Suurteollisuus pärjää Imatralla
Tilastokeskuksen mukaan kansantalouden kassaan henkeä kohti kannettu euromäärä nousi Imatran seudulla Suomen suurimmaksi. Imatran seutu pärjää rahan tekemisessä. – Ainakin niin kauan, kuin savu nousee tehtaiden piipusta, valtiotieteentohtori Timo Aro todistaa.
Asiasta kertoo Matti Veijalainen 26.01.2017 Uutisvuoksessa otsikolla ”Töissä pysynyt on tuottava Imatralla”.
Seutukuntavertailu
Lehtikirjoituksen mukaan aluetutkija ARO on tehnyt bruttokansantuotteeseen perusturvan seutukuntavertailun. Sen mukaan Imatran seudun kansantuote työllistä asukasta kohti oli vuonna 2014 Suomen korkein.
Vertailussaan Aro luki Imatran seutukuntaan Imatran, Rautjärven, Ruokolahden ja Parikkalan.
Tulos yllätti itsenikin. Tämä kertoo siitä, että aluetalouden perusturva on Imatran seudulla sittenkin vahva. Perinteinen suurteollisuuden tuottavuus on edelleen hyvä, Aro toteaa.
Vertailuaineistonaan Aro käytti kunkin seutukunnan kaiken tuotannon ja koko palveluelinkeinon vuotuista arvoa. Se jaettiin töissä olevien määrällä. Aro olettaa, että Imatran seutu pärjäisi vertailussa tämänkin päivän tiedolla.
Kaikki ei kuitenkaan ole niin hyvää, kuin päältä näyttää jatkaa Matti Veijalainen Uutisvuoksen pääkirjoituksessa ”Teollinen perinne pitää Imatralla”.
Imatran ja Imatran seudun kansantuotetta on Aron vertailussa mitattu pelkästään työllisillä ihmisillä. Koko paikallinen potti on suhteutettu jakolaskulla, jonka jakajassa puuttuvat työttömät.
Niin kuin Veijalainenkin kertoo, että kaunisteltu osamäärä kertoo silloin vain sen, että monilla työnantajilla ja työpaikkaansa säilyttäneillä on pyyhkinyt hyvin.
Tämä on vain osa totuutta!
Mikä Ihmeen Tutkimus? Ja Mitä Varten?
Onko tämä sitten Imatran-seudun hyvinvointitaso? Mittamies Arokin myöntää sen, että ”alueiden hyvinvoinnissa tällä laskentamallilla muodostettu tilannekuva on vain osatotuus. Imatran seutu voittaa vertailussa siinä, että korkeaa työttömyyttä ei näissä laskuissa noteerata.
Entä muiden listalla ”Alueellisen tuottavuuden TOP-20 seutukunnat 2014” olevien kaupunkien työttömyys? EI varmasti niittenkään kohdalla otettu huomioon työttömien määrää!?
Suurteollisuus On Säilyttänyt Kilpailukykyynsä
No hyvä on se, että aluetaloudesta mittaus todistaa Aron mukaan sen, että Imatran seudun suurteollisuus on säilyttänyt kilpailukykyynsä. Tuotteet tekevät kauppansa, ja työpaikkansa säilyttäneille duunareille voidaan maksaa kelpo palkka.
No helpottaahan tuo Imatran seudun työttömiä ja antaa toivoa tulevaisuudesta löytämään kelpo työpaikka, josta saisivat kelpopalkankin! Jos tietenkin onni potkaisee?
Eli tutkimuksessa ei otettu huomioon työttömiä vaan laskettiin hyvin pärjäävien duunareiden hyvinvointia ja työttömille taas jälleen kerran ei mittää.
Hector – Ei mittään
Näillä Kaakkois-kulmilla ja erityisesti Imatralla paljon panostetaan matkailubisnekseen…
Blogissa mainitussa UV pääkirjoituksessa sanotaan, että ”Vaikka Imatrasta tulisi kuinka kansainvälinen ja eloisa matkailun rajakaupunki, on hyvinvoinnin yhdeksi peruskiveksi aina mainittu paikallinen suurteollisuus.”
Matkailu ja suurteollisuus onkin erittäin hyvä yhdistelmä!
Joten toivomme, että tehtaiden piipuista savu nousee jatkossakin ja matkailijoita houkuttelevat Imatralle niin katumoottoripyöräilijät:
http://viovio.vapaavuoro.uusisuomi.fi/urheilu/2199…
kuin myös Vuoksen vesistöllä poijujen välissä sukkuloivat kilpaveneet :
http://viovio.vapaavuoro.uusisuomi.fi/urheilu/2209…
Ilmoita asiaton viesti
Vuonna 2014 venäläiset matkailijat toivat Etelä-Karjalaan lähes 300 miljoonaa euroa. Osa niistä tietenkin jäi ainakin Imatralle .
http://www.imatralainen.fi/artikkeli/277133-taman-…
Lehtikirjoituksen mukaan Aro käytti kunkin seutukunnan kaiken tuotannon ja koko palveluelinkeinon vuotuista arvoa! Se jaettiin töissä olevien määrällä. Lieneekö se oikein että matkailijoiden tuomat rahat jaettiin myös ”töissä olevien määrällä”?
En halua vähätellä tuota kärkipaikkaa jossa komeilee Imatra seutukuntineen TOP 20 – seutukunnat 2014 vertailussa. Onneksi olkoon vaan!
Arvostetun aluetutkijan Timo Aron vertailututkimus seutukunnallisista bruttokansan tuotteista antaa alueelle vahvaa uskoa tulevaisuuteen! Parempi niin!
Ilmoita asiaton viesti
Nythän sinne voisi kehittää kansainvälistä junayhteyttäkin (Imatra lienee parempi reittivaihtoehto kuin Sortavala).
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni Pietari – Sortavala osuuden voisi vaihtaa Pietari-Imatraan,koska kiskotkin ovat valmiina ja tavarajunat jo kulkevat! Mikä lienee syynä, että ei haluta käyttää tätä mahdollisuutta?
Imatralla ja koko maakunnassa on jo vuosikaudet puhuttu rautatieliikenteen aloittamista Venäjälle. Silloin virallisesti kerrottiin, että suorasta kansainvälisestä rautatieliikenteestä on olemassa valtioiden välinen sopimus ja uskottiinkin, että Imatran ja Pietarin välinen junayhteys toteutuu aika pian,mutta ei! Ei nyt millään…!
http://viovio.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/14…
Etelä-Karjalaisten lehtikirjoitusten materiaalien perustella olen kirjoitellut tulevasta niin Pietari -Imatra kuin myös Joensuu-Petroskoi rautateitten henkilöliikenteen avaamisesta.
http://viovio.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/12…
Molemmilla rataosuuksilla oli ilmoitettu jo aikataulutkin, mutta liikenne toteutui vain juhlajunien muodossa.
http://viovio.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/16…
Tuntui, että kaikki oli niin valmista, että odotimme vain konduktöörin vihellystä matkalle!, mutta juhlintaa pidemmälle emme päässeet ja asia on jäänyt taas hamaan tulevaisuuteen!
Kiitos linkitetystä blogistasi ja tietopaketista! En seurannut enää edes aiheeseen liittyviä tietoja.
Toivottavasti tämä Suomen ja Venäjän välinen rautatieliikenne sopimus, jonka ratifiointiasiakirjat vaihdettiin 21.11.2016 Moskovassa, antaa vihreän valon Suomen ja Venäjän väliselle suoralle matkustajaliikenteelle!
https://www.lvm.fi/-/suomen-ja-venajan-valinen-rau…
Terveisin Viola Heistonen
——
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä me vielä Viipurin junassa nähdään ;-).
Terv.KK
Ilmoita asiaton viesti
Ehdottomasti nähdään! Ja ensimmäisellä junalla körötämme kiskot kolisten Viipuria kohti! Kunhan reitti avataan ja konduktööri viheltää puiseen pillinsä…Ei saa myöhästyä, muuten voi käydä niin kuin Mikkeliin mänijälle, kun konduktööri ilmoitti: ”Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna on jo lähtenyt!”
Ja juhlimme tietenkin Viipurin Pyöreän tornin ravintolassa. Olethan tehnyt jo pöytävarauksen?:))
Tehdäänpä pieni virtuaaliretki Viipuriin jo etukäteen:
http://www.virtuaaliviipuri.tamk.fi/en/block/162/a…
http://www.jukkajoutsi.com/alan51.jpg
Oikein kivaa lauantai-iltaa!
Ilmoita asiaton viesti
Veitpä sanat suustani!
Pitääpä sitten kyytiin ottaa isoisän taskunauris, jonka hän aikoinaan osti halvalla Viipurin torilta (siksi nimikaiverrus on päin seiniä: isoisä oli kauppamiehiä…).
Varataanpa se pöytä silleen, että päästään samaan seuraan!
Terv. KK
Ilmoita asiaton viesti
Ensin pitäisi saada kansainvälinen junayhteys näille kulmille, että suurteollisuus saisi enemmän mahdollisuuksia kehittyä vielä korkeammalle tasolle! Se on tärkeää!
Tuo yhteinen Viipurinmatka-projektimme alkaa vaatia jo toimia. Ajattelinkin pitäisikö laittaa Adressi nettiin ”kansainvälisen junayhteyden puolesta”, että asia lähtisi liikkeelle. Kun tuo matka Pyöreän tornin ravintolaan on niin houkutteleva!
Sitten vasta kun veturi on lähtövalmiina voisimme alkaa somistella…Näillä ajatuksilla tuntuu kivalta jatkaa tätä sumuista sunnuntaita. :))
https://scontent-cdg2-1.cdninstagram.com/t51.2885-…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille, suosittelijoille ja blogin lukijoille! Sumu sen kun jatkuu näinä päivinä aamusta iltaan..!
Näin illan ratoksi kuunnellaanpa Moskovan Sretensky luostarin kuoron esittämä laulu ”Sumuinen Aamu”.
Olkaa hyvä! Пожалуйста!
https://www.youtube.com/watch?v=omd080uAKuw
Хор Московского Сретенского монастыря-Утро туманное
Oikein mukavaa tulevaa viikkoa kaikille!
Ilmoita asiaton viesti