Koulujen avaaminen ei ole vain sosiaalipolitiikkaa

Yhteiskunnan pitäminen suljettuna silloin, kun maan epidemiatilanne on sellainen, että edes 640 000 asukkaan Helsingissä ei voi oikein puhua ”epidemiasta”, ei saa taakseen valmiuslain edellyttämiä perusteluja ”välttämättömistä toimenpiteistä”. Toisaalta niin ei saa moni muukaan sulkumenetelmä.

Koulut avataan 14.5. alkaen.

Lasten infektiolääkäri Saxén antoi A-studiossa väkevästi ymmärtää, että lapset eivät sairasta eivätkä tartuta. Hän kuuluu työryhmään, joka teki ministeriölle selvityksen asiasta. Selvitys ei ole ainakaan vielä julkinen.

Ensimmäinen asia motivoituun koulujen aloittamiseen on rehellisyys. Pitää ymmärtää, miksi tehdään ja mitkä ovat riskit.

Tartutaan härkää sarvista. Tietenkin lapset sairastavat. He voivat myös tartuttaa. Taudinkuva heillä on lievempi. Se on ollut lapsilla pääsääntöisesti tavallisen flunssan kaltainen, ja tästä on harvoja poikkeuksia.

Lapset eivät kuitenkaan ole yksin koulussa.

Systemaattista dataa lasten roolista koronaviruksen leviämisessä on niukasti. HUSin alueella Uuden lastensairaalan ja Jorvin sairaalan lasten päivystyksessä otettiin yhden viikon aikana koronavirusnäyte 113:lta infektion vuoksi päivystykseen hakeutuneelta alle 16-vuotiaalta lapselta.

Näytteistä kolme, eli 2,7 prosenttia testatuista, oli positiivisia.

Koulujen avaaminen on vähiten tehokas eristystoimista lievemmän sairastavuuden vuoksi, mutta hienoinen itämisallas siitä voisi tulla. Turvallisuutta pitää lisätä voimakkain varotoimenpitein, johon Avi antaa ohjeet.

Koulut saavat haasteen ja samalla käytännön harjoitusta tapaan, jolla syksyllä on toimittava. Erityisjärjestelyjä tarvitaan silloinkin.

Koulujen avaaminen viime metreillä tuntuu tietenkin pedagogisesti järjettömältä, koska viimeiselle jaksolle on luotu lujat rutiinit, mutta syksyä ajatellen asiassa on rakenteellisen suunnittelun kannalta etuja. Sama tilanne se todennäköisesti on syksylläkin. Toimintamalleja voi nyt harjoitella.

Opillista merkitystä ei ole. Arviointi on varmasti toukokuun puoliväliin mennessä jo tehty. Laitteet kerätään huoltoa varten, runkokirjat kerätään. Sosiaalinen puoli on selkeä, vaikka opettajan tehtävä on opettaa. Ei yhdeksäsluokkalaisten opettajalle ole asetettu päiväkotitehtävää.

Avaamisen toteuttaminen jää kentälle. Varo-ohjeita on helpompi antaa kuin saada kaikki vaatimukset toimimaan tiukassa kehyksessä ja ahtaissa tiloissa. Suurissa kaupungeissa on jopa 900 oppilaan perusasteita. Aineenopettajien opv:sta on jäljellä se, mitä lukujärjestykseen on viidennelle jaksolle merkitty. Jo etäopetus muutti monen työn kokonaistyöajaksi, joka saattoi päättyä illalla. Ilman mitään erityiskorvauksia. Nyt työjärjestystä pitää kokonaan muuttaa. On mahdollisesti tehtävä aamupäivävuoro ja iltapäivävuoro. Opettajat eivät todennäköisesti saa olla toistensa kanssa tekemisissä, vaan he pysyvät omissa kohteissaan ja poistuvat porrastetusti.

Tämä on ollut rehtorien huoli.

Suunnitelmaa on vaikea tehdä loppuun ennen kuin Avin ohjeet on nähty. Toivottavasti ne ovat jo nyt tai viimeistään maanantaina kouluissa.

Koulujen suoriutumiseen annetusta tehtävästä luotan täysin. Sinällään tässä on sentään kaksi viikkoa enemmän aikaa kuin siirtymisessä etäopetukseen. Opettajilla on tekninen toimeenpanokyky, ja se porukka on yksi vertaansa vailla olevista Suomen yhteiskunnan tukipylväistä.

Me vedämme tämän homman.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu