Venäläiset rakastavat Suomea
”Rajanylitysliikenteessä kaikkien aikojen ennätyksiä”, kirjoittaa Uutisvuoki tänään 5 tammikuuta 2011. Suomen ja Venäjän välisen rajan ylitti Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen kautta kuluneena vuonna 6 758 000 matkustajaa, mikä on uusi ennätys.Vuoteen 2009 verrattuna kasvua kertyi peräti 15,4 prosentia.
Ennätys rikottiin myös vuodenvaihteen jälkeen, jolloin rajanylittäjiä oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin yhden vuorokkauden aikana. Imatralla rajan ylitti ennätykselliset 8 500 henkilöä vuorokaudessa…
Kokonaisliikenne määrään sisältyvät myös Lappeenrannan lentoaseman sekä Nuijamaan ja Lappeenrannan satamien matkustajat, jotka ovat ylittäneet EU:n ulkorajan.
STT:lta tietoa : Viime vuonna ylitettiin jo miljoonan viisumin raja. Suomi myönsi viime vuonna ennätykselliset yli miljoona Schengen – viisumia eli lyhytaikaiseen oleskeluun tarkoitettua maahantulolupaa.
Edustustot käsittelivät viime vuonna yhteensä noin 1 020 000 viisumihakemusta. Hakemusmäärä kasvoi toissa vuodesta liki 30 prosenttia.
Suomen suurin viisumiedustusto oli aiempien vuosien tapaan pääkonsulaatti Pietarissa, jossa käsiteltiin peräti yli 740 000 viisumihakemusta, parisataatuhatta enemmän kuin vuonna 2009…
Kielteisen viisumipäätöksen sai noin prosentti hakijoista.
Samaan aikaan UV kirjoituksen mukaan,
Kaakkois-Suomen rajavartiosto aloitti vuoden 2010 aikana 264 esitutkintaa. Määrällisesti eniten esitutkintoja suoritettiin liikennejuopumusten osalta, joita oli yhteensä 106. Vaarallisen esineen hallussapidosta aloitettiin 52 esitutkintaa, ampuma-aserikoksista 41 ja valtionrajarikoksista 15 esitutkintaa.Väärennysrikoksista aloitettiin 20 esitutkintaa ja laittomien maahantulon järjestämisrikoksista kuusi esitutkintaa.
Esitutkintojen määrä on vähentynyt vuoteen 2009 verrattuna, mutta on pitkäaikaisen keskiarvon mukainen.
Rajavartiosto käännytti kaakkoisrajalla viime vuona 896 henkilöä. Yleisimmät syyt käännyttämiseen olivat maahantuloedellytysten puuttuminen ja epäily tulojen hankkimisesta epärehellisin keinoin.
Lisäksi rajavartiosto toimeenpani yhteensä 369 muiden viranomaisten tekemää käännytyspäätöstä.”,
– Siis, venäläiset todellakin ”rakastavat” Suomea. He tykkää käydä täällä lomailemassa, ihailevat puhdasta luontoa ja nauttivat rauhallisesta ja turvallisesta olosta. Tykkävät käydä ainakin näillä kulmilla viikonloppu-ostoksilla.. Nyt vuodenvaihteessa jopa Keski-Suomeen tuli viimevuotista enemmän venäläisiä..
Onhan se ihanaa, että ”naapuri” tykkää tulla vierailemaan, mutta olisi vielä parempi, että käyttäytyisi hyvin, ettei meidän poliisiresursseja, eteenkin näillä kaakkois-kulmilla, menisi heidän rikosten selvittelyyn ja moni muu rikos maan sisäpuolella jää selvittämättä tai laiminlyödään menetelmiä.
Entisenä naapurimaan kansalaisena pahoittelen ja häpeänkin joskus, kun liikkuessa linja-autossa näillä kulmilla, näet kuinka kuski ihmettelle Venäjän rekisterin alla liikkuvaa autoa, joka on aiheuttamassa ”lähellä” vaaratilannetta. Lohduttaa se, että esitutkintojen määrä on kuitenkin vähentynyt, joten parempaan suuntaan kai olemme menossa.
Viola!
Kerropa se Reijo Tossavaiselle, Juhani Putkiselle, Markus Lehtipuulle
ja muille äärioikeistolaisille.
Ilmoita asiaton viesti
Minä vihaan vain imperialismia ja etnisiä puhdistuksia.
Jos vapaus ja ihmisoikeudet ovat ”äärioikeistolaisuutta”, sitten mä kai olen ”äärioikeistolainen”.
Mutta oikeasti olen sitoutumaton, ja rakastan vapautta ja ihmisoikeuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Markus Lehtipuulle,
-jos kaikki maailmassa ”rakastaisivat vapautta ja ihmisoikeuksia”, olisimme varmaan niin ”ihannemaassa” maapallolla, ettemme varmaankaan haluaisi taivaaseen..
Ilmoita asiaton viesti
…Markus -, ei noille oikeesti voi ku hymyillä…:)
Ilmoita asiaton viesti
Viola on pitkälti oikeassa: keskivertovenäläisellä on huomattavasti parempi kuva suomalaisista kuin toisinpäin. Siinä alkaa olla jo hieman tragedian ainesta. Toisaalta…onhan siihen pitkään ollut aihettakin. Vasta viime kahden vuoden aikana nuo mummo- ja antonjupakat tekivät hieman tenää, mutta siihen löytyikin ihan oikeata ja ilkeätä työntövoimaa, omasta takaa (ei aivan laatusuomalaista työtä, sanoisin, ja harmi, että niin moni venäläistoimittaja meni lankaan).
Ne venäläiset, joita minä tunnen (ja heitä on paljon) arvostavat suomalaisia! Vanhemmat miehet heidän joukossaan arvostavat erityisesti suomalaista sotilasta. Näin juttu on näköjään kulkenut isältä pojalle, vaikka nuo ”käki”-jutut edelleen huvittavat.
Tatarstanin entinen pressa Mintimer Shaimijev sanoi sen varsin hyvin, aivan äskettäin: ”miten on mahdollista, että Suomi, tsaari-venäjän entinen provinssi, pääsi näin pitkälle?”..Mies kävi Suomessa 1990-luvulla, Ahtisaaren kutsumana, eikä voinut ymmärtää miten samoissa lähtökohdissa ollut maa on kehittynyt näin valtavasti! Suomesta tulikin hänen mallimaaksi, kuten Shaimijev kertoi läksijäishaastattelussaan:
http://shaimiev.tatar.ru/pub/view/9922
Ja, lukijat, sanalla on painoarvoa: Tatarstan on Venäjän ehdotonta ykkösaluetta (ja sitäpaitsi mukavaa seutua; menkää Kazaniin! Te, vellihousut…ei koske matkailija-lehtipuuta).
Ilmoita asiaton viesti
Ilamri S. :”..menkää Kazaniin! Te, vellihousut…”
Kiitokset kehotuksesta, mutta henk.koht. menen mieluummin Ranskaan. Tunnen kyllä useampiakin evakkoja, joilla todella on ollut ikävä tuonne itärajan taakse, mutta eivät he olisi halunneet mennä Kazaniin, vaan omiin koteihinsa.
Ilmoita asiaton viesti
Suurin osa kanssamatkustajistamme on lampaita. Onneksi on olemassa myös lohen sukua (sanoo entinen lammasfarmari: 120 uuhta).
Terveisin,
”Ilamri S.”
Ilmoita asiaton viesti
Hitto! Blogistan parhaimmillaan.
Ilmoita asiaton viesti
19:45 ilmari schepel > ”Viola on pitkälti oikeassa: keskivertovenäläisellä on huomattavasti parempi kuva suomalaisista kuin toisinpäin. Siinä alkaa olla jo hieman tragedian ainesta”,
– Minä voin tuoda näkökulman Neuvostoliiton ajoista. Ei tullut mieleenkään silloin ”halveksia” suomalaisia, päinvastoin oli kunnioitus ja sen verran mitä olin kontaktissa suomalaisten kanssa, tuntui että kunnioitus oli molemmin puolin.
Nyt monet maahanmuuttajat niin venäläiset kuin inkeriläisetkin, tai eteenkin inkeriläiset ovat yllättyneet ja jopa pettyneet siihen ilmapiiriin, mikä tuli vastaan…En minä eikä kukaan meistä nyt jo 52 000 venäjänkielisistä ole vastuussa Neuvostoliiton ja Stalinin teoista…
Ilmoita asiaton viesti
Viola, teille venäläismamuille on syytä mainita että kyse oli siis siirtymisestänne ala-asteelta ylä-asteelle. Matkan varrella oppii. Ei sen kummempaa.
”Suomi-satumaanne” oli aikoinaan todellakin upea, hien ja järjestyksen maa, siihen asti kunnes EU-kuviot ja NL:n hajoaminen pilasivat kaiken. Nyt alkaa olla tasapeli rajan molemmin puolin. Olemme pian Putinlandian tasolla (missä elintaso laski tai nousi jätän lukijan varaan). Venäjä kuitenkin johtaa transparency-kisassa, vieläpä ylivoimaisesti.
P.S. Tykkään katsoa vanhoja suomalaisleffoja……Tosin, vanhat neukkuelokuvatkin miellyttävät (erityisesti: Vasili Shuksin). Nostalgiaako vaiko dementiaa?
Ilmoita asiaton viesti
Koska venäläiset niin rakastavat Suomea, ja de-stalinisaatio on jälleen käymässä, tehdäänpä sitten niin, että de-stalinisoidaan Suomen ja Venäjän valtakunnanraja.
Se palautetaan lailliselle ja oikealle alueelleen.
Suomen vähittäiskauppa, Schengen-alueen sisämarkkinat ja koko EU:n tavaravalikoima, palvelutaso, siisteys jne laajennetaan sinne, minne itsenäinen Suomi sopimusten mukaan kuuluu.
Niinpä Prismat, Citymarketit ja vaikkapa brittiläiset Lotus-hypermarketit, ranskalaiset Carrefourit perustetaan Kivennapaan, Terijoelle jne… ja Karjalankannakselle rakennetaan lisää lomakeskuksia, jotka työllistävät suomalaisia, lisäävät Suomen valtion verotuloja ja muutenkin nostavat Suomen taantumasta ja kasvavasta työttömyydestä.
Kaikki hyötyvät: venäläiset saavat rakastamansa suomalaisen palvelutason, siisteyden ja tavaratarjonnan puolen tunnin matkan päähän Pietarista. Suomen parimiljoonainen karjalaistaustainen väestö pääsee haluessaan takaisin ikiaikaisille kotiseuduilleen, sekä metsä-, pelto- ja järvenrantatonttinsa takaisin itselleen, työllisyystilanne paranee ja kaikki kauna, viha ja katkeruus haihtuu olemattomiiin.
Eli: Karjala takaisin, win-win-win!
Ilmoita asiaton viesti
Nyt Lehtipuu laittaa ne jalat maata vasten.
Karjala on siellä , missä se on. Suomella ei ole varaa kustantaa jälleenrakennusta Karjalaan, se on yksinkertaisesti liikaa meille.
Ja vaikka Karjala olisikin mahdollista saada takaisin, antakaa meidän käydä kauppaa edes venäläisten kanssa, älkää suotta sotkeko.
On se muuten kumma, että Petsamosta ei puhuta mitään, vaikka sen taloudellinen arvo Karjalaan verrattuna oli moninkertainen.
Lopeta Lehtipuu joutavat ja keskity näihin Suomen ongelmiin ääntenkalastelun sijaan.
Saatan jopa äänestää Persuja, jos vältätte ylilyönnit.
Ilmoita asiaton viesti
20:13 Vieras (nimimerkki) ” Karjala on siellä , missä se on. Suomella ei ole varaa kustantaa jälleenrakennusta Karjalaan, se on yksinkertaisesti liikaa meille”,
– kuulemma 1990-luvulla olisi ollut mahdollisuus ”ostaa” Karjala takaisiin ja ehkä se olisi ollut paremmassa kunnossa kuin nyt parikymmentä vuotta myöhemmin. Nyt kun katsot noita Lehtipuun Karjalasta kerättyä valokuva-materiaalia, niin näkee kuinka ”rauniona” on koko alue, joten sinne ”uppoaisi” todellakin paljon rahaa..
Ilmoita asiaton viesti
Markus Lehtipuulle,
Kiitos kommenttistasi. Sinulta on niin kuin aina hyviä ehdotuksia ja erityisesti tykkään siitä, että..” ja kaikki kauna, viha ja katkeruus haihtuu olemattomiiin.”,
– niin se pitäisi mennä naapurimaitten ”käsi kädessä” tulevaisuuteen..
Ilmoita asiaton viesti
Milloin Suomi palautetaan saamelaisille? Eikö historia ollutkaan ennen 1940-lukua, Markus?
Ilmoita asiaton viesti
12:41 Vieras nimimerki-lle,
– kyllä arvoisat herrat Reijo Tossavainen, Juhani Putkinen ja Markus Lehtipuu tulee itse kommenttoimaan, jos näkevät tarvetta.
Ilmoita asiaton viesti
Mukava kuulla, että viihtyvät. Vanha skeptikko pitää noita ”rakastavat” tms. ylisanoina.
”Maassa maan tavalla”, tuumii vanha asevelisosialisti.
Ilmoita asiaton viesti
Tynkä-Karjalan Antille (nimimerkki),
Suomessa käytetään sanaa ”rakastaa” hieman yllättävissäkin asioissa, esim., olen ihmetellyt, että joku sano rakastan ”kävelyä”,”tietokonetta”jne., joten en laittanut otsikossa sitä lainausmerkkeihin, niin kuin lopussa.
”Maassa maan tavalla” on epävirallinen laki ja tiedän kuinka tarkkoja kantasuomalaiset ovat tämän lain suhteen ja se on oikein. Olen itsekin saanut tämän suuntaisia huomautuksia, joten kiitos ”vanha asevelisosialisti” kommenttistasi, ja yritämme olla kilttejä.
Ilmoita asiaton viesti
”…yritämme olla kilttejä.”
Kyllä Viola-rouva, kuten muutkin inkeriläiset voivat tuntea oikeutetusti olonsa Suomessa kuin kotonaan. – Olkoonkin, että nyt on selvinnyt, että presidentti Koivisto teki esityksensä KGB:n ”toiveesta”.
Ollaan kaikki kiltisti, kuten kunnolliselle suomalaiselle kuuluukin olla.
Ilmoita asiaton viesti
Huomenta
”rakastaa tietokonetta”,,,ei siinä mitään ihmeellistä ole. Minä rakastan suomea. Venäläiset ”rakastaa” suola/mauste kurkkuja, smetanaa ja naapurimaita. Oikein aseen kanssa. Historiaa on tullut sen verran luettua. Yksikään venäläinen, jonka olen tavannut, ei ole osannut suomea.(asuvat kyllä mielellään suomessa). Onko ihme, että vanhat kaunat heitä kohtaan nousevat pintaan? Maassa maan tavalla. Oli tullut sitte mistä vaan. Ei muuta, kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Vaurasta ja hyvinvoivan näköistä porukkaa ovat. Eivät taida vastata sitä kuvaa venäläisistä, minkä niin monet haluaisivat täälläkin nähdä?
Ilmoita asiaton viesti
Pidän paljon enemmän venäläisistä, jotka ovat reippaita, avoimia ja keskusteluhaluisia, kuin näistä petriaaltosista, jotka pettävät oman isänmaansa ja kumartavat jotakin vierasta despoottia
Nostan venäläiset näiden petriaaltosten yläpuolelle: rodullisesti, laadullisesti ja arvollisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Petri Aaltoselle,
– jos hieman tähän ”vaurasta ja hyvinvoivan näköistä porukkaa” viitataan, niin ettei kuitenkaan Venäjältäkään köyhempi ja vähemmän varakkaampi kansalainen pääse paljonkaan ulkomaille matkustamaan,joten todennäköisemmin elittiähän he useimmiten edustavat.
Ilmoita asiaton viesti
”Pidän paljon enemmän venäläisistä, jotka ovat reippaita, avoimia ja keskusteluhaluisia, kuin näistä petriaaltosista, jotka pettävät oman isänmaansa ja kumartavat jotakin vierasta despoottia”
Olisi mielenkiintoista tietää miten tuo isänmaanpetturuus määritellään. Riittääkö Karjalan luovutuksen Suomelle vastustaminen? Siinä tapauksessa suurin osa Suomen johdosta ja kansalaisista kuuluu isänmaanpettureihin.
Vai onko kyse positiivisesta suhtautumisesta Venäjään? Tätäkään on vaikea ymmärtää isänmaanpetturuudeksi, sillä Venäjä on Suomen paras ja tärkein naapurimaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen ollut 200 kertaa Venäjällä runsaan 10 vuoden aikana. Olen tavannut tuhansia venäläisiä, huipputyypeistä ultra-alkoholisteihin. Olen nähnyt ”kaiken” mitä rajan takana voi nähdä, ml. yksi suljettu rajavartiosto, jossa olin ”vankina” puoli päivää ja aika monta hmmmm…. erikoista … paikkaa.
Minulla ei ole MITÄÄN illuusioita Venäjästä. Tunnustan kaikki sen ansiot, ja kritisoin säälittä sen huonoja puolia.
Mutta… olen syntyperäinen suomalainen, ja Venäjä on minulle aina ja ikuisesti vieras valtio. Valtiona, federaationa, laajentumishaluisena roistovaltiona se on ikuinen uhka Suomen kansalle. Se miehittää Suomen laillisia alueita, ja sen täytyy ne palauttaa.
On aina säälittävää, kun suomalainen alkaa liikaa ihannoida Venäjää tai Amerikkaa tai Pohjois-Koreaa tai Sveitsiä tai ihan mitä tahansa vierasta valtiota. Ne ovat ihan hienoja valtioita (paitsi Venäjä ja Pohjois Korea), mutta ne ovat meille vieraita valtioita, joissa me olemme muukalaisia, kummajaisia, ulkopuolisia…
Puhutaan vain Venäjästä, mutta puhutaan tosiasioita. Ja puhutaan suomalaisella suulla, koska meillä ei ole mitään muuta kuin suomalainen suu.
Ilmoita asiaton viesti
Lehtipuu on ärhäkkä, mutta se ei sulje pois hänen kattavaa tietoisuuttaan Karjalasta. Olen lukenut hänen kirjansa Karjalasta. Se sisältää monia kuvia, joilla on suuri informaatioarvo.
On vahinko, että kirja on vaiennettu kuoliaaksi.
En tajua, miksi.
Ilmoita asiaton viesti
Aaltonen, Venäjä ei todellakaan ole Suomen paras ja tärkein naapurimaa. Veinäjä ei ole eikä saa olla minkäänlaisessa erikoisasemassa muihin naapurimaihin nähden. Kaikki naapurimaat ovat yhtä tärkeitä.
Jos vastustaa Karjalan palautusta sillä, että sen alueen pitää kuulua Venäjälle, silloin on todellinen maanpetturi.
Ilmoita asiaton viesti
Tulikivenkatku > ”Veinäjä ei ole eikä saa olla minkäänlaisessa erikoisasemassa muihin naapurimaihin nähden. Kaikki naapurimaat ovat yhtä tärkeitä.”,
– tästä jurkästä mielipidestänne huolimatta Venäjä kuitenkin on ”hieman” erikoisasemassa vaikka mittasuhteiden ja mahdollisuuksien kannalta kehittää yhteistyötä..
Ilmoita asiaton viesti
Petri Aaltonen: ”Olisi mielenkiintoista tietää miten tuo isänmaanpetturuus määritellään. Riittääkö Karjalan luovutuksen Suomelle vastustaminen? ”
Riittää. Muuta ei tarvita niin olet Markus Lehtipuun silmissä pelkkä alhainen stalinisti – perustelet sen vastustamisesi sitten miten tahansa, mikään ei kelpaa, leima on, pysyy ja paranee ajan myötä Markuksen erittäine rikkaan mielikuvituksen ansiosta 😉
Ilmoita asiaton viesti
Sovitaanko, Harinen, että sinä puhut itsestäsi ja minä itsestäni.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta on irvokasta se, että Suomessa ruotsalaiset ja karjalaiset määräilevät sitä, mikä on suomalaisuuden sisältö ja mikä on maanpetturuutta.
Ruotslaiset edustavat pangermaaista rasismia Svenska folkpartietin perustajaisän, Axel Freudenthalin, hengessä ”ugreja” vastaan ja karjalaiset ovat sitä, mieltä suomalaiste pitäisi maksaa karjalaisille Karjalan palauttaminen sekä kunnostaminen.
Mitäpä jos Karjalaiset perustaisivat oman valtion savolaisten karjalaisilta miehittämään Kymenlaaksoon (Kotka on savolaisten Amerikka) ja Etelä-Karjalaan ja hoitaisivat itse asiansa Venäjän kanssa joko liittymällä Venäjän federaatioon ja vaikuttamalla Kremliin koko painoarvollaan tai sitten tuhoamalla maailman pyytämällä NATO:n jäseninä Yhdysvalloilta ennalta ehkäisevää iskua.
Suomen ongelma ovat ruotsalaiset ja karjalaiset kiihkoilijat. Siionistit eivätkä evankelisetkaan ole mikään uhka näihin kahteen valtion johtoon soluttautuneeseen ääriryh,ään verrattuna.
Inkeriläiset luterilaiset eivät muuten ole karjalaisia eivätkä ortodokseja, vaan savolaisia.
Karjala karjalaisille ja karjalaisille mahdollisuus palata ensin Etelä-Karjalaan ja Kymenlaaksoon ja sitten välien selvittelyn Venäjän kanssa jälkeen Leningradin alueelle.
Minusta olisi oikein, jos karjalaiset selvittäisivät Karjala-asiansa vetämättä suomalaisia mukaan ruotsalaiseen tapaan. Suomi ei tarvitse liääs vähemmistöjä eikä eliittejä längiksi kaulaansa.
Suomi nimittäin perustuu Hämeelle ja Varsinais-Suomelle. Katsokaa vaikka 1500-luvun asutuskarttaa. Suomen ovat omineet ensin ruotsalaiset ja kova yritys on karjalaisillakin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös kuuluisi palauttaa Pohjois-Ruotsikin Suomelle. Ovat väkisin ruotsittaneet suomalaisen väestön siellä ja nimittäneet heidät meän-kielisiksi vaikka puhuvat samaa suomenkieltä molemminpuolin tornionjokea.
Ilmoita asiaton viesti
6.1.2011 10:21 T. O. N. (nimimerkki)>
” Mitäpä jos Karjalaiset perustaisivat oman valtion savolaisten karjalaisilta miehittämään Kymenlaaksoon (Kotka on savolaisten Amerikka) ja Etelä-Karjalaan ja hoitaisivat itse asiansa Venäjän kanssa…Suomen ongelma ovat ruotsalaiset ja karjalaiset kiihkoilijat…”,
– tämä tuntuu lievästi sanottua karjalaisen syrjinnältä, mutta hei, toisaalta joku ”autonominen alue” ja oma karjalaisten Presidentti ja Pääministeri, jotka ehkä onnistuisivatkin hoitamaan asiat Venäjän kanssa..
– olette oikeassa siinä, että ..”Inkeriläiset luterilaiset eivät muuten ole karjalaisia eivätkä ortodokseja, vaan savolaisia.”
Ilmoita asiaton viesti
Minusta on irvokasta, että kiihkoillaan vailla kovin suurta historiantuntemusta. Kymenlaakso ei ole Karjalaa paitsi ehkä itäisimmiltä osiltaan. Osa kuului aikanaan Viipurin lääniin, mutta asujaimisto ei ole karjalaista. Murrekin (tai murteet) on hämäläinen, vaikka asiaa tuntemattomat väittävätkin sen olevan kaakkoismurre siinä missä karjalaisetkin murteet. Ei ole. Vaikutteita se on toki rajaseudun murteena saanut. Näinpä koko idealtasi on pohja pois, joten siitä on turha sen kummemmin jatkaa. SItä paitsi kymenlaaksolaisillakin lienee joku sanansa sanottavana. Tarinan rasistinen ja hevonkakkaa sisältävä loppuosa ei ansaitse edes kommentointia.
obs.
Ilmoita asiaton viesti
PA: ”Olisi mielenkiintoista tietää miten tuo isänmaanpetturuus määritellään. Riittääkö Karjalan luovutuksen Suomelle vastustaminen?”
Jospa lukisit uudestaan mitä olet kirjoittanut?:
http://petriaaltonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayt…
Ilmoita asiaton viesti
Tosiasiahan on,että suomalaiset ovat itse pitäneet maansa siistinä,ja venäläiset ovat itse saattaneet maansa siivottomuuden tilaan.
Johtuneeko siitä,ettei venäläinen tunne omistavansa maataan.Venäläisen talon ympärillä on aina jonkinlainen aita.Johtuneeko siitä,ettei siellä muuten eroteta yksityistä ja yhteistä omaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Pasilli (nimimerkille),
– oikeassa olette, venäläisen talon ympärillä on aina jonkinlainen aita. Mistä se perinne lienee, ei anakaan mielestäni syntynyt neuvosoliiton aikana, koska se on vanha perinne. Ural-vuorten molemmin puolin erikansoilla omakotitalot ”rajataan” toisistaan aidoilla.
Mutta niin korkeita ja tiivisti rakennettu aitoja ei ollut ennen, kuin nyt Venäjällä uusrikkaat rakentavat esim.,vaikkapa tuossa Karjalan kannaksella, jossa näkyväyt olevan lähes kaksimetriset aidat ja videokamerat kulmissa.
Ilmoita asiaton viesti
Uusrikaat taitavat pelätä ryöstäjiä ja varkaita vai mistä moinen johtuu?
Ilmoita asiaton viesti
16:59 Vieras (nimimerkki)-lle,
-ehkä siitäkin on kysymys..tai ehkä rahaa on ja kilpailevat keskenään mahdista ja kauneudesta. Jos ajatte Suomen Lahden rantaviivaa pitkin, niin siellä näkyy kokonaisia uusia kortteleita ja mitä ”komeampia”, jotka ei mielestäni arkitektuurisesti sopiikaan keskenään kauniiseen luontoon…
Ilmoita asiaton viesti
Venäjällä talousrikolliset kätkevät ryöstösaaliinsa kotiinsa ja pihalla olevan osan siitä tiiliaidan taakse. Miljardirikollisille tarjoaa Englanti turvapaikan.
Ilmoita asiaton viesti
http://wonterghem.puheenvuoro.uusisuomi.fi/53498-v…
Kotkan torilla oli uudenvuoden aattona hiukan latteaksi jääneen valonäytöksen lisäksi, kutsuttu myös poliittiset puolueet osallistumaan tunnelman luomiseen.
Perussuomalaiset järjestivät tinan valamiset ja ennustuksia tehtiin, illan mittaan pistin merkillä, että meidän puuhat, herättivät kiinnostusta torilla liikkuvien Kotkassa lomailemassa olevissa turisteissa.
Selostin useammalla kielellä pilke silmässä, (niin hyvin kun osasin) tämän suomalaisten uudenvuoden perinteen.
Turistit ihastuivat ja ehkä he tulevat uudelleen vuoden päästä, kenties pyytävät kaverit mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Esitutkinnat kai koskevat kaikkia rajanylittäjiä, myös suomalaisia?
Tietysti venäläisiä on lukumääräisesti moninkertaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Eloselle,
-ei anakaan UV-sivulla mainita mitään siitä keitä ne rikokset koskee.On tietoa annettu Suomen suuntaan myös siitä,että maastorajalla havaittiin vuonna 2010 seitsemän henkilöiden aiheuttamaa luvatonta rajanylitystä, joista vain yksi oli tehty tahallisesti laittoman maahantulon tarkoituksessa.Kyseisessä tapauksessa kaksi afganitaustaista henkilöä tuli kävelleen maastorajan yli Venäjältä Suomeen.
Ilmoita asiaton viesti
Viola H. :”Siis, venäläiset todellakin ”rakastavat” Suomea.”
Mielestäni venäläiset eivät todellakaan rakasta Suomea. He rakastavat Suomen vastikkeetonta lähialueyhteistyötukea ja elintasoa. Jos he rakastaisivat Suomea, he sallisivat meille suomalaisille kumppanuussopimuksessa sovitun kansainvälisen oikeuden ja täydellisen tasa-arvon mukaisen omistusoikeuden pakkoluovutetuille alueille jääneisiin suomalaisomaisuuksiin että voisimme tasa-arvoisina ja yhdessä rakentaa Karjalaa. Venäläiset pitävät meitä suomalaisia vain fasisteina ja niin kuin Karjalan tasavallan nykyinen päämies korosti: ”Tasavalta ei kaipaa niitä investoijia, jotka haluavat hankkia meidän järviä, jokia ja maata.”
…meidän järviä, jokia ja maata…
http://www.youtube.com/watch?v=VvNRONl-sTw
Ilmoita asiaton viesti
Tuula Hölttä > ” Jos he rakastaisivat Suomea, he sallisivat meille suomalaisille kumppanuussopimuksessa sovitun kansainvälisen oikeuden ja täydellisen tasa-arvon mukaisen omistusoikeuden pakkoluovutetuille alueille jääneisiin suomalaisomaisuuksiin että voisimme tasa-arvoisina ja yhdessä rakentaa Karjalaa”,
– otsikko on ”Venäläiset rakastavat Suomea” en sanonut Venäjä. Näitä kysymyksiä joita esität ei tavallinen kansalainen pysty ratkaisemaan. Et sinä Tuula, enkä minä, eikä myös kukaan yksityinen ihminen ilman valtaa venäläinenkään.
Pyöreän pöydän ääreen valtijoitten johto, vaikkapa : Halonen vastaan Medvedev..heillä on molempien maiden mandaatit kansalta, joten he ovat valtuutettu ja heiltä, Tuula H.,ainakin Haloselta, sinä voit kysyä milloin ”neuvottelu”alkaa ja alkaako se koskaan?..
Kiitos youtube:sta. Annelli Saariston ”Evakon laulu” tuo aina kyynelet silmiin, se sopii erinomaisesti ja surullisesti meidänkin,inkeriläisten lähtöön evakkoon.
Samalla ”Laps olen Karjalan”..mitä hienompi ja koskettavampi laulu..
Ilmoita asiaton viesti
Halosella ei ole minun mandaattia eikä luottamusta.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta sehän ei kiinnosta ketään jos Halosella ei ole SINUN mandaattia.
Ilmoita asiaton viesti
Violalle kerron, että Vaikka Neuvostoliitto eli Stalin hyökkäsi Suomeen ja aloitti ns talvisodan, niin se oli kuitenkin pieni sota. Se kesti 3 kk ja siinä kaatui alle 20 000 suomalaista. Tämän sodan jälkeen oli 1½ vuotta rauhan aikaa, eikä Neuvostoliitto mitenkään uhannut Suomea. Suomen johto päätti kuitenkin hyökätä Saksan vanavedessä Neuvostoliittoon. Tuo sota kesti 3 vuotta ja vaati kaatuneina talvisotaan verrattuna viisinkertaisesti suomalaisia. Venäläisten kärsimyksistä en puhu mitään.
Siinä ainakin meni Suomen oikeus Karjalaan.
Teidän inkeriläisten ja venäläisten olisi välillä lyötävä faktalla päähän näitä lehtipuita. Hän pettää itseään harhoillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Elonen.Kyllä Markus Lehtipuun näkemykset neuvosto/venäjä-Suomi suhteista ovat lähempänä totuutta.Vaikka 30.9-39 alkanut N-liiton hyökkäys maahamme oli mielestäsi pieni sota,se oli kuitenkin laiton hyökkäys itsenäisen valtion kimppuun.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Elonen: ” ..Stalin hyökkäsi Suomeen ja aloitti ns talvisodan, niin se oli kuitenkin pieni sota. Se kesti 3 kk ja siinä kaatui alle 20 000 suomalaista. Tämän sodan jälkeen oli 1½ vuotta rauhan aikaa, eikä Neuvostoliitto mitenkään uhannut Suomea. Suomen johto päätti kuitenkin hyökätä Saksan vanavedessä Neuvostoliittoon.”
Ei yllä olevassa mitään dramaattisen suurta faktillista vikaa ole. Se on vain kapea viipale kokonaisuudesta.
Kerropa Timo mikä oli Suomen vaihtoehto juhannuksen tienoilla vuonn 1941? Tokihan niitä oli – vai mitä? Viola-rouvaa saattaisi kovastikin kiinnostaa tietää niistä.
Ilmoita asiaton viesti
mikael_schier (nimimerkki) > ” Kerropa Timo mikä oli Suomen vaihtoehto juhannuksen tienoilla vuonn 1941? Tokihan niitä oli – vai mitä? Viola-rouvaa saattaisi kovastikin kiinnostaa tietää niistä.”,
– periaatteessa blogin aihe ei ole Suomen ja Venäjän välisten sotien analysointi.Sanon sen verran, että teoreettisesti olen ”mennyt läpi molemmat sodat” neuvostoliiton historijoitsen näkökulmasta ja pitänyt silloin vahvasti kiinni siitä, mihin uskoin. Jouduin aikoinaan perehtymään syvemmin asiaan, kun kouluttauduin oppaaksi Valko-Venäjällä ja kertoman miten kävi niille seuduille. Myös Leningradin piirityksestä ja Karjalan kannaksen sotatapahtumiin oli pakko perehtyä, koska myös turisteille jouduin kertomaan..
Yhden kysymyksen esitän. Kun Suomi sai viime sodassa takaisiin Viipurin ja pääsi vanhalle rajalle, miksi se ei pysähtynyt?
Suomen osallistuminen saksalaisten kanssa heijastui meihin inkeriläisiin ”fasisti”-vihana, erityisesti kouluikäisenä, pojat sättivät meitä ”fasisteiksi” ja kivittivät, pelkäsin jopa koluun menemistä, mutta muistaakseni opettajat puuttuivat asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Timo E. :”oli 1½ vuotta rauhan aikaa, eikä Neuvostoliitto mitenkään uhannut Suomea.”
1940
12.3.- Suomen ja Neuvostoliiton välisen talvisodan päättävä Moskovan rauhansopimus allekirjoitetaan.
21.3. Molotov torjuu Ruotsin, Norjan ja Suomen välisen puolustusliiton.
9.4.- Saksa miehittää Tanskan ja nousee maihin Norjassa.
10.5. Saksa aloittaa suurhyökkäyksen länteen.
2.6. Neuvostoliitto vaatii Suomelta kaikkien suomalaisten Karjalasta ja Hankoniemeltä pois siirrettyjen valtiollisten ja yksityisten laitosten palauttamista Nl:lle .
14.6. Neuvostoliitto ampuu alas säännöllisellä reittilennolla Tallinnasta Helsinkiin olleen matkustajakone Kalevan. Viron miehitys alkaa.
17.6. Neuvostojoukot olivat miehittäneet kaikki Baltian maat.
23.6. Neuvostoliitto vaatii Suomelta Petsamon nikkelikaivoksen toimiluvan siirtämistä Nl:lle.
27.6. Neuvostoliitto vaatii Ahvenanmaan demilitarisoimista tai varustamista yhdessä Nl:n kanssa.
28.6. Neuvostoliitto miehittää Molotov-Ribbentrop sopimukseen kuulumattoman Pohjois-Bukovinan
8.7. Neuvostoliitto vaatii Suomelta Moskovan rauhansopimukseen kuulumattoman joukkojen kauttakulkuoikeuden rajalta Hankoniemelle.
29.-31.7.- Hitler käynnistää hyökkäyssuunnittelun Neuvostoliittoon
(lisäys: Hitler aloitti vastatoimenpiteiden [=Barbarossa] suunnittelun Nl:n suorittaman Pohjois-Bukovinan miehityksen jälkeen. [Aleksander Orlov])
1.8.- Molotov ilmoittaa puheessaan, että on odotettavissa uusia aluevaltauksia.
18.8.- Saksa ehdottaa Suomelle saksalaisjoukkojen kauttakulkusopimusta ja asetoimituksia.
Elokuu -40: Nl:n Hangon sotilastukikohdan komentaja Belousov laatii suunnitelman, jossa Hangon tukikohdan ensimmäinen tehtävä on luoda puna-armeijalle lähtöalue hyökkäykselle Suomeen.
Syyskuu -40:
10.9. Neuvostoliitto laatii Ahvenanmaan valtaussuunnitelman.
12.9.- Kauttakulkusopimuksen tekninen pöytäkirja allekirjoitetaan.
18.9. Neuvostoliiton strategiset hyökkäyssuunnitelmat uusitaan. Uusitun suunnitelman mukaisesti päävoimat tullaan keskittämään Brest-Litovskin suunnalle.
21.9.- Ensimmäiset Saksan kauttakulkujoukot saapuvat Vaasaan.
22.9.- Teknillinen sopimus vahvistetaan valtioiden väliseksi kauttakulkusopimukseksi.
23.9.- Kauttakulkusopimuksesta tiedotetaan Neuvostoliiton, Englannin ja Ruotsin lähettiläille. 26.9. Saksan asetoimitukset Suomeen alkavat.
Syyskuussa Suomi aloittaa neuvottelut yhteisestä puolustusliitosta Ruotsin kanssa.
Marras-joulukuu -40
12.-13.11.- Molotov palauttaa Berliinissä Hitlerin mieleen hyökkäämättömyyssopimuksen etupiirijaon. Molotov vaatii oikeutta valloittaa Suomi. Hitlerin kanta on jyrkän kielteinen.
21.11.- Uusi laajennettu kauttakulkusopimus allekirjoitetaan.
25.11. Molotov ilmoittaa Moskovasta Hitlerille, että Neuvostoliitto ei luovu vaatimuksistaan.
27.11.40: Neuvostoliitossa valmistuu suunnitelmakartta, johon on kuvattu joukkojen ryhmitys ja hyökkäyssuunnat Suomen miehittämiseksi.
6.12: Nl esittää uhkavaatimuksen, joka johtaa Ruotsin kanssa suunnitellun puolustusliiton kariutumiseen.
18.12.- Hitler allekirjoittaa Operaatio Barbarossan eli hyökkäyksen Neuvostoliittoon. Sen mukaan saksalaiset hyökkäävät Pohjois-Suomen läpi Neuvostoliittoon. Suomen rooli on sitoa neuvostojoukkoja hyökkäämällä Lapin molemmin puolin ja Hankoon.
Täsmennys: Ensimmäinen kappale Hitlerin Ohjeesta nro 21: ”On otaksuttavissa, että Romania ja Suomi tulevat osallistumaan sotaan Neuvosto-Venäjää vastaan; ne tulevat asettamaan käytettäväksi joukkoja maarintamamme kummallakin siivellä.(Ziemke)
19.12.- Risto Ryti valitaan presidentiksi.
(Lisäys: Neuvostoliitto ilmoittaa, että se vastustaa vakavasti Tannerin, Kivimäen, Mannerheimin tai Svinhufvudin valintaa presidentiksi)
Vuodenvaihde 40/41: Neuvostoliitto sanoo irti kaikki Suomen kanssa tehdyt kauppasopimukset syyttäen Suomea siitä, ettei se ole täyttänyt Moskovan rauhansopimuksen velvoitteita.
1941
Tammikuun puolivälissä Nl:n apulaisulkoministeri Vyšinski ilmoittaa Paasikivelle Moskovassa neuvostohallituksen kärsivällisyyden Petsamo-kiistassa olevan lopussa ja vaatii vastausta 23.1. mennessä.
30.-31.1- Saksan ja Suomen edustajat keskustelevat sotilaallisesta yhteistyöstä.
13.2.- Hitler luopuu maihinnoususta Englantiin.
14.-18.2- Saksalaiset sotilashenkilöt tutustuvat Suomen puolustukseen.
Neuvottelut Petsamosta ajautuvat umpikujaan, ja helmikuussa Paasikivi ehdottaa Petsamon luovuttamista Nl:lle muita alueita vastaan. Mannerheim torjuu ehdotuksen
9.3- Saksa tekee aloitteen suomalaisen SS-osaston perustamisesta. Värväys aloitetaan huhtikuussa.
Maaliskuun lopulla Saksa ilmoittaa, että Suomi ei ole vaarassa, vaikka neuvottelut nikkelistä katkeavat.
30.4- Hitler päättää Operaatio Barbarossan aloitusajaksi 22.6.1941.
14.5. Nl:n pääesikunnan ohjeet täydennettynä 15.5. hyväksytystä suunnitelmasta poimituilla täydennyksillä hyökkäyssuunnitelman operatiivista toimeenpanoa varten jaetaan läntisille sotilaspiireille ml. Leningrad ja Baltia.
25.5- Saksan ja Suomen sotilaallista yhteistyötä suunnitellaan Salzburgissa yleisellä tasolla. Lisäys: Alkupuheessaan Saksan valtuuskuntaa johtanut Alfred Jodl sanoo edessä olevan hyökkäyksen Neuvostoliiton kimppuun olevan ehkäisyhyökkäys, joka johtuu Neuvostoliiton provokoimattomasta joukkojen keskityksestä Saksan vastaiselle rajalle, vaikka maiden välillä on voimassa ystävyyssopimus.
25.-30.5. Nl:n operaatiosuunnitelmien toimeenpano alkaa. Suomen rajoilla olevien neuvostojoukkojen määrä nousee 21 divisioonaan.
28.5- Heinrichsin johtama sotilasvaltuuskunta palaa neuvotteluista ja esittelee neuvottelujen tulokset Mannerheimille ja Rytille.
2.-6.6- Saksan ja Suomen sotilaallista yhteistyötä suunnitellaan Helsingissä ja Kielissä käytännön tasolla, asialistalla ovat Saksan joukkojen keskitykset Suomeen, lentokenttien luovutus Saksalle, lentotoiminta, laivastotoiminta, Suomen liikekannallepanon ajankohta, yms.
7.-21.6- Saksalaisia joukkoja saapuu Suomeen laivoilla ja Pohjois-Norjasta maitse. Pitkän yhdentymisprosessin tuloksena Luftwaffen lupa käyttää suomalaisia lentokenttiä: Malmi 9.6., Vaasa 10.6., Rovaniemi 18.6, Utti 19.6., Kemijärvi 23.6.
10.6- Suomen rauhanajan joukot saavat käskyn siirtyä sotavahvuuteen.
15.6- Perustetaan yhteisesikunta suomalais-saksalaisille joukoille.
14.6- Sotilasneuvottelujen tulokset hyväksytään tasavallan presidentin ja hallituksen kokouksessa.
Lisäys: Suomi hyväksyy sotasuunnitelmat sillä ehdolla, että Nl ja Saksa eivät pääse sovintoratkaisuun. Osapuolten päätyessä sovintoon, Suomi haluaa vakuutuksen itsenäisyydestään mikäli mahdollista vuoden 1939 rajoilla, ja taloudellista tukea.
15.6- Heinrichs ilmoittaa valtioneuvoston päätöksestä Suomen mukana olosta Barbarossassa Saksalaisille.
Lisäys: Tätä ennen Suomi haluaa vielä varmistuksen siitä, että mikäli sovintoratkaisu syntyy, sen 14.6. pyytämä vakuutus on voimassa.
15.6- Pohjois-Suomen joukot kutsutaan ”ylimääräisiin harjoituksiin”
15.6- Merivoimat saavat käskyn siirtyä sodanuhka-kokoonpanoon
16.6- Presidentin määräyksestä Kajaaniin kokoontunut työryhmä alkaa suunnitella tulevassa sodassa vallattavan Itä-Karjalan miehityshallintoa
16.6- Saksan Norjan Armeijan Esikunta antaa kirjallisen suunnitteluohjeen hyökkäyksestä itselleen alistetulle Suomen Kolmannelle Armeijakunnalle (III AK).
17.6.- Hitlerin lopullinen käsky Barbarossan aloittamisesta.
17.6.- Suomen yleisesikunnan käsky yleisestä liikekannallepanosta.
17.6- Kaksi saksalaista miinalaivaryhmää saapuu Suomen vesille ja piiloutuu saaristoon.
17.6- Päiväkäskyssä Rovaniemen päämajassa: ”ilmatiedustelu Venäjän alueella on sallittua 22.6. klo 2.30 alkaen”.
21.6. Puolenpäivän aikaan Suomi saa lopulta virallisesti tietää, että sota tulee syttymään 22.6.
21.6- Leningradiin matkalla oleva saksalainen pommitusrykmentti saapuu Suomen ilmatilaan, lentää Etelä-Suomen halki Laatokan pohjoispuolelle ja sieltä Laatokkaa pitkin etelään pudottaen miinoja Kronstadtin laivatotukikohdan alueelle noin klo 3. seuraavana aamuna ja jatkaa matkaansa Suomeen ja Uttin kentälle, missä ne tankkaavat ja jatkavat matkaansa kotikentälleen Itä-Preussiin.
21.6- Saksalaiset miinalaivaryhmät lähtevät Suomen saaristosta illalla laskemaan operaatiosuunnitelmansa mukaisia offensiivisia miinoitteita Suomenlahdelle ja Viron rannikolle. Samoihin aikoihin liikkeelle lähtevät myös Suomen kolme sukellusvenettä aikeinaan laskea miinoja Viron rannikolle. Saksalaiset saavat työnsä päätökseen noin klo.3 aikoihin. Suomalaisten miinanlasku alkaa klo 22.6. klo 7.38. Neuvostoliittolaiset lentoveneet huomaavat miinansa jo laskeneet saksalaiset miinalaivat ja avaavat tulen niitä kohti. Suomalaisia sukellusveneitä ei havaita.
22.6. Klo 6.05 Nl aloittaa tulituksen Suomen rajan yli suomalaisiin kohteisiin.
22.6- Toinen saksalainen, Suomenlahdelta lentänyt lentorykmentti pudottaa miinoja Kronstadiin ja matkaa Uttiin välilaskuun, mukana suomalainen ilmavoimien yhteysupseeri oppaana.
22.6- Saksan Vuor.AK miehittää Petsamon Norjasta käsin alkaen klo 2.30.
22.6- Suomi aloittaa operaatio Kilpapurjehduksen, eli demilitarisoidun Ahvenanmaan miehityksen.
22.6- Suomen 17. päivänä liikekannalle pannut joukot ovat keskitysalueillaan.
22.6.- Saksa hyökkäys Neuvostoliittoon alkaa noin klo 02.30. Suomi ilmoittaa olevansa puolueeton
22-23.6.- Saksalaiset pommikoneet pommittavat Suomen kautta lentäen Neuvostoliittoa, miinoittavat Kronstadtin-Leningradin edustaa, sekä pommittavat Hankoniemeä.
22.6- Hitler pitää radiopuheen jossa ilmoittaa suomalaisten puolustavan aluettaan yhdessä (im Bunde) saksalaisten kanssa.
22.6- Suomalainen kaukopartio lähetetään saksalaisilla vesitasoilla Oulujärveltä tuohoamaan Vienan kanavan sulkuja.
23.6.- Stalinin kanavaa aiotaan pommittaa Malmin lentokentältä käsin. Huonon sään johdosta lento peruutetaan ja jo ilmassa olevat koneet pudottavat pommit Hankoon.
25.6.- Neuvostoliiton koneet aloittavat suurpommituksen Suomen alueelle ilman sodan julistusta.
25.6.- Pääministeri Jukka Rangell toteaa Suomen joutuneen jälleen sotaan: ”Neuvostoliitto on uudistanut hyökkäyksen, jolla se yritti kukistaa Suomen kansan vastustusvoiman talvisodassamme 1939-1940.”
26.6.- Ryti ilmoittaa radiossa sodan syttyneen, koska 25. kesäkuuta Puna-armeijan ilmavoimat pommittivat Helsinkiä, Turkua ja Porvoota, niin pääministeri Rangell toteaa radiossa, että tuosta syystä Suomi oli jälleen sodassa Neuvostoliiton kanssa.
29.6.- Saksalaiset hyökkäävät Suomesta Murmanskin ja Salla-Kantalahden suuntaan
1.7. Norjan vuoristoarmeijakuntaa täydentävä suomalainen III AK aloittaa suunnitelmien mukaisesti suomalaisten vastahyökkäyksen saksalaisten joukkojen mukana Kuusamon-Suomussalmen suunnalla.
10.7 Suomalaisten päähyökkäys alkaa ja etenee seuraavasti: 7.8. Kiestinki, 29.8. Viipuri, 1.-2.9. Kannaksen vanha raja, 7.-15.9. Syväri, 11.9. Rukajärvi, 1.10. Petroskoi (Äänislinna), 4.12. Hanko, 6.12. Karhumäki, 9.12. Poventsa, minkä jälkeen siirrytään asemasotaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Tuula H varsin tarkasta ja todellisuutta vastaavasta selonteosta. Niin että – Timo – tuossa tuo Suomen liikkumavara on ihan faktoineen kerrottu/rajattu. Se ei kiellä liikkumismahdollisuutta – ainahan vaihtoehtoja on, mutta silti haluan tietää sinun – Timo – näkemyksesi siitä miten Suomen olisi tullut toimia. Muistaen tietenkin että elämää ei voi editoida siten kuin esim. videota.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Tuula Hölttä!
Lähes täydellinen yhteenveto kohtalon aikakaudesta.
Jospa tämän saisi edes johonkin Suomen historian peruskoulun oppikirjaan niin ehkä elloset loppuisivat peruskoulusta.
Mutta koulujen opetussuunnitelmat vieläkin kaihtavat totuuksia menneestä sodasta. Sellaista totuuden rakkautta koulu harjoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
mikael_schier
Eikö oma pää toimi ollenkaan?
Suomen ei olisi pitänyt toimia niinkuin se toimi. Olisi pitänyt jatkaa Suomen kehittämistä ja vaurastamista tietenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tuula
Niin, en nyt oikein ymmärrä miten siihen, että rauha Suomessa vallitsi 1½ vuotta tämä kaikki liittyy. Maailmalla taisi tapahtua paljon tärkeämpiäkin asioita kuin nuo. Vaikka en kaikkea lukenutkaan. Olihan Suomi saanut jo talvisodan loppuvaiheessa Saksalta kehoituksen pyrkiä rauhaan ja lupauksen, että he tulisivat hyökkäämään Neuvostoliittoon.
En kaikkea lukenut, mutta huomasin pääministeri Rangellin ja presidentti Rytin oikein radiossa valehdelleen kansalle Neuvostoliiton hyökänneen Suomeen. Ainahan hyökkäyspäätöksen tekijät propagandassaan valehtelevat joutuneensa itse hyökkäyksen kohteeksi, joten heiltä se on ymmärrettävää.
Ymmärrettävää ei ole, että tosiasiat hyvin tietäen vielä 70 vuotta myöhemmin muutamat hörhöt, kuten sinä, yrittävät väen väkisin ylläpitää sitä valhetta. Sinä ressukkahan et ole saanut korvauksia esi-isiesi omaisuudesta. Nyt sinun pitäisi saada koko Karjala. Ryti on se, jota sinä saisit syyttää.
Kopioi nyt mitä revanssilistoja haluat, mutta että Suomi oli hyökkääjä ja maassa oli vallinnut rauha toista vuotta sitä ennen, niitä et voi kieltää, ilman että voin sanoa sinua valehtelijaksi. Kyse ei ole mielipiteestä.
Ilmoita asiaton viesti
Nämä jäljet johtavat putkijussin sylttytehtaalle.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitokset tästä yhteenvedosta, Tuula Hölttä.
Aion käyttää tätä lähdetietona.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Eloselle kertomus 90-luvun lopun Lappeenrannan kesäiseltä torilta:
Kaksi venäläistä veteraani-ikäistä miestä katseli ympärilleen. Ilmeisen tyytyväisenä, koska toinen loihe lausumaan:
”Kuule Kostja, jos me olisimme silloin aikoinaan lyöneet myös suomalaiset fasistit, niin meilläkin olisi ollut jo 50 vuotta asiat näin hyvin”. (vapaa suomennus naapuripöydästä kuultuna miun).
Voin vannoa, että vain suojelusenkeli pelasti Antin tukehtumasta nauruun ja vetyyni(lihapiirakka kinkulla, munalla ja mausteilla).
PS. Viipurissa tuolloin paljon käyneenä tiesin, minkälaista jälkeä neuvosto- ja venäläinen meininki tekee.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Elonen 5.1.2011 21:55
”Suomen ei olisi pitänyt toimia niinkuin se toimi. Olisi pitänyt jatkaa Suomen kehittämistä ja vaurastamista tietenkin.”
Juu – olen samaa mieltä. Kunhan vielä kerrot kuinka se tuossa tilanteessa olisi tehty?
Ilmoita asiaton viesti
Voisitteko te paukapäät mennä muualle jauhamaan noita historian kirjan sivuja? Ihan vaan tiedoksi, perusturistille (mitä muuten blogi käsittelee) voi olla jo vähän epäselvää oliko Suomi edes näissä toisen maailmansodan mittelöissä mukana.
Ihan esimerkkinä. Heitin viime vappuna venäläisen nuoren parin (liftareita) rajan yli Suomen puolella. Matkalla yritin selittää että tämä vappu on vähän kun voiton päivä teillä (puoli kansaa juovuksissa ja kaikki kaupat kiinni) pari minuuttia myöhemmin ko. kaveri kysyi ”onko teillä muuten minkälaiset voitonpäivät juhlat täällä”? Totesin vaan ja että eipä juuri minkäänlaisia 😉
Summa Summarum. Nämä ”sotasyyllisyys oikeudenkäynnit” voisi pitää ihan omassa blogissaan. Siis tarkoitan tässä ihan molempien näkökantojen edustajia.
Ilmoita asiaton viesti
Pietarin Stokka on aika pieni kauppa paikallisessa mittasuhteessa. Jos kuvitellaan että Suomi investoisi Karjalalaan, niin siinä kyllä tarvittaisiin Pietarin talouden vetovoimaa, joka näkyy nyt Suomenkin puolella.
Poliittisesti ollaan tehty lähes täyskäännös 2000-luvulla, Lahden uhosta tähän päivään.
Missä muualla suomalaisyritys voi menestyä niinkuin Venäjällä ?
Ja koska, kuten Lehtipuukin toteaa oikein, on vain pieni keinotekoinen raja, niin sitä madaltamalla volyymut kasvavat ja investointeja syntyy yhteiselle elinalueelle.
Kehitys siis varmasti jatkuu.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalainen seitsenkymppinen päätti Vipurin torilla ivestoida 10 € kaupustelijan tarjoamaan 1-2 sotavideoon. Koska hänellä oli vain 50 €:n seteli lähti myyjä vaihtamaan sitä pienemmäksi. Niinhän sinä kävi, että 40 € jäi saamatta takaisin. Kaupankäynti ei ole Venäjällä välttämättä helppoa.
Ilmoita asiaton viesti
Lokakuun lopussa kävin Venäjällä ensimmäistä kertaa. Yhden yön reissulla Viipuriin. Tämän kuun loppupuolella olen menossa samanlaiselle reissulle.
Talvella se ei tietenkään ole niin mukavaa, mutta siellä oli mielenkiintoista ja mukavaa käydä.
Minä uskon, että matkailu myös Suomesta Venäjälle päin tulee lisääntymään voimakkaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Elonen > ” Minä uskon, että matkailu myös Suomesta Venäjälle päin tulee lisääntymään voimakkaasti.”,
-kuka kertoisi minulle miksi matkailu Venäjälle on ”taantunut”? Entisenä Leningradin Intouristin oppaana voin sanoa, että silloin Neuvostoliiton aikana, Kekkosen-Suomen aikana suomalaisia ”vilisi” joka kulmalla ja viikonloppuisin joskus kaikki Lenigradin hotellit täyttyivät suomalaisilla..ja vastaan mentiin jopa Viipuriin asti ja rajalla oli ruuhka Venäjälle päin.
Nyt tekevät ruuhkan rajalla venäläiset turistit Suomen puolelle..Näinkin ajat saattavat ennustamattomasti muuttua..
Ilmoita asiaton viesti
Neuvostoliitossa eivät kansalaiset päässeet matkustamaan vapaasti länteen ja Suomeen. Mikäli olisivat päässeet, olisi venäläisiä tuohonkin aikaan nähty myös Suomessa. Leningrad oli suomalaisittain valtava kaupunki täynnä nähtävyyksiä ja hyvin halpa, jos viitsi vaihtaa rahaa pimeästi tai myydä vaatteita. Myös turvallisuus oli parempi kuin nykyisin. Vaikeuksiin joutuivat lähinnä suomalaiset votkaturistit. Venäläisten alkoholikäyttäytyminen on kyllä Suomessa parempaa kuin suomalaisten vastaava käytös Venäjällä.
Ilmoita asiaton viesti
”Timo Elonen: Lokakuun lopussa kävin Venäjällä ensimmäistä kertaa. Yhden yön reissulla Viipuriin.”
Ja nyt jo suunnittelet toista samanlaista reissua. Aika hanu! Ei ihme, että pystyt ojentamaan Lehtipuuta etc. Venäjä-tuntemuksellasi.
No ymmärränhän mie, jott´ tuo kommenttisi oli tietysti anekdootti, venäläistä (poliittista)satiiria pelkistävänä, mutta aina yhtä viiltävänä.
Ilmoita asiaton viesti
Antti, älä murehdi. ”Timppa” on vain eräs käärmeen (kaksoiskotkanko?) monista päistä (Bergman, Heidi jne) = safkan legioonaa.
Nyt ollaan siis muka ekaa kertaa idässä….Bozhe moi!
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä minä tietenkin tiesin minkälaisen vastaanoton tuo selvitykseni saa. Mutta iloisesti olen ilahtunut, että se on vaikuttanut A-P. Mustoseen niin voimakaasti, että todellisuudentaju ja lukutaito himmenevät noin perusteellisesti. Missä olen ojentanut lehtipuuta Venäjä tuntemukellani?
Joissain asioissa kyllä voisin sen tehdä. Mutta Suomen historiasta minulla on vähemmän harhaisia käsityksiä kuin teillä kummallakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vierasaine: Nyt ollaan siis muka ekaa kertaa idässä….Bozhe moi! (po. moj)
Taas pistetään suuhuni jotain, mitä en ole sanonut. Lukutaidottomuusko vaivaa?
Ilmoita asiaton viesti
Kannattais näköjään porukan kerrata edes lähihistoriaa sen verran, että Paasikiven ja Kekkosen tekstejä selaillen. Karjalaisesta ei ole niin väliä.
Ninku eräs Suuri Ajattelija on lausunut; Reivolljjutsiones kome and goe but Russian style stays and stays. Sama asia suomeksi alkaa, että r on r, vaikka sen…
Voi sitä kotoista sinisilmäisyyttä! Pikkurahalla ostavat Suomea, vastavuoroisuudesta ei puhettakaan.
Enkä ole tässä esittänyt sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Aprikoitselija (nimimerkki)> Voi sitä kotoista sinisilmäisyyttä! Pikkurahalla ostavat Suomea, vastavuoroisuudesta ei puhettakaan..”,
– maan myynti on ihan ”luvallista”, koska kansan valtuudetut eduskunnassa ovat niin päättäneet.Tuolla alempana on päätös-dokumentteista kerrottu.
Venäjän Duma taas on eri mieltä oman maan myynnistä, joten Suomi ei voi vaatia heiltä osto-lupia.
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän nuo ”rakastavat”. Ruotsalaiset ja norjalaisetkin rakastavat eniten juurikin suomalaisia.
Minusta tuntuu, että yksi suuri syy tälle tuntelle on se, että he eivät yleensä hallitse suomea. He eivät tiedä, mitä heistä puhutaan. Että ruotsalaiset ovat homoja ja venäläiset…
Jos he osaisivat suomea, niin rakkaus saisi kolhuja enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvänen aika,
älä kaikkea kerro.
Muuten jäydät vahvuuttamme peruspilareita!
Ilmoita asiaton viesti
Merja Heikka, olet ihana! Osuit nappiin(etkä vain tällä kertaa).
Tuo on totta mitä sanot, mutta se toimii myös vastavuoroisesti.
On ihanaa rakastaa, mutta täytyy sitä päästä vähän vihaamaankin, vähäsen, ihan vaan parjatakseen, melkein hyväntahtoisuuttaan.
Ilmoita asiaton viesti
Elina, miehän yritän olla parhaani mukaan TOSI PIRULLINEN, vaikka rehellisyyden nimissä, ei se minulta paljon edes yrittämistä vaadi ;).
Suomalaisilla on varmaan hieman kahtalainen suhtautuminen venäläisiin, sellaoinen toisaalta ja toisaalta. Maa on useimpien mielestä ”hieman” pelottava ja kova. Toisaalta yksittäiset ihmiset ovat varsin lähelläkin meikäläisiä, tässä globalistuvassa maailmassa. Tietysti sodat varjostavat suhtautmista venäläisiin. Venäläiset eivät ehkä niin koe, koska he olivat sodassa laajalla rintamalla. Tietysti myös neuvostoajan rappio, moraalissakin vaikuttaa. Ei ollut kovin, hienoa se, millaista porukkaa sieltä ensin tuli Suomeen, rajojen avauduttua….monen sortin bisnesmiestä ja -naista. Tämä tosin koskee Viroakin. Tavallisten ihmisten liikkuminen, turisteina, antaa taas aivan erilaisen kuvan.
Virolaisia ei muuten suojaa tuo kielimuuri. Siksi, mie ainakin olen muuntautunut viiden tähden plussa-asenteesta neutraaliksi heikäläisiin päin. Ei se kovin fiksua ole haukkua suomalaisia jopa rumiksi ihmisiksi, se on rasistista ja ääliömäistä.
Kiitos kun tykkäät minusta pirulaisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Elina Moustgaard-lle,
– Rakkaus ja Viha kulkevat vierekkäin, joten mahdollisuus äkillisiin muutoksiin molempiin suuntiin on olemassa.Ei sitä koskaan tiedä milloin se Rakkaus iskee ja mihin suuntaan se ihmistä vie…
Ilmoita asiaton viesti
Piti minunkin käydä katsomassa Venäjän rajaseutuja, periferiaa. Oli minulle aivan valtava yllätys, sanosin shokki.’
Menin lentokoneella Helsingistä Pietariin. Taksilla menin jonnekin keskustan hotelliin (Anabel. Kyyti han ok.
En juuri tunne Venäjää, mutta mitä näin Pietarissa. Aivan käsittämättömän upeita katuja, miseoita, taloja, palatseja, upeasti pukeutuneita ihmisiä, hyviä ruokapaikkoja, aika siistiä. Kävin jossain vanhassa talossain, oli sisältä kaunis, mutta teatteriesitys (jokin Mariski-teatteri) oli ihan katsottava.
Odotin toppatakki-ihmisiä, pyöreälamppuisia ladoja, torakoita ja lutiikoita, mutta kaikkea muuta. Tuo ”kylä” veti kyllä ihan vertoja mille suomalaiselle kaupungille hyvänsä. Ihan mukava kylä oli käydä.
Seuraavaksi aion käydä jossain sisämaan varakkassa kaupungissa. Kovasti paikalliset karjalaiset kehottivat käymään Lotinanpellossa. Sen rautatieaseman arkkitehtuuri on realistisen kaunis kuulemani mukaan ja jättää jälkeensä jotkin Gremitaasit. Täytynee seuraavaksi todella mennä sinne Lotinanpellolle.
Ilmoita asiaton viesti
Käypä nyt ihan oikealla Venäjällä ennen kuin arvioitset koko maan sen hienoimman kaupungin perusteella. Onhan se valtiolta varastetuilla rahoilla laitettu sangen hienoon kuosiin, mutta sen laitamilta alkaa jo löytyä todellisuus rikollisineen, narkkareineen ja huorineen.
Kannattaa myös kulkea autolla eikä lentokojeella, niin näkee hieman maisemia matkallakin. Kun Vaalimaalta ajelee kohti Pietaria ja jatkaa siitä sitten vaikka Laatokan rantoja entisen Suomen Karjalan halki tullakseen aikanaan Niiralasta takaisin Suomeen, saattaa aistia yllättävän paljon toisenlaisen totuuden kuin sushiaterian Nevan iki-ihanien siltojen katveessa.
Sen jälkeen tunnetkin jo vähän Venäjää. Sellaista oikeampaa ja laajemmassa mittakaavassa realistista.
obs.
Ilmoita asiaton viesti
Yleensä vauraus ja hyvinvointi näkyy missä tahansa maassa paremmin kuin köyhyys ja pahoinvointi. Yksi kallis omakotitalo tai loistoauto huomataan.
Köyhyys ei näy lainkaan lievänä, ainoastaan ääritapauksissa.
Tältä pohjalta voin sanoa, että Venäjä tulee muuttumaan kohtalaisen nopeasti rikkaan maan näköiseksi. Siis näköiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Siis rajalla tehdään reilut kaksimiljoonaa ylitystä vuodessa. Reilu miljoona suuntaansa. Jokainen rajanylittäjä on viranomaiskontaktissa. Ja kiinni jää 106 juoppa ja muutama muu.
Kuinka tämä on mahdollista?
Miksi rajaliikennetä edes seulotaan, jos se on näin siistiä?
Eikö ennemmin kannattaisi seuloa vaikka Imartan kohdalta kutostietä? Siellä saataisiin parilla miljoonalla viranomaiskontaktilla kiinni kuitenkin satoja tuhansia rattijuoppoja muista rikollisista puhumattakaan!
Ilmoita asiaton viesti
5.1.2011 20:16 Vieras (nimimerkki):lle,
– eli ehdotat koko rajavartioston ”tarpettomana rajalla” kutostien varteen? Olisi komea kunnia-kuja autoilijoille ja varmaankin turvallisesti kaikki pääsisivät perille niin suomalaiset kuin venäläisetkin.
Ilmoita asiaton viesti
”Kaakkois-Suomen rajavartiosto aloitti vuoden 2010 aikana 264 esitutkintaa. Määrällisesti eniten esitutkintoja suoritettiin liikennejuopumusten osalta, joita oli yhteensä 106. Vaarallisen esineen hallussapidosta aloitettiin 52 esitutkintaa, ampuma-aserikoksista 41 ja valtionrajarikoksista 15 esitutkintaa.Väärennysrikoksista aloitettiin 20 esitutkintaa ja laittomien maahantulon järjestämisrikoksista kuusi esitutkintaa.”
Siis mitä ihmettä?
Rajalla tehtiin noin parimiljoonaa ylitystä! Näin pienellä kiinnijääneiden määrällä kannattaisi resursseja tuoda vaikka keskustan valtakadulle! Enemmän juoppoja ja rikollisia siellä ajelee. Jos parilla miljoonalla viranomaiskontaktilla saadaan näin vähän tulosta, niin toiminnan voisi lakkauttaa tarpeettomana.
Nyt olen viisumivapauden kannalla. Aiemmin en ollut, mutta silloin en tiennyt tilastoja.
Ilmoita asiaton viesti
5.1.2011 20:20 Vieras (nimimerkki)> ”Siis mitä ihmettä?
Rajalla tehtiin noin parimiljoonaa ylitystä! Näin pienellä kiinnijääneiden määrällä kannattaisi resursseja tuoda vaikka keskustan valtakadulle! Enemmän juoppoja ja rikollisia siellä ajelee. Jos parilla miljoonalla viranomaiskontaktilla saadaan näin vähän tulosta, niin toiminnan voisi lakkauttaa tarpeettomana.”,
– ehkä tulos/tilastot ovatkin niin hyviä sen takia, että rikolliset ovat tietoisia rajavalvonnan vahvuudesta ja eivät yritä liikaa kokeilla.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se Venäjän kauppa meille mikään kohtalonkysymys ole, kyllä me pärjätään ilman sitäkin.
Missä hotelleissa ja mökeissä Venäläiset on ollut, kaikenlainen pikku ötökkä- ja elikkokanta on lisääntynyt ja mohorkanhaju on piintynyt seiniin.
Meilläkin on oma ylpeytemme, mikä vain lisääntyi, kun sotien jälkeen nostimme elintasomme moninkertaiseksi Venäjään nähden.
Siisteys on meille iso asia, Venäjällä olen nähnyt kun hellalta päin syödään käsin riistalihaa, ja kaikki luut mitä ei syödä, heitetään hellan ja savumuurin välikköön. Ei kumma että venäläisten koti haisee.
Ilmoita asiaton viesti
Viiru Rajakontu (nimimerkki) > ”Ei se Venäjän kauppa meille mikään kohtalonkysymys ole, kyllä me pärjätään ilman sitäkin”,
– ehkä Suomi pärjäisikin, mutten lähtisi ylpeilemään ja noin aliarvioimaan kauppaa Venäjän kanssa.
V.R., > ”..Ei kumma että venäläisten koti haisee,”,
– en menisi noin yleistämään.En muista yhtään ”haisevaa” venäläistä kunnon kotia..
Riittää tupakoitsijoita Suomessakin, joitten talo saattaa ”haista”..
Ilmoita asiaton viesti
Mukavaa lukea hyviä uutisia entisen vihollismaan kansalaisista. Kyllä minunkin suhteeni venäläisiin on jo kääntynyt ystävälliseksi. Oikeastaan jo kauan sitten. Epäluulo vain kalvaa Venäjän poliittista eliittiä kohtaan, jota kansa ei pääse valitsemaan.
Mutta tästä kansalaisten sovinnosta olisi paljon viemistä esimerkkinä Lähi-itään. Onkohan kukaan miettinyt asiaa?
Ilmoita asiaton viesti