Etäopetus on joululoman pidentämistä parempi vaihtoehto

Vartiainen keksi, että jospa koulujen joululomaa siirrettäisiin parilla viikolla ja sitten kesäkuussa koulua pidettäisiin pari viikkoa pitempään. Tähän on nyt sitten tarttunut moni, joka ei tunne asioita lainkaan.

Siinä nimittäin ei ole mitään järkeä, koska etävalmiudet on jo kehitetty.

Aikaansaatu hyöty suhteessa aikaansaatuun haittaan on mietittävä. On tärkeää, että edes jonkinlainen kontakti kouluun ja opetukseen säilyy.

Myös erilaisia hybridimalleja voisi kokeilla: tällä hetkellä korona pääkaupunkiseutujen kouluissa on etupäässä rokottamattomien alakoululaisten sairaus. Toisaalta etäopetus on pedagogisesti vaikeinta perustella juuri pienten kohdalla, mutta tyhjää parempi sekin on.

Tuskin kukaan haluaa oppilastyöpäiviä pidettäväksi 17.6. – 18.6. asti. Siis oikeasti. Silloin on kiireesti hallinnon rakennettava uutta lukuvuotta kansliatyönä, ja opettajat ja oppilaat eivät saisi enää olla jaloissa. Hallinnon pitäisi päästä myös vuosilomalle. Rehtori, joka on konttorissa heinäkuussa, on loppuun palava rehtori.

Opettajilla taitaa olla mitta täynnä, vaikka hyvin ovat hommansa hoitaneet.

Mikä on todellinen syy täydellistä asiantuntemattomuutta osoittavaan ehdotukseen, josta hallitus aikoo tiistaina keskustella? Tulee mieleeni parikin skenaariota, mutta jätän vähän dekkaristeille töitä.

Suuntaa voi toki antaa muutamalla apukysymyksellä. Onko etäopetus demonisoitu väärin perustein? Oliko kyse kaiken aikaa siitä, että vanhemmat olivat etätöissä, ja lapset pyörivät jaloissa? Sekö oli varsinainen ongelma?

Lomallako ei syrjäydytä? Kun koulun kontaktia ei ole lainkaan, ei ole ongelmia? 🙂

 

 

 

 

 

+1

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu