Sosiaalinen Dislokaatio
Sanalla dislokaatio (siirtyminen, siirtymä) on käyttöä monessakin merkityksessä. Esimerkiksi vaikkapa geologiassa maapallon kuoren kerrosten liikkuminen ja siirtyminen, joka tuo paikoittain laskeutumisia ja pullistumia jne. Tämä sana on käytännössä erityisesti sotilaallisessa terminologiassa kun puhutaan joukkojen sijainnista alueella tai siirtämistä toiselle.
Inkeriläiset Ja Sosiaalinen Dislokaatio
Mitenpä tässä levottomassa maailmassa kun kansakunnat siirtyvät tai siirretään paikasta toiseen? Sopiiko tähän yhteyteen sana dislokaatio?
Törmäsin tähän termiin kirjoittaessani blogia kirjasta ”Ei sittenkään kolesteroli” ”Stressi tappaa!”. Tässä kirjassa skottilääkäri Malcolm Kendrick pohtii sydänsairauksien syitä.
Viisaat tietävätkin kertoa, että on olemassa sosiaalinen dislokaatio ja vieläpä on tutkittu sitä milloin ja miten se vaikuttaa ihmismieleen.
Kendrick tyrmää nykykäsityksen, että kolesteroli olisi sydäntautien syy ja kertoo 300-sivuisessa kirjassa syistä, jotka ovat johtaneet tällaiseen käsitykseen. Kolesterolin sijaan hän nostaa esiin stressin vaikutuksen sydäntautien syynä ja tuo esille stressiä aiheuttavia tekijöitä.
Kiinnitinkin silloin huomiota skottilääkäri ja tutkija Kendrick’in kirjassa kohtaan, jossa hän pohtii stressihypoteesia ja sosiaalista dislokaatiota. Nyt kun palasin tänne blogiin ja luin tuon kohdan vielä kerran, niin täytyy sanoa, että
tämä sosiaalinen dislokaatio, jota tutkija pitää vahingollisena pitkäaikaisena stressitekijänä kokonaiseen väestöryhmään, on mielestäni nykypäivänä erittäin ajankohtainen,
mutta keskityn nyt inkerinsuomalaisiin.
Inkerinsuomalaiset Ja Etninen Puhdistus
Tutkija skottilääkärin Kendrick:n mukaan “Selvin esimerkiksi sosiaalisesta dislokaatiosta on ETNINEN PUHDISTUS, jossa väestöryhmä ajetaan kodeistaan aseella uhaten ja siirretään jonnekin muualle.
Tällainen prosessi rikkoo pahoin sosiaalisia ja perheensisäisiä verkostoja.
Perheenjäsenet menettävät yhteyden toisiinsa tai osa heistä kuolee väkivaltaisesti. Monet löytävät itsensä vieraasta maasta, jonka kieltäkään he eivät ehkä osaa.
Inkerin suomalaisten etninen puhdistus Neuvostoliitossa alkoi jo vuosina 1930 – 1931 jolloin oli suoritettu Inkerinmaalla pakkokollektivisointi ja tuhannet inkerinsuomalaiset oli karkotettu kodeistaan. Sitten Stalin suurterrorin aikana 1936 – 1938 inkeriläiset joutuivat muitten pienten etnisten ryhmien mukana uuteen puhdistukseen.
Ježovštšina Neuvostoliitossa – Ежовщина в СССР aiheutti Inkerin kansalle väkimäärään suhteutettuna erityisen suurta tuhoa! Ja vielä lisäksi samanaikaisesti väestöryhmää kohtasivat kaikki ne Toisen maailmansodan aikaiset tapahtumat!
Inkerinsuomalaisten etninen puhdistus päättyi vasta 1990-luvulla, kun tuli mahdollisuus ns. paluumuuttajana muuttaa Suomeen. Jossa vielä jäljelle jääneet inkerinsuomalaisten rippeet sankoin joukoin lähtivät pois omalta maalta!
Mie tulen takasii viel, Inkerini armain!
Vaikka tämä muutto tapahtui vapaaehtoisesti ja rauhallisesti, oli tämäkin osa sitä sosiaalista dislokaatiota, joka on ollut vaikuttamassa “vahingollisena pitkäaikaisena stressitekijänä kokonaiseen väestöryhmään!”
Siteeraan skottilääkäri ja tutkija Kendrick’ia:
Toisaalta sosiaalinen dislokaatio voi ilmetä niinkin tavanomaisessa yhteydessä kuin maasta toiseen muuttamisessa. Maastamuutto aiheuttaa aidon sosiaalisen dislokaation vain silloin, kun mukana on muita tekijöitä, esimerkiksi uuden kulttuurin vieraus
Eli, sosiaalinen dislokaatio tapahtui inkerinsuomalaisille paluumuuttajille ja vastaan tuli “uuden kulttuurin vieraus” vaikka muita vaikeuksia kuten kulttuurishokkia, emme tässä edes mainitsisikaan!
Aivan kuin tämä “vahingollinen ja pitkäaikainen stressitekijä”, joka jatkui sukupolvesta toiseen olisi jättänyt ikuisen arven tai jopa erilaisen geeniperimän meihin inkerinsuomalaisiin.
Tämänkö takia Inkerin-suomalaiset eivät ole solidaarisia keskenään ja jopa vieroksuvat toinen toisiaan? Ja tämä tuntuu jatkuvan vielä nuoremmassakin sukupolvessa?
