Elämäni Koulut. Osa 14. Oppiaineita.

Syksy 1956. Olin taas Arkangelissa. Opiskelu jatkui Arkangelin pedagogisen korkeakoulun instituutissa.

Nyt, kun vuosien jälkeen katson sitä tietomäärää, joka piti osata, niin ehkä nykypäivänä sillä olisi pätevöitynyt useampaankin eri ammattiin.

Yleissivistävät Aineet

Pakollisten aineiden suorittaminen edellytti satojen tuntien istumista kirjastossa. Piti penkoa läpi lukuisia teoksia kommunistisen puolueen historiasta, vaikka itse en ollut kommunisti. Kirjat piti lukea ja osata tenteissä. Tenttikysymykset koskivat Marksismi-Leninismiä, tieteellistä kommunismia ja tietenkin kommunistista kasvatusta. Piti olla hyvin perehtynyt historiallisen ja dialektiseen materialismiin kuin myös yleiseen ja biologiseen kemiaan jne.

    Kommunismiin liittyen vuonna 2012 kirjoitin blogin ”Kommunismin rakentajien moraaliset säännöt”. Ajatus oli kirjoittaa koko sarja (13 osaa!) tästä aiheesta, mutta sitten kun minulle selvisi (vasta täällä Suomessa!), että näitä sääntöjä laadittaessa kansalle oli todella naurettu. Nikita Hruštšov’in käskystä korkeat virkamiehet krapulapäissään laativat puolessatoista tunnissa meille, neuvostoliiton kansalle, säännöt, joitten mukaan piti ottaa koko elämän kestävät suuntamerkit kommunismin rakentamisessa.

    Tässä vaiheessa sarjan kirjoittaminen jäi kesken. Ei tehnyt enää mieli jatkaa.

Anatomia ja Fysiologia

Anatomia tutkii ihmiskehon elinten muotoa ja rakennetta sekä koko ihmiskehon järjestelmiä, joita ne muodostavat niiden suorittamien toimintojen yhteydessä. Fysiologia tutkii kehon ja sen yksittäisten osien elintärkeitä toimintoja. Sekä elinten rakenne että toiminnot ovat toisiinsa yhteydessä, joten yhden ymmärtäminen ilman toista on mahdotonta.

Anatomia ja ihmisen fysiologia kuuluvat ehdottomasti liikuntaan ja urheiluun, koska liikunnan opettajan ja valmentajan, lajissa kuin lajissa, pitää tietää mitä tapahtuu ihmisen kehossa kun se joutuu suuriin rasituksiin. Ja tietenkin opetusmenetelmät, pedagogiikka, niin anatomiassa ja fysiologiassa kuin kaikissa liikunnan lajeissa olivat tarpeen. Opettajaksihan meitä koulutettiin.

Lepotilassa elinten toiminnot ovat erilaisia kuin liikunnassa, erityisesti urheilussa, jolloin ihmisen keho joutuu fyysiseen rasitukseen. Fyysisen aktiivisuuden vaikutuksesta elinjärjestelmiin ja ensisijaisesti sydän- ja verisuonijärjestelmään myös aineenvaihduntaan ja energiaan jne.

Mielestäni anatomian ja ihmisen fysiologian opetukseen panostettiin silloin paljon.

Fysiologiassa teimme erilaisia pieniä tutkimuksiakin. Esimerkiksi minulla oli yhtenä aiheena aineenvaihdunta ruuansulatuksessa ja lihasten liikkeet liikunnassa. Koe-eläiminä käytimme muun muassa sammakoita.

    Kuvassa olen mikroskoopin kanssa tekemässä jotain tutkimusta.

Anatomian teoreettisen opiskelun lisäksi mieleen on jäänyt muutama käynti patologian laitoksen ruumishuoneella. Siellä käytännössä tutustuimme ihmiskehon elimistöön.

Liikunta ja Lääketiede

Lääketieteellinen liikunta (лечебная физкультура) oli kokonaan oma aine.

Teorian jälkeen kävimme harjoittelemassa sairaalassa. Meille kerrottiin etukäteen osasto, jossa harjoittelu tapahtui. Muistan käynnit sydäntautiosastolla ja palovammoja saaneiden osastolla.

    Ryhmä vietiin osastolle ja kullekin annettiin potilas ”hoidettavaksi”. Esittäydyimme potilaalle ja kysyimme haluaako hän kokeilla lääketieteellistä liikuntaa.

Nykykielellä lienee kyseessä kuntoutusterapia.

Urheiluhieronta

Yksi erikoiskursseista oli hieronta. Kurssilta valmistui urheiluhierojaksi. Kun anatomia, kurssilla piti oppia kaikki lihakset ulkoa, niin hieronnassa piti fyysisesti löytää tietyt lihakset, nimetä ne ja osata myös käsitellä.

    Hieronnan tentissä edessäni oli lihaksikas atleetti, ehkä nyrkkeilijä. Hänen lihaksensa oli helppo löytää mutta käsittely vaati erittäin paljon voimaa.

Hiki pääsää suoritin tentin hyväksytysti. Tehtävä oli minulle, pienelle ja heiveröiselle tytölle, niin rasittava, että päätin, että hierojaksi en lähde ainakaan vapaaehtoisesti.

Kesäloma

Lukuvuosi Arkangelissa oli jatkuvaa menoa. Oppituntien lisäksi oli harjoituksia niin talvi- kuin kesälajeissakin. Pitkien iltojen viettämistä kirjastossa.

Huvielämä koostui iltaisista kävelyhetkistä kaupungin pääkadulla kesäisin tietenkin Severnaja Dvina -rantakadulla. Joskus kävimme elokuvissa, teatterissa ja jopa tansseissakin.

Kesän tullen taas odotti tuttu junamatka Igomeliin. Reitti oli tuttu vielä täälläkin kertaa, mutta tilanne Igomelissa alkoi muuttua.

Tarina jatkuu …

Kuvien Selityksiä

  • kuva Viestijuoksu Kaupungilla
    • Viestijuoksu kaupungin kaduilla.
    • 11 etappia.
    • Joukkueemme oli aina ylivoimainen.
    • Kevät.
    • Joko Vappu tai Voitonpäivä.
    • Vasemmalla Niina.
    • Kolmas vasemmalta Hanna.
    • Kahdeksas vasemmalta Viola.
  • kuva Diplomit
    • Voittajana maaliin.
    • Valmentajalla pokaali.
    • Meillä kunniakirja.
    • Viestijuoksu.
    • Viola vasemmalta neljäs.
    • Tamara vasemmalta kuudes.
  • kuva Paraatiharjoitukset
    • Valmistaudumme juhlan esitykseen.
    • Joko Voitonpäivä tai Vappu.
    • Eturivissä vasemmalta toinen Viola.
    • Eturivissä vasemmalta kolmas Tamara.
  • kuva Tutkimuksia
    • Viola Instituutin laboratoriossa.
    • Fysiologian laboratorio.
  • kuva Instituutti taustalla
    • Kevättunnelmissa.
    • Instituutin fasaadi remontissa.
    • Viola.
  • kuva Kävelyllä
    • Kävelyllä kaupungilla.
    • Arkangelin luistelujoukkueen jäsen pikaluistelija Sysojev / Сысоев on kutsunut meidät kävelylle.
    • Viola vasemmalla.
    • Niina oikealla.
    • Kaikki tapahtui Lenin-sedän hengessä!
  • kuva Kesällä rullaluistimet
    • Viola.
    • Luistelua Arkangelin pääaukiolla.
    • Vain pääaukiolla oli kunnollinen asfaltti.
  • kuva Talvella pikaluistimet
    • Viola.
    • Kilpailutilanne, koska radat on erotettu luminauhalla.
    • Kilpailunumero on oikeassa hihassa.
    • Samat liikkeet niin rullaluistelussa kuin pikaluistelussakin.
viovio
Imatra

Syntymäpaikka Pohjois-Inkeri, Lempaalan pitäjä, Oinaalan kylä, Arvilan talo.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu