Kaakkois-Suomen rekkareitit riskialtteimpia

 

YLE/alueet Kymenlaakso, julkaistu eilen klo 05:46

” Rekkakolari vaati viimeviikolla kahden ihmisen hengen (kuva. Yle/Raine Martikainen).

 Kaakkois- Suomen ajotiet eivät ole riittävän turvallisia alueen runsaalle rekkaliikenteelle. Kaakkois-Suomessa kulkee runsaasti raskasta liikennettä yksiajorataisilla teillä, jotka mahdollistavat suistumisen vastaantulijan kaistalle. ELY-keskuksen selvityksen mukaan riski joutua henkilövahinkoon johtaneeseen onnettomuuteen raskaan ajoneuvon kanssa on Kaakkois-Suomessa jopa puolet suurempi kuin maassa keskimäärin. Onnettomuksia sattui Kaakkois-Somessa vuosina 2005-2009, noin 20 vuodessa, mikä on ajokilometreihin suhteutettuna eniten koko maassa. 

– Se johtuu siitä, että meillä on paljon yksiajorataisia valtateitä, jossa on paljon liikennettä. Ajoneuvojen kohtaaminen on silloin mahdollista. Muualla maassa on samoja määriä raskasta liikennettä  kuin Kaakkois-Suomessa, mutta ne ajavat kaksiajorataisilla teillä. Täällä se sama liikenne kulkee kapeilla yksiajorataisilla teillä, kertoo Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen  liikenneturvallisuusvastaava Jussi Pitkälahti. 

Vaikka alueelle rakentuu tiestoä valtion kehittämishankkeella, jää Kaakkois-Suomeen runsaasti yksirataisia teitä… 

-Tieympäristössä on kehittämisen varaa. Me tarvitsemme  keskikaideteitä, se estää nokkakolarit  eli kohtaamisonnettomuudet, sanoo liikenneturvallisuusvastaava Markko Kelkka Uuudenmaan ELY-keskukselta

Keskikaiteet voisivat siis Kaakkois-Suomessa estää onnettomuksia. Liikenne- ja viestintäministeriö kuitenkin pohtii parhaillaan uutta turvallisuussuunnitelmaa vuosille 2011-2014. Sen yhtenä painopisteenä on juuri kohtaamis- ja suistumisonnettomuudet.

-En osaa suoraan luvata, mutta voin kuvitella, että osana pääteiden kuolemantorjuntapakettia voisi ola jonkinlainen keskikaideohjelma, valottaa liikenne –ja viestintäministeriön yli-insinööri Marcus Merin.Merin oli yksi tiistain puhujista valtakunnallisissa liikenne turvallisuuspäivillä Kotkassä.”

 

– Siis, ei täällä Kaakkois-Suomessa näköjään olekaan sitten sen enempää raskasta liikennettä kuin muualla Suomessa, se tuntuu vain siltä, koska liikenne ahtautuu yksiajorataisille teille! Eikös tämä alue olisi erittäin tärkeä ”pistää kuntoon”, koska lehdistöstäkin voi lukea kuinka kovaa vauhtia kasvaa transito- ja tavaralikenne Suomesta  Venäjälle.

Esim.,transitoravaran määrä kasvoi heinä-syyskuussa reilun kolmannekseen vuodenaikaiseen verrattuna. Tavaramäärää kasvattivat koneiden ja laitteiden sekä henkilöautojen kuljeukset.Heinä-syyskuussa Venäjälle vietiin Kaakon raja-asemien kautta lähes 56 000 autoa eli yli kaksinkertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna.Muukin tavara liikkui hyvin.Kuitenkin huippuvuoden 2008 verrattuna transitokuljetusten määrä oli vain puolet vuoden kolmannella neljanneksella.. 

 

 

 

viovio

Syntymäpaikka Pohjois-Inkeri, Lempaalan kunta, Oinaalan kylä, Arvilan talo.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu