…
Ilmoita asiaton viesti
Taisi olla kliffa reissu Tukholmassa saakka meidän stadilaisten kustannuksella.
Yhden tai kahden virkamiehen lähettäminen sinne olisi ajanut paremminkin koko asian. Vihreät ovat kuitenkin oppineet kaiken, mikä poliitikoista tuntuu hyvältä ja mistä voidaan saada omaa etua.
Me olemme Ruotsista jäljessä. Tämä on ollut tiedossa jo pitkään, mutta teikäläiset eivät ole käsien pyörittelyä lukuunottamatta tehneet yhtään mitään.
Sähköinen lääkemääräys (eli resepti) on yksi esimerkki.
Suurin syy suomalaisten ja myös vihreiden hölmöyteen on ollut ja on vieläkin se, että eri toimijat ovat täysin järjestelmien tarjoajien vietävissä. Ehdottomasti kotyymiin on kuulunut, että Suomessa tehdään mailman paras, siis uusin ja missään kokeilematon, järjestelmä. Henkilökortti ja reseptijärjestelmä sekä täysin yhteensopimattomat potilastiedot ovat vain alkua.
Käy sinä poika vain Ruotsissa ja nauti matkoistasi. Sinä et saa, kuten vihreät muutenkaan, kuin hirvittävää rahanmenoa aikaan ilman minkäänlaista hyötyä kenellekään.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa lehmät lentää, ennen kuin Hack oivaltaa mitä kaikkea negatiivista nämä sähköiset palvelut, jotka näin sivumennen sanoen ei toimi kuten pitää, saavat aikaan.
Muutaman päivän poliittisella paskanjauhantareissulla ei paljoa viilletä edes pintaa rikki ruotsalaisesta sosiaalijärjestelmän toimivuudesta.
Mitä taas tulee ruotsalaisten nuorten ja lasten ongelmiin koulussa, niin voi helvete vilken finnjävel. Keskustele ihmeessä jonkun opettajan, tai vaikka erityisopettajan kanssa niistä asioista, ei sossuntätien.
Suosittelen, että kirjoittelet oman maasi asioista, kun et mitään ruotsin asioista kuitenkaan tiedä. Etpä kyllä näytä tietävän oman maasi asioistakaan muuta kuin Helsinkiläistyneiden junttien ajatusmaailmasta.’
VH: Mielenkiintoinen IP-osoite. Olen nähnyt sen ennenkin. You know what I mean.
Ilmoita asiaton viesti
Vesa, luin suurella kiinnostuksella tämän blogimerkintösi. Mitä nämä kommentoijat oikein öyhöttävät? Suomessa pääsee jokainen köyhinkin ihminen kirjastoon ilmaiseksi käyttämään tietokonetta ja verkkopalveluita.
Jos ei osaa käyttää verkkopalveluja, voi, kuten Vesa sanoi, käyttää edelleenkin henkilökohtaisia palveluita tai asioida paperikirjeitse.
Kieltämättä epäkohtiakin syntyy verkkopalveluiden myötä: palvelupisteitä vähennetään kun henk.koht. asioijat vähenevät. Puhelimitse ei ole tahtonut voida asioida pitkään aikaan, kärsivällisyys ja aika ei tahdo riittää luurissa jonottamiseen. Toisaalta kaikki tämähän on tapahtunut jo nyt vaikkei verkkopalveluitakaan ole, niin että verkkopalvelut pelkästään parantaisivat tilannetta.
P.S. Poliittiselta kannaltani olen lähinnä antivihreä. Vihreät tuhoavat köyhemmän ihmisen elämänlaadun ilman että siitä tuhosta olisi mitään yleisempää hyötyä maailman tilan kannalta – ja vaikka olisikin hyötyä, minulla ei ole henkilökohtaista uhrautumishalukkuutta. Kerron tämän siksi ettei kuviteltaisi että vain vihreyttäni olen Hackin kanssa samaa mieltä tässä asiassa. En ole; Hack nyt vain on oikeilla jäljillä tässä.
VH: Kiitos kommentistasi! Itsekin ihmettelen, mitä näillä on sähköisiä palveluita vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrankin täytyy antaa positiivista palautetta.
