Elämäni Koulut. Osa 67. Suomalaisia Khatynjin Muistomerkillä

Oppaana Khatynissä (Хатынь)
Olin oppaan koulutuksessa hyvin perehtynyt sodan (1941 — 1945) tapahtumiin ja mm. Hatynj’in kylän tragediaan, jossa oli elävänä poltettu 149 kylän asukasta. Varmaankin kerroin tragediasta aika tunteellisesti sillä huomasin, että turistien silmiin alkoivat tulla kyyneleet, joita sitten lopulta itsekin joutuin pidättelemään.
Tämä ryhmä koostui minua selvästi vanhemmista ihmisistä, joten kaikilla oli joitakin kokemuksia sodasta, joka oli niin monelle jättänyt psyykkisiä tai jopa fyysisiäkin traumoja.
Mutta olinhan minäkin katsonut sotaa silmiin, vaikka en taistelukentällä. Muistan kuinka lapsena juoksin peloissani pommituksen alla ja pidin kiinni äidin helmasta. En päässyt syliin, koska hänen piti kantaa käsivarsillaan 2,5 kuukauden ikäistä veljeäni.
Niinpä minullakin oli kokemusta noista sodan kauhuista ja evakkomatkoista, joten oppaan ja ryhmän välillä oli niin kuin yhteinen henki, kun juttelimme sitten kertomukseni jälkeen.
Täytyy vielä ehdottomasti kertoa, että Josiv Kaminski (Иосиф Иосифович Каминский 1887 — 1973), joka ainoana pelastui tulipalosta, oli silloin muistomerkillä ja etukäteen sovituille ryhmille hän silminnäkijänä kertoi tapahtumasta. Me saimme vain nähdä hänet lyhyesti lähellä muistomerkkiä, kun hän oli toisen turistiryhmän piirittämänä.
En muista oliko minulla vielä tämän reissun jälkeen opastusmatkoja Hatynj:iin, mutta tämä jäi mieleeni, koska se oli ensimmäinen opastukseni tälle vasta avatulle muistomerkille ja vielä senkin takia, että tällä kertaa kohtasin siellä ohimenneen suomalaisen turistiryhmän.
Katsekontakti Suomalaisiin.
Kun olimme jo poistumassa muistomerkin alueelta ja kävelin ryhmäni edessä bussille, niin huomasin, että joku turistiryhmä häärää nurmikolla lähellä muistomerkkiä.
Meinasin huomauttaa heille, että ei saisi nurmikolla kävellä.
Mutta kun olin lähempänä, arvasin vaatetuksesta, että siinä on ulkomaalainen ryhmä, niin en lähtenyt kontaktiin mitenkään. Meiltä oli ankarasti kielletty kaikenlainen yhteydenpito ulkomaalaisiin. Huomasin yllätyksekseni, että ryhmä oli valmistautumassa piknikille.
Tuntui jotenkin tilanteeseen sopimattomalta, että turistit tulevat piknikille traagisen sotamuistomerkin viereen, jossa juuri itsekin olin itkenyt turistiryhmän kanssa.
He olivat levittäneet nurmikolle jonkun ison pyöreän ”pöytäliinan” ja asettelivat siihen outoja valkoisia lautasia ja jotain purtavaa jokaisen lautaselle tasapuolisesti. — En ollut aikaisemmin nähnyt pahvista tehtyjä lautasia!
Sitten kuulin puhuttavan Suomen kieltä!
En tietenkään edennyt keskusteluun heidän kanssaan. Tervehdin ystävällisesti ohimennen, ehkä suomeksi, ja vilkutin heille. He vilkuttivat takaisin. Ehkä muutkin oman ryhmäni jäsenet vilkuttivat heille.
Olihan se myös epätavallista käydä syömään lähes monumentin juurelle, mutta vieraita piti kunnioittaa!
Tämä nopea, muutaman sekunnin kestänyt, tapaaminen kertoi siitä, että ryhmä on tullut toisenlaisesta kulttuurista ja toisesta maasta. Maasta, jossa on paljon korkeampi elintaso. Näiden ajatusten kera hieman salaa ihailin heitä ja jopa halusin joskus tutustua suomalaisiin lähemmin!
Olinhan itsekin suomalainen! Ajatus kuitenkin jäi muhimaan.
Konkreettinen Kohtaaminen
Ensimmäinen konkreettinen kontakti suomalaisiin oli tapahtunut, kun Suomen tennispelaajien ryhmä tuli kilpailemaan Minskiin ja yksi urheilijoista oli joutunut sairaalaan huonon voinnin ja oksentelun takia. Jostain syystä heillä ei ollut sillä hetkellä tulkkia, joten minut oli pyydetty avuksi. Kirjoitin siitä blogissani.
Siinä mainitsin, että oli tosi kuuma päivä ja potilaan kertomuksen mukaan hän oli juonut ”jotain jossain automatti pisteessä ja siitä sitten alkoi huono vointi”.
Periaatteessa silloin tulkkauksessa ymmärsin, että hän kertoi juoneensa ulkona ”kotikaljaa”, mutta mielestäni ”Хлебный квас” ei vastannut suomenkielen sanaa ”kotikalja”. Mene ja tiedä. Mutta tuota venäläistä ”kaljaa / квас” myytiin kesäpäivinä isoista tynnyreistä ja siinä oli niin kauan jono kuin pohja alkoi näkyä. Siitä sai ostaa kotiin vietäväksi tai juoda lasillinen paikalla. Jonotin itsekin sellaisen ”Хлебный квас”-tynnyrin edessä. Se oli tosi hyvää. Opettelin sitten itsekin tekemän pieniä määriä kotioloissa.
Kontaktit Suomalaisiin
Näin kyllä, että suomalaisia turisteja käy Minskissä, mutta minulla ei ollut mitään valtuuksia ottaa heihin yhteyttä. Kaikenlainen kanssakäyminen ulkomaalaisten turistien tai henkilöiden kanssa oli kielletty. Piste. Se oli kerta kaikkiaan kielletty.
Tarina jatkuu…
Hakemisto
Hakemisto Elämäni Koulut -sarjan kirjoituksiin löytyy tästä linkistä.

– Vuosi 1954.
– Arkangeli

– Nettikuva.

– Muistomerkkiin kuvattu mies.
– Nettikuva.
– Khatynj

– 3 kopeekkaa lasillinen.
– 6 kopeekkaa litra.

– Putina.
– Vuosi 1970.

– Minsk.

– Minsk.
– Nettikuva.

– Huomaa: 5 litraa maitoa kassissa.
– Pitsireunaisen alushame sai näkyä.

– Putina.
– 1970.

– Suomalaiset olivat piknikillä patsaan edessä jommalla kummalla puolen leveää tietä.
– Linkitetty nettikuva.

– Minsk.
– Vuosi 1969.
Kysyittekö koskaan että miksi ulkomaalaisten kanssa ei saa olla tekemisissä?
Ilmoita asiaton viesti
En koskaan itse kysynyt, mutta tiesin, ettei niin saa tehdä. Ei olisi saanut kysellä miten ”maailmalla” eletään verrattuna Neuvostoliittoon. Tai paljastaa ulkomaalaisille oman järjestelmän epäkohtia. Rautainen esirippu oli todellisuutta!
Esimerkiksi:
Sodanjälkeisinä nälkävuosina 1946-1947 varhain keväällä kun perunapellolta lumi oli sulanut pois ja pintaan nousi edellisvuoden sadon mädäntyneitä perunoita, joita pystyi käsittelemään ja käyttämään ruoaksi, niin me lapset menimme salaa niitä keräämään, koska aikuisille se oli ankarasti kielletty.
Sovhoosin prikateeri (бригадир)ratsasti hevosta ruoskien meitä kohti ja komensi pellolta pois, että pilaamme SSSR:n mainetta että jospa ulkomaalla saavat tietää, että täällä kerätään mädäntyneitä perunoita ruoaksi! Eli SSSR:n maine oli tärkein kuin lasten nälänhätä!
Kiitos kysymästä!
Ilmoita asiaton viesti
Minun ensimmäinen kosketus Neuvostoliittoon oli kesällä 1972 Leningradissa. Siellä ensimmäinen ajatuksesni oli, että näin elettiin Suomessa 50 vuotta sitten.
Kaikki tiedämme kuinka suomalaiset kävivät sielle ”vodkaturisteina” sankoin joukoin. Katukaupasta saatiin runsaasti ruplia, niin ettei niitä ennättänyt kaikkia ryypätä.
Olimme viikon Astoria hotellissa Iisakin kirkon vieressä. Leningrad-Pietari on kyllä upea kaupunki ilman vodkaakin, mutta hotellissa ruoka oli mitätöntä, suihku eikä hissi toimineet, jne.
Yksi parhaista kokemuksista koko matkalla oli kotiintulo. Kaikki olimme väsyneitä, nälkäisia ja likaisia, mutta neuvostotulli otti aikansa, ainkin 5 tuntia. Kun vihdoin pääsimme Vaalimaassa Suomen tulliin, virkailija nousi linja-autoon ja kysyi oveta ”onko tullaattava” — kaikki huusivat kuorossa ettei ole! Virkailija hymyili, veti kättä lippaan ja toivotti ”tervetuloa kotiin”!
Ilmoita asiaton viesti
Ai,sellainen kokemus sinulla on neuvostoaikaisesta Leningradista!
Venäläinen sanonta: ”В гостях хорошо, а дома лучше! / Kylässä hyvä, mutta kotona parempi!
Teillä ei ollutkaan ”kylässä hyvä”, joten sitä paremmalta se tuntuikin kun pääsitte Suomen tulliin ja hymyilevä virkailija toivotti : ”tervetuloa kotiin”!
Kiitos kertomuksesta!
Ilmoita asiaton viesti
Ei se kokemus kaikki ollut huonoa:
– erinomainen gruusialainen shampanja
– iloiset, jostain etelä-Venäjältä tulleet iloiset, nauravat ja laulavat
kommunisti nuoret
– mahtava konsertti!!
– mahtavat rakennukset ja muistomerkit
– katukojuista ostetut hedelmät
– sain puhekontaktin pariin hotellipalvelijaan
”….. mutta kotona parempi!”
Ilmoita asiaton viesti
Mahtoiko Khatyn olla sama paikka missä Neuvostoliiton NKVD:n joukot murhasivat ainakin 2000 puolalaista sivistyneistön edustajaa ja upseeria vuonna 1940?
Siellä oli tarkoitus teloittaa myös suomalaiset suojeluskuntaupseerit kun puna-armeija olisi vallannut talvisodassa Suomen. Eipä onneksi vallannut!
Tiesitkö Viola tästä historiasta?
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän mistä puhut, mutta en tiedä oliko tarkoitus teloittaa suomalaisia. Nimi on lähellä tätä ja on helppo sekoittaa. Vuonna 1940 oli tapahtunut Smolenskin alueella Neuvostoliitossa.
Katynin joukkomurha / Ка́тынский расстре́л.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Katynin_joukkomurha
Kiitos kysymästä!
p.s. Nyt löysin tietoa suomalaisita!
Ilmoita asiaton viesti
Vinkkaamasi linkin takaa kommenttini asiasta löytyy tietoa hyvin. Kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
Tunnettu puolalainen elokuvaohjaaja Andrzej Wajda, jonka isä ammuttiin Katynissa, on ohjannut vaikuttavan elokuvan ”Katyn”.
On esitetty Suomen televisiossakin.
Otin tämän asian Viola esille siksi, että patsaita voidaan pystytellä monista syistä. Samallekin seudulle.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä patsaita voi pystytellä ja pystytelläänkin ympäri maailmaa. Minä kun satuin nyt tuolla seudulla asumaan ja muistelen niitä aikoja, sen takia tämä patsas on blogissani.
En ole katsonut ”Katyn” elokuvaa ja en ole perehtynyt tapahtumaan. Ei ihminen voi kaikkea tietää ja eikä tarvitsekaan.
Kiitos paljon kommenteista ja mukavaa alkanutta päivää!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kaikille Sydänystäville, sivun vierailijoille, blogin lukijoille, kommentoijille, kuin myös Fb-sivullani tykkääjille!
Mukavaa syksyn jatkoa! 🙂
Ilmoita asiaton viesti