Pelasta Suomen autoilu

Liikenteen verotuotot ovat noin kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Vielä 15 vuotta sitten tuotto oli vähän yli kuusi miljardia, joten verokertymän kasvu on ollut suhteellisen nopeaa. Autoilijoita kuritetaan enemmän kuin ennen.

Erityisesti Rinteen ja Marinin hallitukset ovat kohdelleet autoilijoita kuin lypsylehmiä. Päättyvällä vaalikaudella astui voimaan bensiinin ja dieselin valmisteveron korotus, joka on kovempi kuin kertaakaan aiemmin tällä vuosisadalla. Kasvavat kuljetuskustannukset ajavat tuotantoa, esimerkiksi metsäteollisuutta pois Suomesta ja ne näkyvät tavaroiden ja ruoan kuluttajahinnoissa ikävällä tavalla.

Suomessa tavaraliikenne perustuu tiekuljetuksiin. Tavaratonneista noin 90 prosenttia kuljetetaan kumipyörillä. Maanteiden tavaraliikenne kuluttaa dieseliä noin 1,3 miljardia litraa vuodessa, joten yhden sentin korotus litrahinnassa merkitsee 13 miljoonan euron lisäkustannusta toimialalle vuodessa. Perussuomalaiset haluaa suojella yritysten kannattavuutta.

Jos vihervasemmisto saa päättää, polttoaineen jakeluvelvoite nostaa polttoaineiden hintaa vuoden sisällä jopa 55 senttiä/litra. Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä, että polttoaineen jakelijoiden kulutukseen toimittamasta liikennepolttoaineesta täytyy tietyn osuuden olla uusiutuvia polttoaineita. Osuuden suuruuden määrittely on täysin poliittinen päätös. Halutessaan päättäjät voisivat alentaa jakeluvelvoitteen EU:n vähimmäistasolle, poistaa käytöstä kokonaan tai poistaa määräaikaisesti.

Suomen tavoite on tiukempi kuin Euroopan unionin. EU:n määräys jakeluvelvoitteen osalta on, että se on nostettava 14 prosenttiin vuonna 2030. Suomessa jakeluvelvoite uhkaa pompata jo ensi vuonna 28 prosenttiin.

Itse kannatan jakeluvelvoitteesta luopumista tai vähintään sen voimakasta madaltamista. Biopolttoaineet voisivat toimia ennemmin vientituotteena ja niitä voidaan käyttää autoja paremman hyötysuhteen monipolttovoimaloissa. Suomen tulee ensi vaalikaudella lisätä omavaraisuutta uusiutuvien polttonesteiden tuotannossa. Biopolttoaineiden raaka-aineille on kansainvälisesti hyvät markkinat. Uusiutuvan dieselin maailmanmarkkinahinta on kallistunut, eikä sen saatavuus vastaa Suomen ylikireää jakeluvelvoitetasoa.

Marinin hallituksen toimet ovat heikentäneet suomalaisten ostovoimaa ja yritysten toimintakykyä. Alkavalla vaalikaudella polttoaineveroa tulee alentaa joka vuosi. Ei ole tasapuolista, että he, jotka ostavat nyt sähköautoja, vapautuvat polttoaineveroista, mutta tavallinen työssäkäyvä kansa maksaa niska limassa polttoaineestaan. Tilannetta onkin tasattava laskemalla polttomoottoriautoilun veroja. Ei uuden auton ostaminenkaan ole täysin ekologista, sillä uuden auton valmistus vie aina resursseja ja raaka-aineita. Vanhat autot kannattaa ajaa kohtuuden rajoissa loppuun. Kun autokanta luonnollisen poistuman myötä uudistuu, päästöt vähenevät samalla uuden teknologian myötä.

Nykyinen autoilijoita kurittava ilmastopolitiikka on järjetöntä ja kohtuutonta. Jopa uudehkoilla polttomoottoriautoilla ajavat nähdään ongelmallisina saastuttajina. Päätöksentekoon tarvitaan suhteellisuudentajua ja realismia. Kiinassa on noin 300 miljoonaa autoa, samoin Yhdysvalloissa – yhteensä näissä kahdessa maassa on siis noin 600 miljoonaa autoa. Ei ole oikein eikä ympäristön kannalta hyödyllistäkään, että Suomen paria miljoonaa autoa ja niiden käyttäjiä syyllistetään ja kuritetaan.

Autojen verokohtelussa on paljon yksityiskohtaisia heikkouksia, kuten ympäristöystävällisten dieselien käyttövoimavero. Ei ole järkeä siinäkään, että uudesta sadan tonnin Porsche Cayenne -hybridistä maksetaan kutakuinkin saman verran autoveroa kuin polttomoottorilla varustetusta Škoda Octaviasta. Hybridi-Porsche kulkee 50 kilometriä sähköllä moottoritiellä ja siirtyy sitten käyttämään bensasyöppöä moottoria. Ja näin maailma pelastuu punavihreän verotuksen mukaan.

On oleellisen tärkeää, että kansan ostovoimasta huolehditaan. Ihmisillä tulee olla varaa liikkua autolla töihin ja harrastuksiin – joutumatta kokemaan syyllistämistä vihervasemmistolta.

VilleTavio
Perussuomalaiset Turku

Kansanedustaja, Turun kaupunginvaltuutettu, Varsinais-Suomen aluevaltuutettu, OTM.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu