Viisumittomat jokiristeilyt Imatralta Svetogorskiin
Viisumittomat jokiristeilyt Imatralta
Svetogorskiin! – Tällainen unelma on Vuoksen Lautturilla Taisto
Kainulaisella! Asiasta kertoo Uutisvuoksi
31.7.2015 otsikolla
”Lautturin rajaunelma”.
Hannu Ojala.
Lehtikirjoituksen mukaan Vuoksen Lautturin
Taisto Kainulaisen unelma kaupallisista
veneretkistä Svetogorskiin on elänyt
parikymmentä vuotta. Kainulainen on
kuljettanut asiakkaita Tainionkosken ja
Imatran voimaloiden välisellä alueella
jo 24 kesänä. Sivussa on kytenyt ajatus
toisen reitin muodostamisesta Imatran ja Enson
(Svetogorsk, Venäjä) voimaloiden välille…
Taisto Kainulainen tietää, että venereitin
varsinaiset ongelmat eivät ole teknisessä
suorituksessa vaan rajaan liittyvässä
byrokratiassa. Sekä Suomen että Venäjän
on saatava toiminta mahtumaan rajavalvonnan
konseptiin… Niin Imatran lähtöpaikka kuin
Svetogorskin rantautumispaikkakin ovat jo
katsottu!
Toivottavasti Vuoksen lautturin unelma
toteutuu! Ja iloiset veneretkeilijät käyvät jo
lähitulevaisuudessa kulkemaan esteettömästi
rajan yli molempiin suuntiin Vuoksen virtaa
pitkin. Alkaahan tuo iso
Vuoksenjoki
Suomesta,
vaikka virtaakin täällä vain 13 kilometriä
kokonaispituudestaan 156 kilometristä! Kuinka
mahtavat
retkeily- ja luontomatkailumahdollisuudet
olisivatkaan!
Kokemusta riittää
Olemmehan saattaneet kansainväliseen,
tosin epäonnistuneeseen, liikenteeseen
näiltä kaakkoiskulmilta niin
linja-autot Imatralta Pietariin
11.11.2012, toinen linkki,
kuin
Pietarin ja Imatran väliset henkilöjunatkin.
Tosin niitten
”kiskot eivät vieläkään kolise,
yhteenkään suuntaan.
Ja jopa
Joensuusta Petroskoihin reittiä
oli
juhlittu virallisesti molemmin puolin rajaa ja
liputkin myyty matkustajille, mutta sekin juna
taitaa olla puksuttamassa lähtöviivalla enpä
tiedä missä puolen rajaa ja millaisia
byrokraattisia esteitä sille tuli?
Toivottavasti rajanylityspaikan
järjestäminen vesistön kautta onnistuu
helpommin! Byrokraattisista esteistä
huolimatta Lautturi Taisto Kainulaisen
mielestä ideaa ei pitäisi silti
haudata. Hänen mielestään retki Vuoksea
pitkin rajan yli voisi olla Imatra-Svetogorsk -kaksoiskaupungin
matkailun erikoisuus.
Vielä parempaa olisi, jos tällainen
voitaisiin toteuttaa kuten viisumittomat
kanavaristeilyt, Kainulainen miettii.
Jäämme mekin tässä rajanpinnalla
miettimään miten pystyisimme rakentamaan
ystävyyden siltaa näin tavallisten
kansalaisten kesken molemmin puolin
rajaa? Miten päästä byrokraattisten esteiden
yli? Onko se edes mahdollista?
Ikävää, että tällä vuosituhannella joudutaan moisesta edes keskustelemaan. 30-luvulla imatralaiset piipahtivat Ensossa yhtä vaivattomasti kuin Lappeenrannassa. ”Svetogorskia” tosin ei ollut olemassakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, mutta Lautturilla ”On Unelma!”, niin kuin meilläkin! Nyt se on ainakin muotia! Ja ilman menneisyyttä 30-luvulla ei olisi tulevaisuutta…, joten toivossa parempaan eletään! Kiitos avauskommentista!
Ilmoita asiaton viesti
Jaakko Häkkinen, kiitos suosittelusta! Eipä sitä koskaan tiedä, jospa tämä Lautturin Unelma toteutuisikin monen muunkin iloksi!:)
Ilmoita asiaton viesti
Taistolla ja muillakin liikemiehillä on paljonkin toiveita. Markkinataloudessa vain pitää olla riittävästi maksavia asiakkaita.
Joensuun ja Petroskoin välille on vähän väliä yritetty saada juna- ja bussiyhteyttä. Lieneekö vieläkään säännöllistä bussiyhteyttä?
Määränpään pitäisi olla mielenkiintoinen ja haluttu matkailukohde. Tai pitäisi olla kohteissa paljon yhteisiä bisneksiä. Minulla on käsitys että suomalaisia yrityksiä on hyvin vähän Karjalan tasavallassa. Luulen että Venäjän byrokratia, rikollisuus ja korruptio estää meikäläisiä menemästä sinne. Joensuu-Petroskoi liikennesuunta voisi olla tärkein.
Mihin toimintaan tarvitaan lisää kaakkoisen rajan ylityspaikkoja ja parempia liikenneyhteyksiä? Vuoksen lautturin unelmat ovat liian pieniä toteutettavaksi.
Minulla sen sijaan on ISO unelma: Jo 70 vuotta olen asunut evakkona tynkä-Suomessa. Koko ryöstetty Karjala pitäisi saada takaisin. Vasta silloin Taistokin pääsisi laajentamaan risilybisnestään.
Ilmoita asiaton viesti
Leo Mirala kirjoitti: [Minulla sen sijaan on ISO unelma: Jo 70 vuotta olen asunut evakkona tynkä-Suomessa. Koko ryöstetty Karjala pitäisi saada takaisin. Vasta silloin Taistokin pääsisi laajentamaan risilybisnestään.],
– jos sellaiseen ISOn unelman toteuttamiseen ryhtyisimme, niin vaikeata on edes kuvitella kenelle ja millaisessa bisneksessa olisi mahdollisuuksia laajentumiseen!?
Ei hullumpi ajatus kuitenkaan! Ajatuksena!
Minä sen sijaan, siinä sivussa,lähtisin kanssasi palauttamaan Pohjois-Inkerin tasavallan omiin rajoihinsa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjasalon_tasavalta
Ilmoita asiaton viesti
Imatra-Svetogorsk yhteydestä on turha unelmoida. Sitä ei saa millään taloudellisesti kannattavaksi, koska kummassakaan päässä ei ole riittävästi kiinnostavia kohteita. Myös investoinnit ovat hirveän suuret lyhyelle ajalle.
Joensuun ja Petroskoin välinen liikenne saattaa olla mahdollista, mutta miksi se ei jo toimi? Onko syynä Venäjän pikkumainen byrokratia vai mikä?
Ilmoita asiaton viesti
Erland Salo kirjoitti:[Imatra-Svetogorsk yhteydestä on turha unelmoida.],
-mielestäni Imatra—Svetogorsk-kaksoiskaupungin nimessä se voisi toteutua! Sen nimessä on ollut projekteja ja rahoitustakin on saatu EU:sta asti…
Toivotaan, että onni potkii Vuoksen Lautturia!
Ilmoita asiaton viesti
Keskustelu viisumivapaudesta EU:n ja Venäjän välillä on loppunut kokonaan. Toivottavasti tilanne Euroopassa kehittyy parempaan suuntaan, että tulevaisuudessa viisumia ei tarvita rajanylitykseen.
Kuinkahan toimisi viisumien tilalla matkustajien rekisteröityminen? Kaikki matkustusluvan saaneet voisivat vapaasti matkustaa EU:n ja Venäjän välillä niin kauan kuin maahantuloedellytykset täyttyvät. Tämä tosin vaatisi passintarkastuksessa nettiyhteyttä matkustajarekisteriin.
Ilmoita asiaton viesti
Sampsa Mäkelä kirjoitti: [Keskustelu viisumivapaudesta EU:n ja Venäjän välillä on loppunut kokonaan],
– siltä se tuntuu! Aika rientää eteenpäin ja tulevaisuus on tuntematon.
Vielä 12.9.2013 YLe Uutiset kertoivat. Kotimaa.Jessikka Aro:
Eilen (11.9.2013)julkistettiin Venäjän ja EU:n viisumivapautta koskeva tutkimus, jossa ennustettiin roimaa työllisyyden kasvua Suomen elinkeinoelämään jos viisumivapaus toteutuu. Ovatko ennustukset realistisia, siitä ovat keskustelemassa sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg ja Itä-Suomen yliopiston professori Antti Honkanen. Video: Yle
”Venäjän ja Suomen viisumivapaus ei sisäministeriön mukaan aiheuttaisi suuria riskejä”
http://yle.fi/uutiset/venajan_ja_suomen_viisumivap…
————————-
Ja Verkkouutiset.Politiikka. 26.9.2013 Ilkka Luukkonen :
Stubb Ylellä: Viisumivapaat Suomi ja Venäjä MM-finaalissa 2018.
Ulkomaankauppaministeri Alex Stubb (kok.) toivoo, että Suomen ja Venäjän välinen viisumivapaus toteutuu vuoteen 2018 mennessä.
Stubb on pitkään toivonut, että Suomen ja Venäjän välistä rajaliikennettä helpotetaan ja viisumipakko poistetaan. Hän sanoo uskovansa ihmisten vapauteen ja keskinäiseen kanssakäymiseen
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/stubb%20ykk…
S.M:[Toivottavasti tilanne Euroopassa kehittyy parempaan suuntaan, että tulevaisuudessa viisumia ei tarvita rajanylitykseen.],
– tiedä sitä, olisiko se sitten parempi vai huonompi suunta!?
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille! Oikein hyvää kesänjatkoa näin Mendelssohn:n sävelen mukaan…ihailemaan Imatran kosken kuohua!
https://www.youtube.com/watch?v=hlKIBQdmAMo
Midsummer Night’s Dream by Mendelssohn & Imatrankoski kuohuu
Ilmoita asiaton viesti