Autoilun verotus on epäonnistunutta

Liikenteen verotus on Suomessa hyvin epäoikeudenmukaista. Autoilun verot kerätään yhä polttomoottoreilla liikkuvilta suomalaisilta ja polttoainehintoja korotellaan häikäilemättömästi. Autoilun tulisi olla perusoikeus ja valtion tulisi kunnioittaa autoilijoita, eikä nähdä heitä vain lypsylehminä.

Autoilun sähköistymistä tehdään liikaa imagosyistä ja polttomoottoriautoilijat laitetaan maksumiehiksi. Minulla ei ole mitään hybridi- tai täyssähköautoja vastaan, mutta kaikilla ei ole varaa uuteen hybridiin tai täyssähköautoon, eivätkä kaikki siis hyödy niiden veroalesta.

Uusien hybridien ja sähköautojen alhaisemman verotuksen ohella autokannan uudistusta tulisi tehdä selkeämmin myös polttoaineella autoilevat huomioiden.

On varsin keinotekoista, että vain hybridiautot saavat veroalennusta, vaikka todelliset kulutukset olisivat modernin polttomoottorin tasolla. Miksi uusia bensa- ja dieselautoja ei voisi tarjota kuluttajille samanlaisella veroalella kuin hybridejä tai täyssähköjä? Näyttää siltä, että autoilijoita verotetaankin pääasiassa verojen vuoksi, ei suinkaan päästöjen.

Suhteellisesti korkea autovero saa aikaan sen, että edulliset ja vähäpäästöiset uudet autot ovat harvemman tavallisen kansalaisen ostettavissa. Keskimääräinen autovero uudessa autossa on Suomessa noin 6 000 euroa ja keskihintainen uusi auto maksaa noin 33 000 euroa. Autoveron määrä seuraa auton hinnassa sen koko elinkaaren läpi eli myös käytettynä myytäessä. Tämä ohjaa siihen, että uuteen tai vähemmän käytettyyn autoon vaihtaminen on Suomessa suuremman välirahan takana kuin esimerkiksi Virossa tai Ruotsissa.

462 hevosvoiman Porsche Cayenne -hybridimaasturin autovero on 6 000 euroa ja hinta 107 000 euroa. Keskiverron 92 hevosvoiman bensalla kulkevan Škoda Octavian autovero on 2 000 euroa ja hinta 20 000 euroa. Huippukalliin Porsche-hybridin ostava rikas maksaa siis autoveroa 5,6 % auton hinnasta ja Škodan ostava keskivertotyöläinen maksaa autoveroa 10 % hinnasta eli suhteellisesti paljon enemmän kuin rikas. Porsche on kuitenkin näistä kahdesta se, joka tulee käytännön ajossa saastuttamaan enemmän.

Ihmettelen, miksi ympäristöystävällisiä dieselautojakin yhä lisäverotetaan käyttövoimaverolla. Varsinkin uudet dieselautot tekevät vähemmän päästöjä kuin bensakoneet. Dieselauto on vastaavan kokoista ja tehoista bensiinikäyttöistä autoa noin 20 % pienempipäästöinen hiilidioksidipäästöjen osalta. Dieselin päästökeskustelun keskiössä olleet typenoksidipäästöt ovat kaikilla uusilla dieselautoilla jopa pienemmät kuin sähköautoilla, kun huomioidaan Suomen sähköntuotannosta syntyvät typenoksidipäästöt.

Dieseleiden käyttövoimavero perustui aikoinaan ajatukseen edullisemmista polttoainehinnoista, mutta tuo fiskaalinen peruste ei ole enää kestävä. Valitettavasti myös dieselpolttoaineen veronkorotuksista on poliittisilla päätöksillä tullut automaatio.

+8
VilleTavio
Perussuomalaiset Turku

Kansanedustaja, PS:n eduskuntaryhmän pj, Turun kaupunginvaltuutettu, OTM.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu