Onnistuinko väitteessäni? Ymmärtävän oikeudenmukaisuuden jäljillä
Väitöskirjani valmistui vuonna 2005. Kenties ei ole omalta kannaltani fiksua enää palata Balances of Reasonable Justice: Rawls and beyond -opinnäytetyöhöni. Voihan tässä paljastua argumentaatiostani heikkouksia.
Toisaalta mitäpä oikeudenmukaisuusargumenteilla tekee, jos niitä ei yritetä kumota! Tältä kannalta on hyvä, jos argumenttien heikkoudet paljastuvat. Näin voimme ehkä oppia kaikki jotain uutta ja samalla parantaa valmiuksiamme vastata oman aikamme oikeudenmukaisuushaasteisiin.
Pidän silti tiettyjä väitöskirjani perusratkaisuja edelleen sekä onnistuneina että ajankohtaisina. Lähinnä palaan nyt tähän väitteeseeni: käsityksiä yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta on täydennettävä pyrkimyksillä toisenlaisten käsitysten ymmärtämiseen. Alempana sukellan hieman myös 15–20 vuoden takaiseen ajankuvaan, mutta tätä väitettäni olen siis valmis puolustamaan edelleen ajankohtaisena.
Nykyhaasteet näyttävät entistä rajummilta
Ottakaamme alkuvauhdit nykypäivästä, Sitran muodikkaalta Megatrendit 2023 -listalta. Millaisten haasteiden keskellä siis tarvittaisiin oikeudenmukaisuuskäsityksiä nykyisin? Kolme ensimmäistä Sitran megatrendiä ovat:
- Luonnon kantokyky murenee
- Hyvinvoinnin haasteet kasvavat
- Demokratian kamppailu kovenee
Niin, ekomaailma murenee, pahoinvointi lisääntyy ja politiikka kovenee. Tällaisissa olosuhteissa laajasti hyväksyttävissä olevien oikeudenmukaisuuskäsitysten puolustaminen näyttäisi olevan vielä vaikeampaa kuin parikymmentä vuotta sitten.
Kukin Sitran megatrendi vaatisi oman sisältöpainotteisen kirjoituksensa: mitä on oikeudenmukaisuus luonnon kantokyvyn osalta, mitä se on hyvinvoinnin osalta, ja niin edelleen? Väitteeni ymmärtävästä oikeudenmukaisuudesta koskee enemmän oikeudenmukaisuuskeskustelun lähtökohtia ja menetelmiä. Jos tämän tason ratkaisut eivät kuitenkaan ole riittävän onnistuneita, jäävät myös sisältöjä koskevat oikeudenmukaisuuskeskustelut sekaviksi.
Näin katson paljolti käyneen. Usein keskusteluissa ei päästä edes alkuun, koska toisessa ”kuplassa” elävien näkemyksiä ymmärretään erittäin huonosti.
Edes demokratia ei ole täydellinen menetelmänä. Se tarvitsee tuekseen riittävän laadukkaan keskustelukulttuurin. Vaikeiden ongelmien edessä meidän on uskallettava vaikuttaa, mutta samalla tarvitaan vanhanaikaisesti sanottuna maailman katselemista lähimmäistemme silmin.
’Monta oikeudenmukaisuutta + kriittisyys’ ei riitä
Oikeudenmukaisuuskäsityksiä tarvitaan, jotta voisimme ratkaista kiistoja ihmisten kesken reilusti ja järkevästi ja jotta voisimme rakentaa kaikille oikeutettavissa olevaa yhteiskuntaa. Oikeuspositivistit katsovat, että oikeudenmukaisuus on varsinaisesti vain säädetyn lain mukaisuutta. Luonnonoikeuden kannattajien mukaan lain täytyy puolestaan perustua jonkinlaiseen luonnolliseen moraalilakiin.
Nähdäkseni oikeuspositivismi on sellaisenaan kestämätön kanta. Säädetty laki voi mahdollistaa jopa diktaattorin valinnan. Silloin on voitava kritisoida säädettyä lakia tai täydentää sitä oikeutetulla moraalikritiikillä. Tällöin vedotaan usein luonnolliseen moraalilakiin.
Säädettyä lakia voidaan kritisoida myös luonnolliseen moraalilakiin vetoamatta, tai ainakin välttäen sitoutumista mihinkään tiettyyn käsitykseen luonnollisesta moraalilaista. Tällaisesta lähestymistavasta voi lukea lisää esimerkiksi professori Kaarlo Tuorin kirjasta Kriittinen oikeuspositivismi (2000). (Väitöskirjassani analysoin hieman saman tapaista Jürgen Habermasin käsitystä.)
Kriittinen oikeuspositivismi lienee moneen käytännön oikeudenmukaisuusharkintatilanteiseen riittävä malli. Jotain tarvitaan silti myös lisää. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi kriittisyyden tarkoittavan joidenkin kriteerien mukaista argumentaatiota. Mistä sitten tulee näiden kriteerien moraalinen painoarvo? Tässä näyttäisi välttämättömältä tukeutua myös jonkinlaiseen luonnolliseen moraalilakiin, moraaliseen intuitionismiin tai johonkin muuhun perustavan tason moraalilähtökohtaan.
Sekä uskonnollista että ei-uskonnollista perinteistä moraalilähtökohtia löytyykin sitten melkoinen kirjo. Erimielisyyttä on. Tämä heijastuu sitten usein myös käytännön tason oikeudenmukaisuuskäsityksiin. ’Sinun oikeutesi’ ei ole sama kuin ’minun oikeuteni’.
Jokaisella olkoon oikeus kritisoida toistensa käsityksiä. Laadukas kritiikki on aina tarpeen. Oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamiseen kriittisyys ei silti riitä. On kyettävä löytämään tai rakentamaan myös yhteisymmärrystä, yhteisiä lähtökohtia.
’Monta oikeudenmukaisuutta + suvaitsevaisuus’ ei riitä
Modernin maailman yksi keskeisimpiä vastauksia oikeudenmukaisuuskäsitysten moneuden haasteeseen on ollut suvaitsevaisuus: vaikka emme ole yksimielisiä, pyrkikäämme sentään sietämään toisiamme. Tästä ratkaisulinjasta voi lukea tarkemmin esimerkiksi kirjasta Tolerance: Human Fragility and the Quest for Justice (eds. Ville Päivänsalo, Taina Kalliokoski, David Huisjen, LIT Verlag 2017). Myöskään suvaitsevaisuus ei kuitenkaan tarjoa paljoa kestävästi oikeudenmukaisen maailman rakentamiselle.
Ymmärtävä oikeudenmukaisuus, tai lisensiaatintutkimukseni pääotsikon mukaisesti Justice with Understanding (2004), menee pitemmälle kuin kriittisyys ja suvaitsevaisuus. Se lisää kuvaan toisenlaisten käsitysten lähtökohtaisesti suopean ymmärtämisen. Tämäkään ei toki takaa, että erimielisyydet pystyttäisiin silloittamaan läheskään aina. Pyrkimys ymmärtämiseen lisää kuitenkin oleellisesti osapuolten mahdollisuuksia järjellisten ja reiluiksi nähtyjen ratkaisujen löytämiseen.
Ja vaikka täydellisesti hyväksyttävissä olevia ratkaisuja ei löytyisikään, jo kohtuullisen järkeviksi ja kohtuullisen reiluiksi nähdyt ratkaisut voivat olla kullanarvoisia varsinkin jännitteisissä yhteiskunnallisissa tilanteissa. Käytännössä minkä tahansa oikeudenmukaisuusmallin kylkeen sopii riittävä annos pragmatismia: mikä toimii?
Lisensiaatintyöni vastaväittäjänä toimi filosofi ja historioitsija Juha Sihvola (1957–2012), joka menehtyi valitettavan nuorena. Sain tutustua häneen kohtalaisen hyvin, lähinnä toimiessani tieteellisenä sihteerinä Mielen historian tutkimuksen huippuyksikössä. Varsin myönteisenä on mieleeni jäänyt myös eräs konferenssimatka Jordanian Ammaniin. Sihvolan jälkeen historiallisesti juureva liberaalidemokraattinen oikeudenmukaisuusfilosofia ei ole nähdäkseni onnistunut säilymään akateemisesti ja yhteiskunnallisesti riittävän vaikutusvaltaisena. Olisimmepa saaneen nähdä, miten hän olisi kehittänyt rakentavaa oikeudenmukaisuusajattelua vastapainoksi minimalistiselle suvaitsevaisuusajattelulle ja ajan ei-argumentatiivisille suuntauksille.
Myötätuntoisuus ilman oikeudenmukaisuutta ei riitä
Ymmärtävän oikeudenmukaisuuden näkökulmasta yksi tuon aikakauden rohkaisevia suuntauksia oli myötätuntoajattelun nousu. Jos pyrimme ymmärtämään toisiamme vain järjen tasolla, todella paljon olennaista jää huomaamatta. Tarvitaan myös myötätunnetta. Esimerkiksi professori Anne-Birgitta Pessi ryhmineen on tutkinut aihetta paljon minua perusteellisemmin. Heidän esitelmiään kuunnellessani olen puolestani usein pohtinut, onnistuvatko he ottamaan tarpeeksi hyvin huomioon myötätuntoisuuden mahdolliseen epäreiluuteen liittyvät riskit.
Kristillisessä perinteessä on vastaavasti ajateltu, ettei lähimmäisenrakkaus voi tarkoittaa vain järkimoraalia ja reiluutta. Kristityt ovat kutsuttuja välittämään toisista ihmistä kokonaisina persoonina. Järkeä ja reiluutta kyllä tarvitaan silloin, kun tulisi välittää ihmisistä oikeudenmukaisesti. Tällainen on tilanne varsinkin julkisessa virassa toimittaessa.
Väitöskirjaa kirjoittaessani toivoin löytäväni välittämisen feminismistä (care feminism) paljon yhteistä pintaa ymmärtävän oikeudenmukaisuuden käsitykseni kanssa. Aihe osoittautui haastavaksi, mutta esimerkiksi Daryl Koehnin ja Joan Tronton ajattelusta melko paljon löytyikin. Edelleen olen sitä mieltä, että moniin kiperiin haasteisiin vastattaessa tarvitaan myötätuntoa, reiluutta ja järkevyyttä.
Mitä kiperämpiä haasteet ovat, sitä tarkempi on oltava argumentaation järkevyyden kohdalla. Pari edellistä blogipostaustani kuitenkin käsittelevät jo argumentaatiota sinänsä melko seikkaperäisesti: Entä jos…? Kohti hyvää päättelyä sekä Näkökulmavääristymä argumentaatiossa ja noitavainot.
Nyt olemme jo varsin lähellä sellaisia reiluuden, järkevyyden ja yleistyn myötätunnon käsitteitä, joita väitöskirjani päätutkittava yhdysvaltalainen filosofi John Rawls (1921–2002) puolusti. Säästän teidät kuitenkin nyt Rawls-referaatilta – blogiraapaisuani tähän asti lukeneille Rawlsin teorian pääkohdat lienevät tuttuja jo muutenkin. Pääpointsini on nyt, että myötätuntoista liberaalidemokraattista oikeudenmukaisuutta olisi kyllä ollut aihetta yrittää kehittää määrätietoisemmin sitten 2000-luvun alun.
Huomiotalous, puhevalta ja mediakohujen aika
Väittelyvuotenani 2005 julkaistiin myös Jari Sarasvuon kirja Huomiotalous. Sarasvuo oli tältä osin paremmin ajan hermolla kuin minä. Samalla kun kehitin omaa käsitystäni sisältölähtöisesti (globaalin oikeudenmukaisuuden suuntaan), Suomi pyöri entistä enemmän mediahuomion saavuttamisen ja kontrolloimisen ehdoilla.
Jonkinlaisen läpimurron teki myös teologian tohtori Juhana Torkki kirjallaan Puhevalta (2006). On sinänsä oikein hyvä, että opetellaan analysoimaan puheita ja myös käyttämään retoriikan keinoja. Samaan tapaan olen myös valmis näkemään Sarasvuon analyyseissa ja projekteissa paljon ansioita. Toimikoot ’huomiotalous’ ja ’puhevalta’ kuitenkin nyt esimerkkeinä siitä, että noihin aikoihin Suomessa – ja toki laajemminkin – vahvistui vaikuttamisen keinoihin keskittyvä ajattelu.
Ajankuvaan kuuluivat Anneli Jäätteenmäen asiakirjakohuun päättynyt lyhyt pääministerikausi vuonna 2003, Jyllands-Postenin Muhammedia esittävästä pilapiirroksesta syntynyt jupakka vuonna 2005 ja Matti Vanhasen ”lautakasakohu” vuonna 2009. Akateemista väkeä kuohutti yliopistouudistus. Alkoi somen läpimurto: You Tube avattiin vuonna 2005 ja seuraavana vuonna Facebook ja Twitter.
Maailma oli siirtymässä aikaan, jolloin entistä useammalla oli mahdollisuus saada viestejään näkyviin ja kuuluviin. Samalla suuret mediatalot ja moni muukin suuri organisaatio yliopistoja myöten joutui kilpailemaan entistä enemmän huomion, retoriikan, kohujen ja one-linerien areenoilla. Timo Soinin tähti oli nousussa, johtaen jytkyyn eduskuntavaaleissa 2011. Power Point -dioilla ei saanut olla montaa sanaa, ja teorioissa piti olla markkinointikelpoiset pääpointsit ja lyhenteet. Kirkollisessa mediassa innostuttiin twaarnoista – twiitin mittaisista saarnoista.
”Ajan henkeä vastaan ei voi taistella.” En nyt kyennyt tarkistamaan, kirjoittiko näin Hartvig Frisch neliosaisessa vai Egon Friedell kolmiosaisessa kulttuurihistoriassaan. En kuitenkaan voinut tuolloin vastustaa kiusausta yrittää uida hieman vastavirtaan.
Esimerkiksi tässä käyköön se, kun pohdin sopivaa lyhennettä Maallinen oikeudenmukaisuus (STKS 2011) -kirjassani esittämälleni oikeudenmukaisuusmallille. Ei tullut heti mieleen mitään nasevaa. Päätin sitten käyttää mahdollisimman asiatäsmällistä lyhennettä, eli LYK-LaRATO. Karmean kömpelöhän tuo on! Ihan uhallanikin jätin lyhenteen silti tuollaiseksi, koska se nousi täsmällisesti mallini lähtökohdista (lähimmäisyys, yhteistyö ja kertomuksellisuus) ja ydinkriteereistä (lainmukaisuus, reiluus, ansionmukaisuus, totuudellisuus ja omantunnonmukaisuus). Sisältö ensin.
Kuinka ymmärtävä oikeudenmukaisuus elvytetään?
Siinäpä se. Kysymys tuo mieleen William Shakespearen varhaisen näytelmän nimen: Kuinka äkäpussi kesytetään? Vanha kansa puhuu myös siitä, miten saadaan käärme pyssyyn ja henki takaisin pulloon. Ymmärtävän oikeudenmukaisuuden elvyttäminen lienee nykyisin vaikeampaa kuin mitä olisi ollut sen onnistunut markkinointi 20 vuotta sitten.
Toisaalta esimerkiksi Sitran kuvaamiin megatrendeihin liittyvät vakavat huolet voivat tulla tässä avuksi. Nimittäin huonosti käy, jos emme onnistu kohentamaan valmiuksiamme arvioida eri suuntausten kannattajien sanoja ja tekoja reilusti, myötätuntoisesti ja järkevästi. Ja huonosti olisi voinut jo käydä, jos Venäjä olisi ollut normaalivoimissaan hyödyntämässä eripuraamme Nato-prosessimme hämmentämiseksi.
Sitran kuvaamien megatrendien aikakaudella erilaisten käsitysten reilu ymmärtäminen näyttäisi olevan entistäkin tärkeämpää. Katson siis edelleen olleeni ymmärtävän oikeudenmukaisuuden teoriaa kehittäessäni pääosin oikeilla jäljillä.
Väitöskirjan pohjalta laatimani kansainvälinen vertaisarvioitu julkaisu:
Päivänsalo, Ville (2007). Balancing Reasonable Justice: John Rawls and Crucial Steps Beyond (Ashgate New Critical Thinking in Philosophy). Aldershot, UK: Ashgate. https://www.amazon.com/Balancing-Reasonable-Justice-Critical-Philosophy/dp/1138265217
Off-topic:
Mites kävi sen Durhamin selvityksen, josta Päivänsalo useaan otteeseen innokkaasti kirjoitteli?
Ilmoita asiaton viesti
Juu, Durham tutki varsin ansiokkaasti noin kolme vuotta Suomenkin mediassa pyöriteltyjä huhuja, että Trump olisi juonitellut Moskovan kanssa 2016 presidentinvaalien alla. Edellisen kerran tsekkasin lähteet asiasta viime lokakuussa ja kirjoitin tänne Usariin otsikolla Durham, Venäjä-tutkinta ja luottamuksen palauttaminen.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/villepaivansalo/durham-venaja-tutkinta-ja-luottamuksen-palauttaminen/
Sekä demokraattijuristi Michael Sussman että Steele-asiakirjan taustalla vaikuttanut Igor Danchenko selvisivät ilman tuomiota. Näiden oikeudenkäyntien materiaalit ovat kuitenkin erittäin tärkeää aineistoa Yhdysvaltain oikeusjärjestelmän nykytilan tutkijoille. Nähdäkseni mm. Muellerin tutkinnasta suuresti rummuttaneen Ylen olisi ilman muuta pitänyt raportoida näistä prosesseista yksityiskohtaisemmin.
Sen jälkeen aihepiiristä on tullut jonkin verran uutta materiaalia niin kutsutuissa Twitter-tiedostoissa ja näitä koskevissa Edustajainhuoneen komiteoiden kuulemisissa. Twitter-tiedostot vahvistavat Durhamin kantaa, jonka mukaan ’Russiagaten’ taustalla olivat monessa kohtaa enemmän Demokraatit kuin Moskova.
Kannattaa tsekata ainakin Twitter Files #14. Niissä käsitellään Demokraattien vuonna 2018 esittämiä väitteitä venäläisistä boteista. The Daily Mail (13.1.2023): ”In 2018, Democrats discredited the Republican [Nunes] memo on FBI surveillance abuse by falsely suggesting it was being promoted by ’Russian bots'[.]”
Demokraatit painostivat Twitteria pitämään yllä bottinarratiivia, vaikka noista Twitter-viesteistä käy ilmi, ettei todistusaineistoa ollut kuin ehkä korkeintaan nimeksi. Twitterin turvallisuuspäällikko Yoel Roth oli kirjoittanut esimerkiksi: ”’I just reviewed the accounts that posted the first 50 tweets with #releasethememo,’ Roth wrote according to Taibbi. ’None of them show any signs of affiliation to Russia’.”
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11632547/Democrats-peddled-debunked-Russian-bot-conspiracy-despite-Twitter-warnings.html
Ilmoita asiaton viesti
Muille lukijoille:
Durham ei tutkinut ”varsin ansiokkaasti noin kolme vuotta Suomenkin mediassa pyöriteltyjä huhuja, että Trump olisi juonitellut Moskovan kanssa 2016 presidentinvaalien alla.”
Todellisuudessa Durham laitettiin hakemaan evidenssiä siitä, että Trumpin tekemisiä selvittänyt FBI:n tutkimus olisi ollut poliittisesti motivoitunut, ja laitettu käyntiin pelkästään tahraamaan Trumpia.
Lopputuloksena Durhamin selvitys ei löytänyt mitään syytä olettaa FBI:n työn olleen poliittista. Se kyllä löysi aiheita tonkia Trumpin omia tekemisiä enemmänkin. Siis: alkuperäisen tehtävänannon mukaan täysi ’nothingburger’, joka kuitenkin löysi raskauttavia todisteita Trumpin hallintoa vastaan.
Kunpa Päivänsalo kykenisi objektiiviseen tosiasioiden tunnustamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
No, olemme Riikosen kanssa näköjään asiasta eri kannoilla. Olen nähnyt melkoisen vaivan tarjotakseni Usarin lukijoille mahdollisuuden päästä niin pitkälle oikeudenkäynnin lähteille kuin mahdollista, esim. kirjoittaessani näin:
”Kuten kirjoitin Puheenvuorossa aiemmin, Sussmann oli tuonut FBI:n johtoportaan James Bakerille 19.9.2016 muistitikut, joiden piti osoittaa Trumpin kampanjan ja Kremlin salainen viestintä Alfa-pankin kautta. Oikeudenkäynnissä kävi ilmi FBI:n teknisen tason agenttien todenneen alle päivässä, ettei muistitikuilta löytynyt todistusaineistoa asiasta. Clintonin kampanja ja FBI antoivat Trump-vastaisen huhumyllyn silti pyöriä.”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ville-paivansalo/onnistuinko-vaitteessani-ymmartavan-oikeudenmukaisuuden-jaljilla/#comment-3889183
Yritän sitten taas päästä lähemmäksi objektiivisia tosiasioista, kun joku johdattaa puolestaan minut alkuperäislähteille ja argumentoi niiden pohjalta. Sinänsä tässä ei ole niin väliä minun kannallani, kunhan vaan joku viitsisi niitä lähteitä tonkia ja niistä suomalaisillekin raportoida.
Kiitos silti, Riikonen, kun muistutit tästä tärkeästä aiheesta.
Ilmoita asiaton viesti
Asian syrjästä.
Ihminen kait pyrkii toimissaan olemaan moraalisesti koherentti ja johdonmukainen. Myös silloin kun hän ei omaa moraliteettiaan pysty näkemään.
Minusta Ari Alsion tuore blogi ”Osaako kukaan enää edes hävetä”? – ansaitsisi moraalin historiallisfilosofisen (?) pohdinnan joko hänen blogissaan.
– tai vaihtoehtoisesti ja ehkä myös paremmin täällä.
Vaistoan kyllä bloginne aiheen oleelliseksi. Vanha äijä eli minä kaipaisin kuitenkin luhistuvan aivotoiminnan tueksi konkreettista esimerkkiajattelua.
Miten ”alsiolaisuus” ja ”sipiläisyys” taipuvat ymmärtävän empaattisessa tarkastelussa pohdiskelun kohteeksi?
Ilmoita asiaton viesti
Varila, esmerkkien kaipaaminen on oikein hyvä. Sopii nuoremmillekin.
Mainitsin Sarasvuon Huomiotalouden ja Torkin Puhevallan yllä esimerkkeinä siitä, miten 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä vahvistui mediahuomion ja retoriikan merkitys yhteiskunnallisessa viestinnässä. Vaikkapa Tuorin Kriittinen oikeuspositivismi -kirjan edustamalle argumentatiiviselle otteelle alkoi jäädä julkisessa keskustelussa vähemnän tilaa.
Sihvolan Maailmankansalaisen etiikka ja Maailmankansalaisen uskonto edustavat käsittääkseni myös sellaista sisältökeskeistä argumentatiivista otetta, jolla on ollut sittemmin vaikeampaa. Tämän otteen piirissä voi toki hyvin olla Tuorin tai Sihvolan kantojen kanssa eri mieltä.
Väitöskirjassani otin esimerkkejä taloudellisesta oikeudemukaisuudesta ja Yhdysvaltojen historiasta. Mitä voisi tarkoittaa reilu argumentaatio tällaisissa konteksteissa?
Ihan tosi tiiviisti asiaa on vaikea sanoa. Mutta juuri esimerkkien kautta voi tosiaan yrittää näyttää, mitä on reilu ja samalla kontekstisensitiivinen argumentaatio.
Ilmoita asiaton viesti
Myötätuntoa ei tule millään muotoa vähätellä. Taolaisuus ja buddhalaisuus ovat myötätuntoisia kaikkia elollisia kohtaan, ja ainakin ensiksi mainitussa jossakin määrin uskotaan myös vuorten, jokien tms. henkiin. Näin hankalan huhtikuun (Autism Awareness Month) viimein päätyttyä voitaneen kuitenkin kysyä, mitä tapahtuu oikeudenmukaisuusmallissa ja maailmassa siinä tapauksessa, että ymmärtäminen ei ole mahdollista taikka oikeudenmukaisuuden kannalta aina edes suotavaa.
Oletetaan, että joillakin vähemmän etuoikeutetussa asemassa olevilla saattaa olla suhteellinen etu havaita, hahmottaa ja jopa hallinnoida yhteensopimattomuuskysymyksiä (compatibility issues), joilla ei tässä tarkoiteta teknisiä laitteita vaan joitakin yhteiskunnallisia aloja keskenään sekä erityisesti suhteessa valtavirran sosiologian malleihin tai mahdollisesti oikeudenmukaisuusmalleihin. Yhteensopimattomuudella tarkoitetaan tässä sitä, että kaksi mallia voivat olla perusteltuja, tosia tai lähestyä totuutta ja että ne puhuvat samoista asioista samoilla käsitteillä – yhteismitattomuus, incommensurability, olisi eri asia – mutta ne tuottavat joissakin tilanteissa päinvastaiset ennusteet. Tällöin ”ymmärtäminen” vastakkaisen mallin pohjalta ei olisi asianomaisten oman edun mukaista eikä edistäisi oikeudenmukaisuutta rawlsilaisessa mielessä, jos tarkoituksena on parantaa huonommassa asemassa olevien asemaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, Kiema, kiinnostavasta kommentista. Minustakin on tärkeää ajatella, että myötätuntoa tarvitaan myös luontoa kohtaan — myös muuta luontoa kuin ihmisyyttä.
Toinen huomiosi taitaa koskea siis erityisesti sitä, että huonommassa asemassa olevien edun mukaista ei ole välttämättä ’ymmärtää’ valtavirtateorioita. Hyvä huomio. Tämä liittyy kai erityisesti sellaisiin teorioihin, jotka toimivat jonkinlaista sortoa näennäisesti legitimoivina teorioina. Se myös muistuttaa, että kaikki valtavirtateoriat eivät ole jotain samaa. On perusteltua kannattaa juuri sellaisia teorioita, jotka toimivat sortoa vastaan ja huonommassa asemassa olevien hyväksi.
Samalla jatkaisin, että ’ymmärtäminen’ omassa mallissani ei tarkoita vielä hyväksymistä, ei välttämättä läheskään. Joskus voi käydä niin, että jonkin käsityksen ymmärtäminen johtaa sen entistä tiukempaan kriittiseen arviointiin ja hylkäämiseen. Tällöin se on kuitenkin hylätty perustellusti, ja ymmärtämisestä alkanut prosessi on juuri tämän mahdollistanut.
Ja vielä: oma mallini on sikäli vain osittainen malli, ettei se lupaa ratkaisuja läheskään kaikkiin oikeudenmukaisuuskysymyksiin. Moneen kysymykseen liittyy esimerkiksi juuri sellaista yhteismitattomuutta, etten tiedä mitään tapaa käsitysten silloittamiseksi. Tällaiset mallit ovat toisaalta myös eräällä tapaa rakenteellisesti liberaaleja: jos ei selkeitä ratkaisuja löydy, kukin tehköön kuten parhaaksi näkee ’omantuntonsa’ tai ’oikeustajunsa’ mukaiseesti.
Ylipäänsä mallini kyllä nojaa jonkinlaiseen omantunnon, oikeustajun tai sydämiin istutetun luonnollisen moraalilain oletukseen. Nähdäkseni jokin tällainen on välttämättä oletettava, jotta järjellinen oikeudenmukaisuuskeskustelu olisi mahdollista. Tässä argumentissa seuraan toki osin Immanuel Kantia ja osin Rawlsia, vaikka näenkin heidän tulkinneen tätä argumenttia joissain kohden (mielestäni virheellisesti) luonnollista moraalilakia vähättelevästi.
Ilmoita asiaton viesti
Tutkín myös oikeudenmukaisuutta väitöskirjaani, mutta vain sivujuonteena, ja päädyin utilitarismiin (Rawlsin teoria), jota sotketaan liikaa marxilaisuuteen, koska hypoteesi: ”jokaiselle tarpeittensa mukaan ja kykyjensä mukaan” ei sovi uusliberalisteille.
Tämä hypoteesi on kuitenkin poliittisen järjestelmän ydinasioita, että se pitäisi ottaa vakavasti siellä, missä markkinat eivät toimi ja tulee kohtaanto-ongelmia, jotka pitäisi sitten avoimesti tunnustaa systeemin sisäisiksi ongelmiksi, eikä ihmisestä lähteväksi laiskuudeksi (ns. aktiivimalli).
Kaikista Euroopan nykyjohtajista tiukimmilla tänään on Ukrainan presidentti Zelenskyi, ja tietenkin siitä syystä, että maa on niin kovilla, ja väärät päätökset saisivat hänet sisäpoliittisestikin ahtaalle.
Kirjoitappa, Ville, kirja Zelenskyistä oikeudenmukaisuusteorioitten näkökulmasta! Siinä taidossa olisi koko Euroopalle paljon opittavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi kiinnostavaa kirjoittaa Zelenskyistä oikeudenmukaisuusnäkökulmasta, mutta tällaisesta aiheesta se olisi myös hyvin vaativaa. Moni täällä taitaa tuntea hänen toimintaansa paremmin. Ja tällaisissa asioissa tosiasioiden mahdollisimman hyvä tunteminen ja reilu esittäminen on myös oileudenmukaisuuden kannalta erittäin tärkeää.
Olen kyllä esitellyt tällä palstalla oikeutetun sodan teoriaa. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ville-paivansalo/oikeutetun-sodan-kriteerit-ja-niiden-tulkinta/
Sen avulla varmaan pääsisi alkuun. Ja sitten vain Zelenskyiä opiskelemaan.
Ilmoita asiaton viesti