Sijoittajille jättibisnes Helsingin Eteläsatamaan

Helsingin sataman toimintojen uudelleenjärjestely nousee monista tekijöistä ja vaikuttaa monien Helsingin alueiden kehittämiseen. Kaupunginvaltuuston tällä viikolla hyväksymän periaatepäätöksen keskeisenä lähtökohtana oli valtavan rakentamis- ja kiinteistösijoitusalueen synnyttäminen aivan kaupungin keskustaan.

Puheilla rantabulevardista ja hankkeella arkkitehtuuri- ja design-museosta kuorrutettiin suunnitelmaa, jonka kova ydin on luoda mahdollisuus laajaan rakentamiseen ydinkeskustan ehkä tärkeimmällä ranta-alueella. Kaupunkitutkija Kaarin Taipale on kuvannut mittakaavaa toteamalla, että alue on yhtä suuri kuin Pohjoisesplanadin ja Aleksanterinkadun väliin jäävä korttelijono Kolmen sepän patsaalta Katajanokan kanavalle.

Kansallismaiseman arvojen sivuuttamisen ohella päätöksen tekee erityisen kyseenalaiseksi se, että alueen suunnittelu ollaan ulkoistamassa suurelta osin rakennuttajalle. Sijoittajat ja grynderit tähtäävät tietysti siihen, että alueelle rakennetaan mahdollisimman paljon ja tuottavasti. Helsingin arvokkainta ranta-aluetta ja kansallismaisemaa aletaan muokata liikevoittojen logiikalla.

Eteläsatamasta aiotaan siirtää matkustajaliikenne Tukholmaan Katajannokalle ja Tallinnanlaivat Länsisatamaan Jätkäsaareen. Tähän liittyy Länsisatamasta Länsiväylälle rakennettava tunneli. Sen alustava hinta on 180 miljoonaa.

Alueesta järjestetään rakennus- ja kiinteistöalan firmoille tarkoitettu suunnittelukilpailu. Sen ensimmäisen vaiheen on tarkoitus ratketa vuoden 2022 aikana. Sen jälkeen alue kaavoitetaan kilpailun voittaneen rakennusliikkeen tai kiinteistösijoittajan kanssa. Tämän kilpailun alueeseen kuuluu myös arkkitehtuuri- ja designmuseon alue. – Varsinainen paradoksi: arkkitehtien sijasta kiinteistösijoittajat ja grynderit suunnittelevat arkkitehtuurimuseon aluetta!

Periaatepäätös hyväksyttiin valtuustossa äänin 52 – 33. Vihreät, Vasemmistoliitto, Feministipuolueen edustaja ja Paavo Väyrynen kannattivat vastaesitystä, jonka mukaan periaateratkaisua ei olisi vielä tehty vaan ensiksi olisi selvitetty tarkemmin vaihtoehto, jossa lisää satamatoimintoja siirretään Vuosaareen. Kokoomukselle ei tässä ratkaisussa ollut tärkeää tietää konkreettisesti esimerkiksi tunnelinkustannuksia ja aiemmin Vuosaari-vaihtoehdon puolesta satamatoiminnoissa puhunut SDP käänsi kelkkansa.

yhakanen
Muut Helsinki
Ehdolla kuntavaaleissa

Toimittaja. Työskennellyt aiemmin toimittajana mm. Tiedonantajassa, Ylioppilaslehdessä ja Soihdunkantajassa. Toimi Suomen kommunistisen puolueen puheenjohtajana 1990 - 2013. Helsingin kaupunginvaltuutettu 2005 - 2017. Euroopan vasemmiston (European Left Party) hallituksen jäsen 2010 - 2013. Nykyisin Euroopan vasemmiston Itä-Euroopa työryhmän jäsen. Vapaus Valita Toisin -yhdistyksen hallituksen jäsen. Kirjoittanut kirjat Markkinoiden vai ihmisen hyväksi?(2013), Kuusi kuvaa Kekkosesta (1985) ja Kansallinen etu ja eheyttäminen (1982). Toimittajana ja kirjoittajana useissa kirjoissa, mm. Marxin Pääoman ajankohtaisuus 2015), Asukkaiden vai yhtiöiden valta? (2017), Toisenlainen kuntakartta – demokraattiset hyvinvointikunnat (2012), Elvi Sinervon Runot 1931 – 1956 (2012), Nykyinen kriisi ja Marx (2009), Vastavirtaan-pamfletti (2008, yhdessä Emmi Tuomen kanssa), Kolme kirjainta – SKP:n yhdeksan vuosikymmentä (2008, yhdessä Emmi Tuomen kanssa), Kuntapamfletti (2006), Sotaa ja imperialismia vastaan (2006), Imperialismi ja sosialismi tänään (2004), Agitprop-laulukirja (työryhmän kanssa 2002), Marxismi ja 2000-luku (2001), Työaika uusiksi (1998) ja Ei EU:lle -pamfletti (1994).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu