Työllisyystoimien valmistelu on aikataulussa
Viime päivinä on useissa medioissa ollut reportaaseja, joiden keskeinen huoli on ollut hallituksen työllisyystyön eteneminen. Myös opposition riveistä on aktiivisesti kyselty milloin lisää ehdotuksia työllisyystoimiksi on luvassa.
Hallitusohjelman työllisyystavoitteet (60 000 uutta työllistä yli 2019 kevään perusuran sekä 75% työllisyysaste vaalikauden aikana) ovat kovat, ja edellyttävät sekä politiikan onnistumista että jonkinlaista maailmantalouden virettäkin. Jos hallituksen työllisyyspolitiikkaan kohdistuu arvostelua, kannattaa varmasti aina hetkeksi heristää korviaan ja miettiä, mitä voitaisiin tehdä enemmän tai toisin.
Tärkeää on kuitenkin myös muistaa, mihin hallitus on ohjelmassaan sitoutunut.
Pääministeri Sanna Marinin ohjelman sivulla 18 lukee:
”- – toimenpiteiden yhteisvaikutuksena haetaan vähintään 60 000 lisätyöllistä edellä tarkoitetussa normaalissa suhdannetilanteessa. Edellä tarkoitetuista toimenpiteistä on puolet valmiina elokuun 2020 budjettiriiheen mennessä.”
Tämä kohta – samoin kuin muu hallitusohjelman sisältö – on sama kuin Antti Rinteen hallitusohjelman sisältö.
Onko hallitus nyt sitten uralla tämän tavoitteen saavuttamiseksi?
Kesällä 2019 asetetut kolmikantaiset työryhmät ovat läpi viime syksyn tehneet pohjatyötä hallitusohjelman sisältämien kirjausten toteuttamiseksi, sekä uusien työllisyyttä parantavien avausten rakentamiseksi. Työmarkkinajärjestöjen lisäksi mukana kaikissa työryhmissä on Suomen Yrittäjien edustus. Teemoina ovat olleet paitsi palkkatukiremontti, myös esimerkiksi kansainvälisen rekrytoinnin lisääminen, kotouttaminen, kohtaantokysymykset sekä osatyökykyisten tehokkaampi työllistyminen.
Työryhmien toimikausi on koko vaalikausi. Ei siis puoli vuotta, tai 9 kk, vaan 4 vuotta. Nyt tehdyn työnsä ryhmät (väli)raportoivat hallituksen iltakoululle tammikuussa. Hallitus saa näin tilannekuvan, kuinka pitkälle suhteessa 30 000 työllisen välitavoitteeseen ollaan pääsy, ja kuinka paljon on löydettävä lisäkeinoja, jotta yllä mainittu hallitusohjelman kirjaus täyttyy.
Tilannekuvan ja työryhmien ensirykäisyn tulokset saatuaan hallituksella on reilut puoli vuotta aikaa valmistella täydentäviä toimenpiteitä.
Vilkkaan julkisen keskustelun antamasta mielikuvasta huolimatta työllisyyden edistämisen valmistelu etenee suunniteltujen aikataulujen mukaisesti. Tehty valmistelutyö on tärkeää huomioiden myös hallituksen kansalaisille antama lupaus tietopohjaisesta politiikasta ja laadukkaasta valmistelutyöstä.
Talven ja kevään aikana työllisyyden edistämisen painopiste on iltakoulussa ja kehysriihessä, ja sitä kautta poliittinen ohjaus korostuu. Varsinainen mittauspiste on kuitenkin elokuun 2020 budjettiriihi – siihen mennessä paljon töitä on tehtävä erityisesti laadukkaan vaikutusarvioinnin toteuttamiseksi, jotta suunniteltujen toimenpiteiden riittävyys voidaan yhteisesti todeta.
Kun perustetan työryhmiä jotka miehitetään asiansa tuntevilla ja motivoituneilla henkilöillä, niiden ensimmäiset luonnokset syntyvät jokeesnkin poikkeuksetta varsin nopeasti. Sen jälkeen niitä luonnoksia työstetään ja kehitetään. Jos puolen vuoden toiminnan jälkeen ryhmistä tulee tietoa, että juuri mitään ei ole saatu aikaan, on varsin epätodennäköistä, että mitään merkittäviä toimenpide-ehdotuksia myöskään saataisi synnytetyksi.
On syytä muistaa, että työryhmien ehdotukset ovat vasta alku. Sen jälkeen tulee hallituksen suorittama valmistelu ja toimenpiteiden toteutus ja vasta sen jälkeen, viipeellä, alkavat työllisyysvaikutukset näkyä, jos ylipäätään alkavat. Ja ne työllisyysvaikutukset ovat kuitenkin se asian pihvi, eivät erilaiset byrokratiakuviot, jotka nyt näyttävät tuon blogikirjoituksen perusteella muodostuneen itsetarkoituksellisiksi
Ilmoita asiaton viesti
Nämä poliittiset valtiosihteerit valtion maksamalla palkalla
selittävät asioita parhain päin. Mitään kättä pitempää ja konkretiaa
ei ole tullut julkisuuteen . On kuin – Encore – (eli ylimääräinen konsertin lopuksi esitetty esitys ), poiketen siitä, ettei sille taputeta -ei ennen eikä jälkikäteen esitystä. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä niiden avustajien määrää piti lisätä ja palkkoja nostella roppakaupalla siksi, että selitettävää oli tulossa enemmän ja selittely tulossa haastavammaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Siis palkkatukien valmistelu leikkityöpaikkoineen on aikataulussa. Tässä vain kiinnostaisi, mistä rahat pillipiiparoinille ja puuhastelulle ?
Kuinka monta aitoa yksityisrahoitteista työpaikkaa on syntymässä yli 100.000 vakavaan tarpeeseen verrattuna ?
Pääministeri jo sanoikin, että muun maailman taloussuhdanteet saattavat kääntää tilanteen huonommaksi jättäen hallitukselle täyden vastuuttomuuden vapauden. EU:ssa taloudet kasvavat edelleen hyvin, mutta Suomessa kasvu on hyytynyt jo 1 % tuntumaan, joka on lukuna aivan varmasti jo nyt työllisyyttä heikentävä noteeraus.
Missä luottoluokittajien vaatimat rakenneuudistukset ja työmarkkinoiden rakenneuudistukset ? Hoitajat taitavat nytkin vaatia suuria palkankorotuksia, vaikka maksaja on alijäämäinen ja PA.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus ehkä saa tilannekuvan, mutta entäpä muut? Sanomalehti Karjalaisen mukaan väliraporttien salaaminen on poikkeuksellista:
”Työryhmät jättivät väliraporttinsa tiistaina. Toisin kuin yleensä, valtioneuvoston tilaamia väliraportteja ei julkistettu. Tätä on perusteltu, että väliraportit ovat vielä keskeneräistä virkamiestyötä. Salailu on askel taaksepäin avoimuudessa ja läpinäkyvyydessä.”
https://www.karjalainen.fi/mielipiteet/mielipiteet/paakirjoitus/item/239365
X
Ilmoita asiaton viesti
jotenkin en ole yllättänyt tästä salailusta, kuvastaa hyvin tätä suomalaista korrputoitunutta puoluepolitiikkaa. Jos olisi aidosti avoin yhteiskunta, se kyllä kestäisi keskustelun tästäkin aiheesta, mutta ei kun ei. Omilla teoillaan hallitus osoitttaa ontoksi kaiken sen puheen ihmisoikuksista ja demokratiasta. Samaa sumutusta päivästä toiseen.
Jukka Kopra kirjoitta myös näin ”Työryhmien toimikausi on koko vaalikausi. Ei siis puoli vuotta, tai 9 kk, vaan 4 vuotta.” Joten kysynkin häneltä milloin hallitus aikoo antaa jotakin kättä pidempää kansalle kommentoitavaksi vai salataanko tuonne vaalikauden loppuun asti? Kuvastaa hyvin tämäkin sitä mätää mitä edustuksellinen demokratia tuottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Anteeksi korjaan ei Jukka Kopra vaan Ville Kopra.
Ilmoita asiaton viesti
Työllisyyden paraneminen vaatii vuosien kokemuksen pohjalta yli 2% talouskasvun, josta nykyhallitus voi toimenpiteineen vain haaveilla.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni tarvitaan näivetyspolitiikan sijaan paljon rohkeita ja huolella valuttuja TULEVAISUUSINVESTOINTEJA.
Tottakai myös työvoiman kustannukset pitää olla kohtuulliset, siinä auttaa modulliasunnot, liikenneinvestoinnit,..
Halpa (ydinvoima -) sähkö tulee auttamaan paljon , onhan sähkö ja lämpö usein teollisuuden tärkein kustannustekijä
…kunhan TVO ja Ranskalaiset ja Siemens ym saavat sovittua kärhämäänsä. Ja FV voi jatkaa häiriöttä rakentamista.
TULEVAISUUSINVESTOINTEJA. ovat esim.
– edullinen asuminen mahdollistamalla 25-125 m2 moduuliasuntojen sarjavalmistuksen- kuten autot Ukissa.
– raideliikenne ym infra, joka mahdollistaa halvan liikkumisen, nämä tuo lisää väkeä yrityksille ja mahdollistaa kohtuutuloilla elämisen.
– T&K rahojen lisääminen kasvualoille esim 2-5 mrd/v, esim huippuproffien, ym osaajien palkkaaminen avainaloille, CRISP, AI, biomateriaalit, kaivoskoneet, muotoilu, etc- ja noiden alojen ajantasainen koulutus. Nyt meidän koulut harrastaa PUSH tuotantoa – ei siis kysynnän ohjaamaa PULL koulutusta, usein vielä vanhanaikaisesti esim symboleja viljelemällä- visuaisoinnin ja simuloinnin sijaan?
Niitä tulevaisuusinvestointeja varten voidaan ottaa muutama mrd/v velkaa, nyt kun se raha on halpaa, puolisen prossaa miinuksella.
Ja tottakai pitää välttää erilaisten lobbarien yritykset ohjata rahoja taustaryhmilleen hallintovirkamiehille, aluepolitiikka, maatalous,..
Tulevaisuusinvestointien pitää olla 60-80% varmuudella tuottavia muutaman vuoden tähtäimellä- siis oikeita investointeja.
Sijoittaahan valtiomme jo nytkin paljon rahaa koulutukseen, T&K toimintaan, infraan, jotka todistetusti ovat olleet välttämätön edellytys kasvulle ja työllisyydelle – nuippuna tuo Nokian menestys.
Toisaalta meillä on kyllä paljon rahareikiä jotka eivät juuri tuota kasvua- esim vanhanaikaisen maatalouden ja aluerakenteen tukeminen, raskaan päällekkäisen kuntarakenteen – jopa korruption-ylläpito, monta ex-kuntajohtajaa kompastelee toisiinsa ”yhdistyneissä” kunnissa…Voisin kertoa esimerkkejä siitä että olisi voitu hoitaa hoitaja- ja opettaja pula noiden kuntapomojen palkkarahoilla… pahanlatuista korruptiota.
20 v jatkunut kehitysraha mrd ohjaaminen tappiolliseen tuuli+aurinkovoimaan.
Saksan ym kokemukset kertoo, että niistä ei ole apua ilmastolle- johtuen niiden rajusta vaihtelusta, jonka takia mm Saksaan joudutaan rakentamaan 25 jättimäistä ruskohiilikaivosta, koska myös päästötön ydinvoima ajetaan alas- aika tyhmää.
Korkeakoulut kouluttaa työttömiksi nuoria menneisyyden aloille- koulubyrokratian hitausvoimien ajamana,…
Tulevaisuusalojen tunnistaminen vaatii kokeneiden ihmisten yhteistyötä-ei siis pelkkiä norsunluutorni- teoreetikkojen viisastelua.
Mistä rahaa noihin hyviin tarkoituksiin?
USAssa puhutaan paljon siitä, että esim yritysten omien osakkeiden ostamista rajoitetaan- koska ne menee pääosin sen 1%-0.1% superrikkaiden tuloiksi samalla kun 99% työväestä luisuu alamäkeä…ei ihme että Trumpin populismi kerää epätoivoisten ihmisten ääniä.
Apple, lääkefirmat ovat näin ohjanneet satoja mrd tuloksestaan omistajiensa tuloksi.
Noilla rahoilla olis pitänyt investoida uuteen teollisuuteen.
Myös uusien valtioyhtiöiden kehittämistä noilla rahoilla kaavaillaan- ja myös niiden tuottojen keräämistä riski-investointi-kassaan.
Siis sosialisoidaan tappio-riskien lisäksi myös tuottoja.
Suomella on menneisyydestä hyviä kokemuksia valtionyhtiöistä, joista on kehityttynyt taitavan ja patrioottisen johdon ohjauksella globaaleja menestyjiä.
Esim.Neste, Fortum, Outotec/kumpu, Kemira, Sonera,Rautaruukki, …
Näitä tarvitaa lisää- noidenTulevaisuusinvestointien ym avulla.
Googlaa esim:
Mariana Mazzucato, entrepreneurial state
Elisabeth Warren, A Plan For Economic Patriotism
Senator (R) Rubio Senate-final-project-report-american-investment.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa asiassa on yksi aika helppo homma hoitaa yli 60 000 ongelmaa pois. Työkyvyttömät suoraan eläkkeelle. Se on sitten siinä. Jos ei riitä, niin vaikeasti työllistävät henkilöt suoraan eläkkeelle ja minä ilmoittaudun saman tien, kunhan saa vähintään 2 tonnia kuussa eläkettä.
Ilmoita asiaton viesti
Hallituksella näyttää olevan takaportti eli puhutaan vain työllisistä eikä työpaikoista. Hätätilassa voidaan käyttää hyväksi Tilastokeskuksen typerää työllisen määritelmää ja palkata 60000 työtöntä työllisyystoimenpiteitä suunnittelemaan tai Tilastokeskukseen työttömyystilastoja siivoamaan yhdeksi tunniksi viikossa.
Ilmoita asiaton viesti