Marx Brysselissä

15.4.2021

Marx Brysselissä

Marxin puhe kauppavapaudesta Brysselin demokraattisen yhdistyksen julkisessa kokouksessa. 9. tammikuuta 1848.

”Ulkomaisen viljan tuonnin verotus suojatulleilla on iljettävä teko, se merkitsee keinottelua kansan nälänhädällä.”

Halpa leipä, korkea palkka – cheap food, high wages – siinä ainoa tavoite, jonka hyväksi englantilaiset freetraderit (vapaakaupan kannattajat) ovat kuluttaneet miljoonia; he ovat jo tartuttaneet innostuksensa mannermaalla oleviin aateveljiinsä. Ja kun yleensä vaaditaan kauppavapautta, niin se tehdään vain työtätekevien aseman parantamiseksi.

”Nykyään suojelujärjestelmä on yleensä kuitenkin vanhoillinen, kun taas vapaakauppajärjestelmä vaikuttaa tuhoisasti. Se aiheuttaa entisten kansallisuuksien hajoamisen ja kärjistää huippuunsa proletariaatin ja porvariston välisen vastakohtaisuuden. Lyhyesti sanoen vapaakauppajärjestelmä jouduttaa yhteiskunnallista vallankumousta. Niinpä, herrat äänestänkin vapaakaupan puolesta ainoastaan tässä vallankumouksellisessa mielessä.”

Marx Engels valitut teokset osa 2.

Marx oli vallankumouksellinen. Marxilaiset eivät ole. He vastustivat EU:hun liittymistä Marxin luettelemien työväenluokalle vahingollisten seurausten vuoksi. On siis parempi noudattaa    vallankumouksen torjumiseksi sosialidemokratiaa. Tätä raamatullista haavetta, jossa leijonat ja lampaat käyvät sovussa rinnakkain laitumella. Realimaailmassa leijonan suolisto ei ole sopeutunut heinäruokaan. Kapitalismin lainalaisuudet, työtätekevien riistoon perustava voitontavoittelu ei myöskään ole poistunut tai vähentynyt EU:hun liittymisen myötä tai Englannin EU:sta eroamisen seurauksena. Demokraattiset sosialistit ja muut ei minkään sortin sosialisti vierastavat sanaa riisto, mutta siitä huolimatta muutamien harvojen ihmisten tileille kertyy valtavia omaisuuksia jotka vastaavat yli puolen ihmiskunnan yhteistä varallisuutta.

Tämä pelkkä aineellinen puoli riistosta on vain puolet sen aiheuttamasta onnettomuudesta. Tätä järjestelmää ylläpidetään asevarustelulla ja sotimisella. Niihin käytetyllä työllä ja luonnonvaroilla olisi parempaa käyttöä kaikkien kansojen ihmisarvoisen elämän turvaamiseen.

Marx oli tietysti vähän yksinkertainen ei hänellä ollut edes älypuhelinta kuten nykyajan oppineilla, jotka kaitsevat lampaiden ja leijonien sekakarjaa.

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu