”Miksi Lopen kunta tukee ja mainostaa suviseuroja?” – Pikkumaiseksi voisi heittäytyä ja aiheesta mutta mitä turhia
Hengellisiä kesäjuhlia vietetään jälleen ja mikä on viettäessä, kun säätkin suosivat. On körttien herättäjäjuhlat ja suviseurat sekä muita pienempiä vastaavia kesäjuhlia. Parin vuoden tauon jälkeen moni tuttava eri puolilta Suomea kohtaa jälleen toisensa ja saa vaihtaa kuulumisia. Kunnille ja paikalliselle elinkeinoelämälle kesäjuhlat tietävät myös piristysruisketta eikä sillä suunnalla peitellä halua osoittaa tukea jopa melkoisen pitkälle mennen. Täytyykin ihmetellä, miten samankaltaista tukea Pride-tapahtumille pidetään osan herätysliikkeiden näkyvien poliitikkojen taholla asiana, joka pitäisi lopettaa?
Muutama päivä sitten uutisotsikoihin nousi kolmen oululaisen valtuutetun aloite, missä vaadittiin Oulun kaupunkia lopettamaan yhteistyökumppanuutensa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen paikallisen Pride-tapahtuman kanssa ja osallistuminen ja tuki tapahtuman järjestelyihin. Asialla olivat Keskustan kansanedustaja Pekka Aittakumpu, Kristillisdemokraattien entinen kansanedustaja Marja-Leena Kemppainen ja Perussuomalaisten kansanedustaja Jenna Simula. Edellisistä Aittakumpu on toiminut Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen Päivämies-lehden toimittajana ja päätoimittajana (vanhoillislestadiolainen herätysliike). Myös Kemppaisella on herätysliiketausta.
”Valtuutettujen mielestä Pride on poliittinen liike, ja kuntalaisten yhdenvertaisuuden kannalta yhden poliittisen liikkeen puolesta kampanjointi on Oulun kaupungille ongelmallista. Perusteluissa myös todettiin, että herkässä kehitysvaiheessa olevia lapsia ja nuoria olisi suojeltava hämmentäviltä sisällöiltä.”, kirjoitti Yle valtuutettujen aloitteen sisällöstä.
Aloite on hyvin mielenkiintoinen, sillä esimerkiksi Aittakumpu ei näe ainakaan tähänastisten tietojen mukaan mitään ongelmaa siinä, että Lopen kunta mainostaa näkyvästi sivuillaan ja sosiaalisessa mediassa kunnassa järjestettäviä suviseuroja. Mitä muuta kumppanuutta suviseurojen ja kunnan välillä on, sitä ei ole tiedossa mutta hyviin tapoihin kuuluu muun muassa kuntien tai kaupunkien tervehdyskäynti hengellisessä tapahtumassa. Hieman kulmakarvoja nostattaa kunnan sivuilla julkaistu suviseurojen viestinnän kirjoituksen väliotsikko ”Suviseurojen sanoman keskiössä on lapsenkaltainen usko”.
Joskus toivoisi, että vilkaistaisiin sinne peiliin. Mutta mitäpä pienistä.
Aihepiiriin liittyvää:
On hienoa saada rukoilevia ihmisiä kaupunkiin. Sen sijaan Pride tapahtuman ympärillä on aivan toisenlainen meininki. Intiassa transuyhteisön – harijian – ilmaantuminen paikalle merkitsee sitä, että paikalliset antavat rahaa, etteivät nämä tee kirouksiaan. Joskus kapinassa ruumiinsa kanssa olevat voivat olla väkivaltaisiakin.
Ilmoita asiaton viesti
Nuorena en juuri välittänyt ”vertailevista tieteenaloista”. Opiskelemieni yhteiskunnallisten aineiden sisällä oli mahdollisuus keskittyä osa-alueisiin”vertaileva sosiologia/psykologia/kulttuurintutkimus/kasvatustiede” jne….
Se oli ja on harmi. Vanhemmiten ymmärtää, miten ainutkertaisesti kulttuureittain ”Ihmisoikeudet” ja muu kulttuurinen humppa kietotuu omaksi erityislaadukseen.
Meillä ”Lännessä” on vallalla kait aggressiivinen kulttuurihumppa. Tavallaan se näkyy siinä, että olemme arvostavinamme muita kulttuureita mutta viime kädessä täällä tehdään aina asiat oikein!
– kiinnostusta on, mutta alla on alkukantaisuuden naureskelu.
**** ****
Viittasitte Intiaan. Intia lienee maailman tapojen ja todellisuuksien monipuolisin yhteensulattamo! Kiina on tietysi eräänlaisen todellisuuden rakentamisen vuosituhantinen malliesimerkki. Ja jollain tapaa nostaisin esille Stanit Keski-Aasiassa. Ne ovat aivan tiensä alussa, mutta siellä monen asian kerrostumat luovat aika suuren odotusarvon uuden yhteiskunnallisen mallin esiinnousulle.
Demokraattiset järjestelmät nojaavat noin kahden sadan vuoden mittaiseen hallinnolliseen kokemukseen. Toisaalta lyhyt aika, toisaalta pitkä. Mielelläni näkisin esimerkiksi äänioikeuden ”määrällistämisen” – järjestelmässä.
– Sveitsinkin demokratia -malli sivuutetaan Eu -tasoisessa maailmankatsomuksessa aivan kokonaan.
*** ****
Vapaa pohdinta kumpusi kysymyksestä ”mistä saisimme uusia vaikutteita jotenkin tunkkaiseksi muuttuneeseen vastakkainasettelun demokraattiseen käytäntöön”?
– tuo taas kumpusi Intian esimerkistänne.
Blogisti Louekoski avaa toisinaan oikein hyvin. Tämä oli hyvä avaus. Kaiken ”vertailu” ja ”mulle vähintään sama kuin sulle” -ajattelu taisi olla blogistin kirjoituksen takana?
Ehkä voisimme omassa kulttuurissamme enemmän hakea ”rinnakkaisten järjestelmien olemassaoloa”. Intia lienee hyvä esimerkki rinnakkaisten järjestelmien ja todellisuuksien valtakunnasta.
(Jos pitää yhteiskunnallisen käytännön elinvoiman mittana se kestämistä ajan hampaan vastaisessa taistelussa, niin kastilaitos lienee pisimpään selvinnyt).
Ilmoita asiaton viesti
Oslon Pride-viikolla homobaariin hyökättiin automaattiasein, lasten satuhetkeä häirittiin eilen Oodissa, koska sitä veti drag-artisti ja tässä kuussa suuren vakuutusyhtiön pomo sanoi alaiselleen, että homot voivat mennä muualle töihin.
Pride on protesti jakamattomien ihmisoikeuksien puolesta. Protestia todella tarvitaan, sillä konservatiiviset voimat yrittävät kääntää kelloa taaksepäin. Tuntuu, että sateenkaarioikeuksia poljettaisiin ja ihmisiä pilkattaisiin ihan hyvin vuoksi. Siksi nyt on tärkeää puolustaa jokaisen oikeutta olla oma itsensä.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten mainitsit nuo hyökkäykset. Ne ovat merkkejä jostain sisäisistä ristiriidoista ihmisillä.
Harvoinpa uskonnollinen toiminta saa sellaista mustaa energiaa liikkeelle. Tyrväällä joku papin seksuaalisen hyväksikäytön kokenut poika taisi aikoinaan polttaa kirkon. Nykyään mennään Pride kulkueeseen päästelemään höyryjä.
Jo nimenäkin Pride on melko kyrväkäs.
Käsitykseni mukaan uskonnollisella toiminnalla pyritään saamaan Jumalan rauhaa yhteisön päälle.
Pride pyrkii muuttamaan muitten ihmisten asenteita. Uskonnolla parhaimmillaan pyritään muuttamaan itseä Jumalalle mieleiseen suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kyrväkäs, hyvin sanottu. Uskonto on kuin penis. On oikein että sinulla on sellainen. On okei olla siitä ylpeä. Mutta älä esittele sitä julkisesti, älä tyrkytä sitä lapsille äläkä kirjoita sillä lakeja.
Ilmoita asiaton viesti
Luin toissa vuonna Saarakkalan esikoisromaanin Sen pituinen se. Hyvä se oli. Seksiä ja politiikkaa. Hyviä aiheita molemmat, ja kiintoisaa ajankuvaa 1980-luvulta vuoteen 2016. Näkökulmahenkilönä on ensimmäisessä osassa kommunismin nimiin vannova Erika, toisessa teatterimies Valtteri ja kolmannessa pikkukaupungin homopoika Tomi, joka lähtee maailmalle ja tiputtaa nimestään i:n pois. Epilogissa suunvuoron saa Erikan parikymppinen poika Nero: ”Ilma on sakeanaan liikenneraivoa, naapuriraivoa ja someraivoa. Uutisissa poliitikoiden, asiantuntijoiden, toimitusjohtajien, aktivistien ja ihan tavallisten kansalaisten suupielistä pölähtelee savumerkkejä. Kommenttiketjut venyvät niin sietämättömän pitkiksi, ettei kukaan jaksa niitä kunnolla lukea mutta rikinkatkuinen ’keskustelu’ jatkuu, jos ei muuten niin salatuissa verkoissa ja jollain palaa pinna, lamppu pimenee: Englannissa äärinationalistinen sekopää ei kestänyt kansanäänestyskamppailua EU-jäsenyydestä ja puukotti parlamentin jäsenen kuoliaaksi. Yhdysvalloissa toinen sekopää, joka vannoi uskollisuutta ääri-islamilaiselle terroristijärjestölle ja jolla oli ongelmia seksuaali-identiteettinsä kanssa, tunkeutui homoklubille Floridassa ja ampui konekiväärillä kuoliaaksi 49 ihmistä.”
Ilmoita asiaton viesti
Raivoa liikkuu tässä ajassa. Eräs tuttu tunisialainen, joka oli opiskellut filosofiaa Ranskassa ryyppäsi parikymmentä vuotta Suomessa. Kun hän lopetti juomisen puheet liikkuivat siihen suuntaan, että pitäisi listiä kaikki bangladeshilaiset, jotka myyvät alkoholia Suomessa. Onneksi ei toiminut vihanpuuskassa ja on jo tasaantunut.
Samanlaista äkkikääntymistä voi tapahtua liittyen homobaareihinkin.
Pride-tapahtumat ja myös uskonnolliset juhlat voivat antaa kuvan, että vapautuneet homerit tai uskonnolliset ihmiset ovat onnellisia ja itse on surullinen. Tai pahimmillaan odottaa, että uskonnon kaapuun ei pahaa pääse. Sitten pettyy.
Joka laittaa toivonsa ihmisiin, kokee pettymyksiä väistämättä. Jumalaan turvaava näkee elämän koettelemusten kenttänä.
Kohtuus kaikessa, seksissä ja politiikassakin. Täytyy katsoa jos osuu mainitsemasi kirja jostain käsiin. Ei ole pahitteeksi tuntea ajan virtauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Aikoinaan 1923, uskonnonvapauslain tultua lausui kirkkoherra Hämeessä ensimmäisistä kirkosta eronneista, että ovat paljolti ainesta jotka ovat olleet aiemmin virkavallan kanssa tekemisissä…(!?).
( Ehkä ”väkivaltaisiakin…?”)
– Nyt, kun Helsingin seudulla pian enää joka toinen ja koko maassa kaksi kolmesta on enää kirkon jäseniä, niin moisia kommentteja ei enää näy…?
SRK-lehden gallupin mukaan jumalaankaan ei usko enää kuin joka viides suomalainen(!).
Ilmoita asiaton viesti
Sisällissodan jälkeen monia punaisen puolen ihmisiä liittyi helluntaiseurakuntaan, jossa oli pitkään jyrkkä linja suhteessa luterilaiseen kirkkoon. Vihattiin lahtaripappeja ja oltiin omasta mielestä hurskaampia. Sinänsä kirkosta eroaminen ei siihen aikaan merkinnyt ateismia, kuten nyt voisi olettaa. Tänä päivänä jotkut enemmän uskonnollista sisältöä haluavat saattavat vaihtaa uskontoa tai ruveta vaikka katolilaisiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Luulen että Soinin katolisuuden perimmäinen syy on abortin ja naispappeuden vastustaminen. Ei tarvitse perustella kun ei osaa ja on katolinen.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmisillä on halu liittyä traditioon. Saada kirkolliset hautajaiset. Kansallissosialistisessa Saksassa osa meni naimisiin kansallissosialistisin menoin, mutta hautajaiset haluttiin esi-isien tavoin.
Hitler oli nuorena kova poika ajattelemaan. Kun hän sanoi isälleen: isä ajattele…Tässä kohtaa isä keskeytti toteamalla: poikani ei minun tarvitse, minä olen virkamies. Samalla hän suositteli samaa pojalleen.
Ilmoita asiaton viesti
…Suomessa KIRKOLLISET kaste-, rippikoulu-, vihkimis-ja hautajais-traditiot-ja rituaalit ovat kirkosta eroamisten ja maallistumisen myötä murenemassa ja muuttumassa yhä useamman kohdalla uskonnottomiksi.
( Nimiäiset, Prometheus-leirit, maistraatti ja uskonnottomat hautajaiset.)
Ilmoita asiaton viesti
Saksassa Soinin katolisista on käynyt suurin ”kato.”
– Aika marginaalinen kirkko Suomessakin-Soinin ”markkinoinnista” huolimatta?
Ilmoita asiaton viesti
Opiskelupaikkakunnilla liikkuu EU vaihto-ohjelmien takia espanjalaisia ja italialaisia. Se on vilkastuttanut katolilaisia seurakuntia. Joitakin suomalaisia kääntyy, esim. teologian opiskelijoita.
Ilmoita asiaton viesti
Viime vuosina ja vuosikymmeninä kirkosta ovat joukoittain eronneet paljon muutkin, kuin ”punaisen puolen” ihmiset ja harva on päätynyt mihinkään ”helluntaiseurakuntaan”, tai muihin hihhuliporukoihin?!
– Muistuu mieleen kuinka mm. koulutetut kokoomus-ladyt, naispappeuden vastustajien takia aiheuttivat melkoisen eropiikin.
Ei kuitenkaan vastaavanlaista, kuin muuan rautarouva Räsänen YKSINÄÄN teeveen ”homo-illan” jälkeen!
Ilmoita asiaton viesti
Pride kulkueessa heiluvatko eivät ole hihhuleita?
Päivi Räsänen on poliittinen toimija, joka ottaa naispapin asemaa itselleen ja yhdistää mm. lääketieteen koulutusta siihen. Sinänsä en usko, että kukaan luopuu uskostaan pelkästään hänen takiaan. Hänen esiintyminensä saattoi laukaista jotain.
Ihmiset ovat laumaeläimiä. Jonkun täytyy todeta, ettei keisarilla ole vaatteita.
Ihminen on heikko. Kaikki me olemme hieman narreja kun silmiin katsotaan. Monet mielenterveyden ongelmat liittyvät kuolemanpelkoon. Toiset pakenevat huumeisiin tai vaikka Pride karnevaaliin ahdistavia ajatuksiaan. Joku heikko paranee rikos-ja päihdekierteestä ”hihhulina”.
Jumalan suuruuden ihmettely voi jollekin edustaa tiedettä, mutta siinä voi tieteentekijälle nousta oma suuruus päähän. Lisäksi tiede ei anna vastauksia yksilön elämän probleemeihin.
Joku voi selvitellä päätään vaikka avioeron jälkeen juomalla kaljaa lähiöbaarissa yhden kesän tai loppuelämän.
Kirkot muuttuvat instituutioiksi ja ajautuvat aina välillä harhaan. Kaikki elämässä tuhoutuu ja mätänee. Sitten syntyy uutta. Ateistien lapset alkavat uskoa Jumalaan ja hengellisten kotien lapsista tulee mustia lampaita.
Ilmoita asiaton viesti
en ole ottamassa mitään keneltäkään pois, kunnat pähkäilkööt minkä poliittisen tai politiikottoman kuvan itsestään antaa,
sen sijaan valtakunnallinen media esim. yle saisi kyllä jakaa informaatiotaan tasapuolisemmin.
osa tapahtumista mainitaan hyvin vähän ja joistakin ei ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Alviina Alametsä kirjoitti Facebookissa hyvin: ”Pride on protesti, koska muutettavaa on paljon. Pride on juhla, koska toivoa on paljon. 💪 Huomasitko kaupungilla Greens/EFA in the European Parliament kampanjamme? 😍 Kuvassa maalataan sateenkaarioikeuksien Eurooppaa. Osoitteessa http://www.sateenkaariEU.fi on lista kahdeksasta muutoksesta, jota ajamme Heidi Hautalan ja Ville Niinistön kanssa koko Eurooppaan ihmisoikeuksien parantamiseksi. 💪
Niihin lukeutuvat esimerkiksi sateenkaarioikeuksia polkevien maiden laittaminen kuriin sanktioilla, eheytyshoitojen kieltäminen koko EU:ssa, työsuojelun laittaminen kuntoon, syrjinnän ja viharikosten torjuminen lailla ja oikeudella, yhdenvertainen liikkumisen vapaus sateenkaariperheille, ja oikeus laadukkaaseen seksuaalikasvatukseen.”
Ilmoita asiaton viesti
Erityisen kiinnostavaa asiassa on se että Pride saarnaa suvaitsevaisuutta, mutta suviseuroista ei voi sanoa samaa hyvällä tahdollakaan. Moni seksuaalivähemmistöihin kuuluva on joutunut uskonnollisen yhteisönsä hylkäämäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä huomio.
Uskonnot, joita suviseuratkin edustaa, ovat haitallisia lapsille.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on vähän liian rohkea yleistys. Kirkon sisällä on monia ääniä, ja järjen ääni kuuluu useimmiten körttien suunnalta. Erityisesti Kotimaa-lehden päätoimittajana työskennellyttä teologi Jaakko Eleniusta (4. elokuuta 1939 Ylihärmä – 14. kesäkuuta 2010 Helsinki) arvostan.
Turun kristillisellä opistolla järjestettiin teologina ja lehtimiehenä tunnetun Jaakko Eleniuksen elämää ja ajattelua käsittelevä seminaari lauantaina 23.3.2019. Seminaari järjestivät Herättäjä-yhdistys, Kotimaa-lehti ja Turun kristillinen opisto.
Jaakko Eleniuksen teologista ajattelua avasi piispa Eero Huovinen, joka korosti Jaakon kykyä rauhantekijänä evankelisten ja körttien välillä. ”Eiköhän kaikki selviä, kun otetaan yhdessä kunnon kännit”, Elenius oli lohkaissut.
Jaakko Elenius halusi, että papit enemmän ja systemaattisemmin pohtisivat uskon ydinkysymyksiä. Hän kirjoitti paljon myös sosiaalipolitiikasta, mutta vierasti politiikan ja uskonnon sotkemista toisiinsa. ”Arkisia asioita ei pidä jeesustelemalla hoitaa. Meillä Suomessa ei rauhanasioissa tarvita Pyhää Henkeä, kun meillä Urho Kekkonen hoitaa ne”, Huovinen kertoi Eleniuksen tokaisseen.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikalamminp/277469-jarjen-aani-kirkossa/
Ilmoita asiaton viesti
…ja nuorille:
”Kyllä se on parempi ettei suutele ennen avioliittoa, sittenhän sitä ehtii suudella vaikka huulet ruvelle.”
– Seurusteluikäinen vanhalesta-nuorukainen, suur-perheestään kertoneessa tv-dokumentissa.
Ilmoita asiaton viesti
Aitakumpu, Kemppainen ja Simula ovat olulaisia, jotka nähtävästi ymmärtävät, etteivät Lopen kunta-asiat heille kuulu.
X
Ilmoita asiaton viesti
Mitähän ne panee Oulussa juomaveteen kun sieltä tulee toinen toistaan oudompia kummallispoliitikoita. Huikein oli se yhden miehen törkymedia joka vainosi toimittaja Vehkoota. Tämän farssin kolmas näytös esitettiin korkeimmassa oikeudessa jossa toimittajan vainoaminen viimein loppui ja hänet vapautettiin keksaistuista syytöksistä jotka olivat alemmissa oikeusasteissa menneet sukkana läpi.
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran hyvää juomavettä kuitenkin, että ymmärtävät olla puuttumatta Lopen kunnan asioihin.
X
Ilmoita asiaton viesti
No nyt se kummansa kuvas.
Miksi ei kunta voisi tukea kulkijoita;jos ne tuovat markkoja tullessaan?
Ilmoita asiaton viesti
Suviseurat ja Pride tahoillaan kertovat suomalaisen yhteiskunnan moniarvoisuudesta. Yhteistä niille on vain pian 80 000-päinen osallistujajoukko – ja ehkäpä kova usko omaan asiaan.
Toivon molemmille ”herätysliikkeille” valoisaa tulevaisuutta toisinajattelevaisuuden puolesta yksiarvoisuutta, holhousta ja kaikenlaista piukkapipoisuutta vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
…toiset luulee uskovansa, toisessa osa tietää olevansa…toiset tukevansa…
ja Seinäjoella, lähellä lestaseutuja provinssirokataan…tehdään tapahtumabisnestä, kuten Lopellakin… Euro edustaa vahvaa arvoa…
Ilmoita asiaton viesti
Allekirjoittanutta eivät häiritse sen paremmin Pride kuin Suviseuratkaan. Kuten joku jo totesi, ovatpa esimerkkejä suvaitsevaisuudesta ja moniarvoisuudesta yhteiskunnassa. Mielipide minulla toki on molemmista, mutta ei tarvetta ryhtyä sillä julkisesti revittelemään. Jos kysyt, voin kertoa, mitkä asiat itseäni ilmiöissä kysymyksiä herättävät. Molempiin mahtunee kaikkea mukaan.
Ärsytyskynnystä nostaa kyllä kovasti se, että kun ajat ovat muuttuneet, tiettyjä asioita käsitellään ja arvioidaan niiden kokemusten perusteella, mitä itsellä on ollut ajoilta entisiltä. Osoittautuupa moni tuolloin kärsinyt tavoiltaan ja toimiltaan yhtä ahdasmieliseksi kuin ne, joiden toimista itse on saanut kärsiä. Sitä en ymmärrä. Ilmeisesti omista kokemuksista ei ole opittu mitään, vaan parhaan hiekkalaatikkoperinteen mukaisesti ryhdytään roiskimaan santaa silmille kun lapio on saatu käteen.
Ilmoita asiaton viesti