Mutta hyvä kuitenkin, että meitä on vielä yksilöinä olemassa, vaikka yhtenäinen kansa on kadonnut menneisyyden hämärään.
Eläköön Inkeriläisyys!
Aihettasi sivuten. Pekka Puskan Pohjois-karjala projektissa 70 luvulla, laitettiin kaikki syy yhteen asiaan eläinrasvoihin. Eikä tutkittu esim stressin vaikutusta kuolleisuuteen. Koska siellä oli huonot olosuhteet ja paljon Ruotsiin muuttoa. Lääkäri Antti Heikkilä on kritisoinut koko tutkimusta ja pitää huu haa
https://www.anttiheikkila.com/blogi/pohjois-karjala_-_tutkimus_ja_puska/
Ilmoita asiaton viesti
Tässä keskustelussa Pekka Puska joutuu koville ja joutuu altavastaajaksi
https://youtu.be/w2Pby1WC8-0
Ilmoita asiaton viesti
Kaikenlaista ”huu haataa” meille tarjotaan aika usein! Meille suositellaan… ja me uskomme, että se on oikein! Kun meitä viisaammathan kertovat sen!
Kiitos linkeistä! En ollutkaan kovin tietoinen tuosta Puskan Pohjois-Karjala – projektista. Viivyinkin kauan videoissa.
Onko Antti Heikkilä se sama henkilö, jolla on ”Antti Heikkilän terveysklubi”, joka ei asuu nyt Suomessa?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä sama Antti Heikkilä. Asuu ainakin osan aikaa Saksassa, viihtyy koska siellä on samanmielisiä lääkäreitä
Ilmoita asiaton viesti
Siis, Suomessa ei oikein saanut ymmärrystä kun kirjakin oli poistettu myynnistä!?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä. Kiteytettynä Heikkilän oppi. Sokeri on huono, eikä eläinrasvat. Kun vähentää hiilihyrdaatteja se auttaa diabetekseen rasvamaksaan painonpudotukseen ja moneen muuhun asiaan. Muistaakseni suosittelee 30-60g hiilihyrdaatteja päivässä
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos paljon! Tuossa youtubessa kuuntelin kuinka hän voimakkaasti toi esille omia näkemyksiään asiaan… Jospa me muistasimme aina sen, että ”sokeri on huono”, ennen kuin se tekee ”pahaa” meille!
Kiitos kun tulit keskustelemaan!
Ilmoita asiaton viesti
Yksi hämmästyttävä piirre inkeriläisten kohtelun seurauksena on noussut esille. Mielestäni se on sopeutuvaisuus kestämään oikeastaan kaikkea. Sofi Oksasen kirjoissa tämä puoli nousee myös esille. Elämisen tahto kasvaa kovissa olosuhteissa. Halutaan selvitä, eikä suunnitella itsemurhia. Sitä en tiedä, onko tuo ominaisuus perinnöllinen vain onko se tavalla tai toisella pohjalla jokaisella ihmisellä. Suurta selviämisen tahtoa ei vain vakaassa ja turvallisessa oloissa tarvita tai tarvitaan paljon vähemmän kuin silloin, kun ulkoiset olosuhteet ovat ankarat ja epävarmat.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä siinä olet oikeassa, että se on ”sopeutuvaisuus kestämään oikeastaan kaikkea”, mutta ajattelisin nyt sukuani, joka kulki Isoisäni luotsaamana kaikki ne vaikeat vuodet! Mielestäni siinä kestämiseen antoi voimaa se, että olimme aina yhdessä ja ympärillämmekin oli muita sukulaisia ja pidimme yhteyttä.
En ole lukenut Sofi Oksasen kirjoja. Tutustuin kyllä ja kokeilin lukea, mutta kaikella kunnioituksella kirjailijalle, en oikein ymmärtänyt sitä tyyliä..ja neuvostoliitosta ja siellä elämisestä minulle riittää omia kokemuksia, joten se varmaan vaikutti eniten ratkaisuni.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomainen kirjoitus. Jo mainio kieliasukin tietysti todistaa, että inkeriläisyys on suurelta osin yksinkertaisesti suomalaisuutta, mutta ymmärrän, että dislokaation tunne ei ihan hevin katoa.
Solidaarisuuden puute, jos se on noin vakava, on tietysti kiinnostava ero esimerkiksi juutalaisten diasporaan verraten.
Suomalaisten sydänvaivat Pähkinäsaaren rajan itäpuolella liittyvät luultavasti enemmän johonkin savokarjalaiseen geeniperimään kuin kolesteroliin tai stressiin.
Ilmoita asiaton viesti
[Solidaarisuuden puute, jos se on noin vakava, on tietysti kiinnostava ero esimerkiksi juutalaisten diasporaan verraten.],
-Sitä voi verrata myös venäläiseen diasporaan ainakin Suomessa, jonka minä tunnen! ja jota vahvistivat huomattavasti inkeriläiset paluumuuttajat niin jäsenmäärällään kuin toiminnallaankin. Oma inkerinsuomalaisten diaspora kun ei onnistunut!?
Geeniperimäällä voi olla vaikutusta niin sydänvaivoihin kuin
muihinkin ”asioihin” ihmisen elimistössä..! Geenitutkijat tietävät siitä enemmän.
Kiva kun kirjoitus kiinnosti ja kiitos kommentista!
Ilmoita asiaton viesti