Keikari-Vestman, saamelaiset ja uusoikeistolainen reservaatti-ideologia

Kokoomuksen, Perussuomalaisten ja Kristillisdemokraattien uusoikeistolaisen rintaman pääteemaksi on ajankohtaisessa poliittisessa virrassa noussut sanan- ja mielipiteenvapauden ja kirkollisten traditioiden puolustaminen. Vähemmistöistä on saatava sanoa pahasti, rumasti, ilkeästi ja jopa järkyttävästi, sanoo uusoikeisto. Kuoleman ansaitsemisesta puhuminenkin kuuluu tähän puolustettavien sanomisten patteristoon. Myös liperien pitää saada heilua jokaisen koululaisen silmien edessä.

Eräs innokkaimpia uusoikeistolaisia vapausteemojen ympärillä pyöriviä kansanedustajia on Kokoomuksen Heikki Vestman, jonka sosiaalisen median manifestit vakuuttavat järkähtämätöntä uskoa autuaaksitekevään ”pitää saada sanoa ihan mitä lystää”-linjaan. Nyt ovat ”herkkähipiäiset” saamelaiset hampaissa, jotka ovat rohjenneet kertomaan, että lähimenneisyyden stereotypioita levittäneet taidepläjäykset ovat loukanneet heitä. Vestman on sitä mieltä, että Pirkka-Pekka Peteliuksen katumus saamelaisia parodioineesta sketsihahmostaan on osoitus, ta-daa, sensuurista.

Muutama sananen saamelaisista ja heidän asemastaan Suomessa.

Ensinnäkin, saamelaiset ovat Euroopan ainoa alkuperäiskansa.

Saamelaisten asema kirjattiin Suomen perustuslakiin vuonna 1995. Saamelaisilla alkuperäiskansana on oikeus ylläpitää ja kehittää kieltään ja kulttuuriaan sekä siihen kuuluvia perinteisiä elinkeinojaan. Saamen kielen käytöstä viranomaisissa on säädetty oma laki.”, toteaa Saamelaiskäräjät sivuillaan.

Saamelaisten oman kielen ja kulttuurin virallinen tunnustaminen on siis hyvin tuore asia. Sama koskee myös itsehallintoa, johon kuuluvia tehtäviä hoitaa Saamelaiskäräjät, Sámediggi.

Suomi muiden pohjoismaiden tavoin on kohdellut saamelaisia kaltoin vuosisatojen ajan. Esimerkiksi oman äidinkielen puhuminen kouluissa oli pitkään kiellettyä, mikä johti muun muassa sivistyksellisten mahdollisuuksien rajoittumiseen.

Pakkosyötetty suomi tarkoitti monien kohdalla tosiasiallisesti luku- ja kirjoitustaidottomuuteen ajautumista.

Kallon mittailut rotuhygienian nimissä, oman luonnonuskon kieltäminen ja muut nöyryytykset ovat olleet saamelaisten osana Ruotsi-Suomen, Suomen suuriruhtinaskunnan ja itsenäisen Suomen aikana.

Saamelaisten ihmisarvon kunnioittamisesta ei suomalaisessa yhteiskunnassa ole ollut tietoakaan ja sama meno tuntuu jatkuvan tai jopa kiihtyvän uusoikeistolaisen liikehdinnän myötä.

On vain oikein, että vihdoinkin saamelaiset kertovat monien muiden vähemmistöön kuuluvien tavoin tuntemuksista, joita erilainen sortaminen ja syrjiminen on aiheuttanut ja aiheuttaa.

Näiden tuntemusten esiintuominen on uusoikeiston toimesta julistettu pyrkimykseksi rajoittaa sanan- ja mielipiteenvapautta.

Se marina, mikä alkoi Perussuomalaisten parista, on levinnyt ihan täydeksi kansantaudiksi porvarillisessa puoluekentässä, mitä kokoomuslaisen Vestmaninkin ulostulot osoittavat.

Vihreiden kansanedustaja Pirkka-Pekka Peteliuksen anteeksipyyntö on omasta vapaasta tahdosta ja vilpittömästä halusta syntynyt ele, joka edustaa pientä hyvitystä kaikesta siitä, mitä saamelaiset ovat saaneet kokea.

Herääkin kysymys, eikö Vestmanin mielestä Peteliuksella ole sanan- ja mielipiteenvapautta nimenomaan siinä tapauksessa, että hän katsoo oman toimintansa loukanneen jotakin vähemmistöä?

Pitäisi siis vain saada sanoa niitä rumia, röyhkeitä ja järkyttäviä asioita?

Miten on keikari-Vestman?

Näyttää siltä, että ison Amerikan malliin suomalainen uusoikeisto hakee jotakin reservaatti-ideologiaa.

Trumputitrump ja moni konservatiivipresidentti sitä ennen.

vmlouek

Yksityishenkilö. Poliittinen kanta: yksityisasia. Puhelinnumero: salainen. "Jokainen on syntynyt jossakin kuussa mutta siitä huolimatta on hyvä pitää jalat maassa". "Jokainen kuuhun kurkottanut on ainakin jossakin vaiheessa maahan palannut". "Menetkös matkoihisi, sanoi mummo, kun ei uusi peruna voisilmällä kelvannut ja sillä matkalla ollaan".

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu