Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan Pride -kannanotto rikkoo Suomen virallista ulkopoliittista linjaa

Perussuomalaisten kansanedustaja ja eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Mika Niikko tekee eilisessä kirjoituksessaan, Vain sateenkaarilipulla hampurilaisravintolaan?, selväksi asennoitumisensa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen ihmisoikeuksiin. Niikko rakentaa olkiukkoja ”Pride -agendasta”, ”Pride -yhdenvertaisuudesta” ja ”Pride -ajattelusta”, joille hän luonnollisestikin antaa negatiivisia tunnelatauksia synnyttämään pyrkiviä merkityksiä.

Hyvin erikoista on myös se, että Niikko hyökkää yksittäisen yrityksen jakaman Facebook -päivityksen kimppuun.

US: PS:n kansanedustaja hermostui pikaruokaketjun Pride-kampanjasta: ”Onko yrityksistä tarkoitus tehdä mielipidepoliiseja?”

Niikon kannanotossa on kaikkein häiritsevintä tapa, jolla hän suhtautuu Suomen suurimpaan vuosittaiseen ihmisoikeustapahtumaan ja sitä myöten ihmisoikeuksiin.

Hälytyskellojen pitäisi soida, sillä Niikko on eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja, jonka kannanotoilla on ulkopoliittista merkitystä.

Niikon kannanotto rikkoo täysin yksiselitteisesti ja räikeästi Suomen virallista ulkopoliittista linjaa, jonka eräs keskeinen pilari on ihmisoikeuksien edistäminen.

Aiheeseen liittyvää:

Ulkoministeriö: Suomen kansainvälinen ihmisoikeuspolitiikka