HIENOA; että olette löytäneet Ruotsin, joka niin kaukana tulla lännessä on.
Voi kun vielä joku tajuaisi, että Ruotsalainen rakentaminenkin on valovuoden Suomea edellä.
Mutta palataan vielä positiiviseen palautteesee. Ensi kerralla kun Tieto tarjoaa joitain megalomaanisen monimutkaisia tietokonejärjestelmiä niin kilpailuttakaa ne Ruotsalaisten kanssa. Ensi kerralla kun KELA vikisee mistä nyt vikisee niin ehdottakaa myös heille ruotsinristeilyä.
Ruotsi on monessa asiassa Suomen edellä valovuoden. Jopa ”stadilainen jeesustelia” tuntee itsensä nöyräksi tuolla satojen vuosien vanhan kulttuurin edessä.
Ruotsista kannattaa otta todellakin oppia. Sosiaalipuoli, rakentaminen, maahanmuuttopolitiikka, jätteenkäsittely ja niiden polttaminen ymym.
Hienoa, että sinäkin Vesku olet nyt päässyt vertaamaan suomen pelleilyä oikein ulkomaita vastaan. Lisää reissua putkeen niin ehkä taas jotain opit lisää…
Ilmoita asiaton viesti
Taisit olla siellä Ruotsin matkalla liian kauan. Vaihda aihetta.
VH: No enpä vaihda, vielä on pari postausta tulossa Ruotsi-teemalla. Pysy sinä poissa, jos harmittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos palautteesta. Pysyn poissa, ei sitten harmita.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä Ruotsissa kansalaiset ohjaavat virkakoneistoa edustajiensa välityksellä eikä päinvastoin kuin Suomessa.
Jos Suomessa esität kunnassa tämän kaltaisia tehostamistoimia virkamiehen valmisteltavaksi niin ensimmäisenä herää kysymys siitä miten suunnitellut toimet vaikuttavat virkamiesten asemaan ja palkkaukseen.
Jotta uusi asia voisi KÄYTÄNNÖSSÄ edistyä mihinkään on ensin päästävä sopimukseen ammattiliiton ja valmistelevien virkamiesten kanssa siitä että mahdollinen uudistus voi pahimmassakin tapauksessa pelkästään parantaa heidän etujaan.
Ilmoita asiaton viesti
Älkäähän nyt meitä 60 puolella ja toisella ihan ääliöinä pitäkö. Kyllä suurella osalla netti on käytössä, kellä surffailuun, kellä pankkiasioihin ja ostoksiin, kellä yleensä maailman tapahtumien seuraamiseen.
Oletteko unohtaneet, että suurella osalla meistä on vähintään 3-4 kielen ainakin lukutaito vanhanaikaisen keskikoulun pohjalta, kiinnostus monenlaisiin asioihin ja vieläkin jonkinasteinen halu vaikuttaa asioihin. Peräkylän mummot ja vaarit, jos muodollista koulutusta puuttuu, hallitsevat huomattavasti tietokonetta vaikeampia asioita. Oppivat, kun opetetaan. Ja kirjastot ovat toistaiseksi hienoin paikka sille, jolla kotona ei konetta ole. Neuvontaa saa.
Laajemmalti mietittäväksi: luin aikaa sitten jutun oululaisesta vanhainkodista, jossa skypeä käytetään kahden kerroksen välillä. Vuodepotilaat voivat jutella toisessa kerroksessa olevan vaikkapa lapsuudenystävän kanssa. Skypen mahdollisuudet peräkylillä ja metropoleissakin kaukana olevien omaisten tavoitettavuuden kanssa saattaisi olla pilleriä parempi hoitokeino. Ei kun nuoret asiaa miettimään ja vanhoja opastamaan.
Se alkuperäinen teema: jos noin on, kuin kuvasit, oppia ottamaan. Kun ei tässä maassa yhtään yhteinäistä toimivaa tietokonesysteemiä julkispalveluissa taida olla. Kansalaispalvelujen suhteen – esim. terveydenhoito – tilanne on katastrofaalinen. Päättäjien nepotismi vie hommat, kokonaisuutta ei haluta miettiä.
Ilmoita asiaton viesti