Lukion opettajien pinna kiristyy

Opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja eduskunta lisäävät tehtäviä lukioissa ketterästi. Tehtävät pitää myös hoitaa. Niistä aiheutuva lisätyö on opetuksen järjestäjän korvattava. Se puoli jää keskusjärjestöjen riideltäväksi valtionosuuksien pysyessä ennallaan.

Syksystä 2019 alkaen hyväksyttyjä kokeita on saanut uusia rajoituksetta. Muutos koskee kaikkia kokelaita riippumatta hyväksytyn kokeen suorittamisajankohdasta tai aiemmista uusimiskerroista.

Ensimmäinen syksy toi rapiat 2000 uusijaa. Nyt määrä on suurempi.

Lukion opettajien on valvottava kokeet ja esitarkastettava ne. YTL päättää arvosanan.

Lisää muutoksia on tulossa. Vuonna 2022 jokainen opiskelija kirjoittaa vähintään viisi ainetta. Siitä saadaan valtakunnallisesti ehkä 6000 vastausta lisää. Kaikki suoritukset on valvottava. Kaikki on tarkastettava.

Lisäajallisten ja ”omassa erillisessä tilassa” suorittavien määrä on lisääntynyt jatkuvasti.

Hämärän peitossa on uuden hankkeen, oppivelvollisuuden laajentamisen toteuttaminen käytännössä. Hallituksen esitys oppivelvollisuuden laajentamisesta kuitenkin annettiin tänään torstaina 15.10. eduskunnalle.

Lukion opettajien pinna kiristyy.

OAJ kannattaa uudistusta, mutta myös perusasteen vahvistamista. Se tuskin sitoutuu minkälaiseen lakiehdotukseen hyvänsä. Sellainen lähestymistapa johtaisikin vakaviin seurauksiin.

Tiedetään, että puolet rehtoreista ei kannata lakimuutosta lainkaan, ja saman verran heistä toivoisi hankkeelle lykkäystä. Kun toisen asteen opiskelu muuttuu pakollisuuden myötä maksuttomaksi, koulujen rahat eivät yksinkertaisesti riitä. Lukion rehtoreiden työmaa tulee olemaan valtava ja on sitä jo nyt.

Kuntatyönantajien, Sivistan ja OAJ:n on yhdessä vaikutettava lakiesityksiin ennen kuin kaikista seurauksista riidellään TES-pöydissä vaikkapa vanhan lukiokertoimen mukaan laskettavalla resurssilla. On ymmärrettävä, että edes rahalla ei voi korvata sitä väsymystä, mikä seuraa siitä, että yläkerrasta ei lainkaan nähdä kentän arkea.

OAJ on jo ottanut kantaa niihin budjetin kipupisteisiin, jotka koskevat lukiorahoitusta.

Tällä hetkellä kentällä ei ole käsitystä siitä, miten toisen asteen uudistus käytännössä toteutetaan. Olemme kohta tilanteessa, jossa reagoidaan tilanteeseen. Nyt keskusjärjestöt voivat vielä vaikuttaa lakiesitykseen ja säästää itsensä paljolta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu