Ovatko suomalaiset tunnetusti kovia tappelemaan?

Kolme miestä joutui sairaalaan –tappelussa mukana rautaputket, kertoi Uusi Suomi. 9.01.2011. klo 19:23

 Pirkanmaan poliisi tutkii Tampereen keskustan tuntumassa 9.1.2011 noin klo 03.45 tapahtunutta pahoinpitelyä. Tilanteessa noin 20-vuotiaille miehille oli tullut riitaa, joka johti kolmen miehen pahoinpitelyyn.

Yhden miehen leukaluu murtui. Poliisin mukaan kolmen miehen saamat vammat olivat niin vakavia, että ne vaativat sairaalahoitoa. Kenenkään vammat eivät olleet hengenvaarallisia.Tapahtumaa tutkitaan törkeänä pahoinpitelynä.”

– Tulikin mieleeni, eivätkö Isotalon ja Rannanjärven Anttien,  puukkojunkkareiden ajat ole ohi? ”Puukkojunkkareiden kärkimiehet pitivät koko Etelä-Pohjanmaata nyrkkivallan alla ja saivat, mitä halusivat : mainetta ja kuuluisuutta,  kirjoittaa Tiede-lehdessä 1.2011 Mika Remes. Antit liikkuivat  Pohjanmaan väenkokouksissa kuin pikkukuninkaat..Pohjanmaalla puukkojunkkariksi ei synnytty, sellaiseksi kasvettiin…”.

”Rähinönti täytti tavoitetyhjiön” Puukkojunkkarit jättivät jälkeensä vahvan kansanperinteen tarinoineen ja lauluineen.

Isontalon Antti ja Rannanjärvi

jutteli kahren kesken.

Tapa sinä Kauhavan ruma vallesmannin,

niin minä nain sen komian lesken..

 Ensimmäisen  perusteellisen tieteellisen tutkimuksen puukkojunkkareista teki  historijoitsija Heikki Ylikangas 1970-luvulla.

Ylikankaan mukaan puukkojunkkarikauden syntyyn vaikuttivat ratkaisevasti taloudelliset olot. Etelä-Pohjanmaa oli Suomen vaurain maakunta ja saavutti ensimmäisenä kynnyksen, jonka jälkeen elämän perustarpeista ei tarvinnut taistella päivittäin. Toisaalta alueella oli paljon riuskoja, raivaajahenkisiä nuoria miehiä vailla tulevaisuuden näkymää. Yhteismaat oli jaettu yksityisomaisuudeksi, ja tervan poltto oli päättynyt metsien huvettua.

Tässä tilanteessa maakuntaan levisi laajamittainen tavoitekato. Ihmisiin iski jäytävä kunnian ja maineen himo, jota mikään menestys ei tuntunut tyydyttävän. Piti koko ajan tehdä jotain, mistä mainittaisiin. Se oli oikeastaan ainoa vaihtoehto.

1800-luvulla väkivalta-ja  henkirikostilastoja tutkiva Olli Matikainen, Jyväskylän yliopiston sosiaalihistorian dosentti, pitää Ylikankaan selitysmallia edelleen pätevänä. Hän arvioi, että puukkojunkkarit täyttivät Pohjanmaalle syntyneen valtatyhjiön..”

 – Millaisia lauluja ja perinteitä jättävät nykyiset  rähinöitsjiät? Vaikuttavatko tähänkin taloudelliset olot vai täyttävätkö hekin jonkun tyhjiön, koska perustarpeista ei tarvitse taistella päivittäin. Puuttuuko nykyrähinöitsijöilta myös tavoitekato ja  iskikö heihin kunnian ja maineen himo ja onko tämä ainoa vaihtoehto?

Hymy 

terv. Viola. 

 

viovio

Syntymäpaikka Pohjois-Inkeri, Lempaalan kunta, Oinaalan kylä, Arvilan talo.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu