Vapaavuoren hukkaputki syytä hylätä

Pormestari Jan Vapaavuori ja kokoomus yrittävät ajaa läpi uutta, entistä laajempaa ja kalliimpaa suunnitelmaa Helsingin keskustatunnelista. Vihreitä houkutellaan mukaan muutamilla hajanaisilla kävelykatujen pätkillä. Mitään joukkoliikenteen ja kävelykeskustan yhdistämiseen perustuvia vaihtoehtoja valtavan kalliille tunnelihankkeelle ei ole valmisteltu.

Tiistaina kokoontuvalle kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään päätöstä yleissuunnitelman valmistelemisesta  nelikaistaisesta keskustatunnelista, joka ulottuisi Länsiväylältä Sörnäisten rantaan ja jossa olisi kuusi eritasoliittymää ja haaroja eri suuntiin. Liittymien kohdalla kaistoja olisi enemmän. Liittymistä tulisi pitkät ja isot kuilut maan päälle.

Investoinnin hinnaksi arvioidaan 1,3 – 1,4 miljardia euroa. Liikennekonsultti Antero Alkun keväällä Helsingin seudun Maan ystävien ja Kenkää keskustatunnelille -ryhmän seminaarissa esittämän arvion perusteella hinta tulisi todennäköisesti olemaan vähintään kaksi miljardia.

Pormestari Vapaavuorella, jonka alaisuudessa valmistelu on poikkeuksellisesti tapahtunut, näyttää olevan ihan eri kriteerit arvioida keskustatunnelia ja sitä, onko kaupungilla varaa joukkoliikenteen lippujen hintojen alentamiseen, vanhuspalvelujen ja muiden peruspalvelujen resurssien lisäämiseen tai vaikka edullisempiin vuokriin.

Kuka tarvitsee tunnelia?

Vapaavuoren ajama hanke on varsinainen hukkaputki. Sitä perustellaan liikenteen tarpeilla, vaikka henkilöautoliikenne Helsingin niemellä on jo pitkään vähentynyt ja itä-länsi-suuntaiset liikennevirrat keskustan ali ovat melko pienet. Keskustan kauppojen asiakkaista vain noin 10 % kulkee selvitysten mukaan henkilöautolla. Keskustan alla jo olemassa olevat huoltotunnelitkin ovat vajaakäytössä. Länsimetron valmistuminen on vähentänyt tarvetta ajaa autolla keskustaan tai sen ali. Raide-Jokeri tulee valmistuessaan vähentämään tätä tarvetta entisestään.

Keskustatunnelin hinnalla voitaisiin Antero Alkun mukaan rahoittaa kaikki Helsingin uuteen yleiskaavaan merkityt ja vuoteen 2050 mennessä toteutettavaksi aiotut ratikka- ja pikaraitiotiehankkeet. Samalla voidaan luoda selvästi nyt esitettyä laajempi kävelykeskusta tai alue, jolla kävelyn ja pyöräilyn lisäksi olisi vain joukkoliikennettä. Helsingin keskustan satamien raskas liikenne voidaan siirtää Vuosaaren satamaan, jonne on aikoinaan jo rakennettu metroraidekin, puuttuu lähinnä asematerminaali.

Missä ilmastoteot?

Kävelykeskustaksi tuskin kukaan muu kuin Vapaavuori esikuntineen kehtaa väittää sitä, että muutetaan kävelykaduiksi osa Pohjois-Esplanadista tai toinen ajokaista Esplanadeilla, pätkä Etelärannasta, pari kadunpätkää yliopiston päärakennuksen luona, Suurkirkon portaiden edusta ja pikkuruinen Postikatu Kiasman nurkalla.

Vapaavuoren johdolla tapahtuneessa valmistelussa ei ole näköjään piitattu edes siitä, että nelikaistainen, osin jopa kuusikaistainen keskustatunneli johtaa selvitysten perusteella liikenteen päästöjen lisääntymiseen, kun henkilöautoliikenne kasvaa.

Mitä tekevät vihreät ja demarit?

Helsingin kaupungin nettisivuilla mainostettiin elokuussa asukastilaisuutta, jossa piti esitellä keskustan maanalaisen kokoojakadun ja kävelykeskustan suunnitelmia. Tilaisuus kuitenkin peruttiin vähin äänin. Nyt lautakunnalle esitetyn vuorovaikutusraportin mukaan asukkaille tehdyssä kyselyssä alle viidesosa kannatti keskustatunnelia.

Nyt asia viedään kovalla vauhdilla, asukkaita varsinaisesta päätösesityksestä kuulematta kaupunkiympäristölautakuntaan, jolta haetaan valtuuksia tehdä yleissuunnitelma. Vaikka tämä ei vielä tarkoita päätöstä rakentaa tunneli, on tarkoitus ilmiselvästi sitoa lautakunta ja valtuustoryhmät tähän valtavan kalliiseen hankkeeseen.

Kaupunkiympäristölautakuntaa johtaa vihreiden Anni Sinnemäki ja lautakunnassa vihreiden, sosialidemokraattien, vasemmistoliiton ja perussuomalaisten edustajat ovat enemmistönä nyt temppelinharjalla. He voivat haudata keskustatunnelin päättämällä, että sen yleissuunnittelua ei aloiteta. Eikä tähän tarvita edes kaikkia näiden ryhmien edustajia. Samalla lautakunnan voisi kehottaa valmistelemaan toisenlaisen suunnitelman, jossa ilman keskustatunnelia ja vähemmällä rahalla saadaan parempaa joukkoliikennettä, laajempi kävelykeskusta ja toteutetaan ilmastotavoitteita.

 

(Artikkelikuva Yle/Helsingin kaupunki)

yhakanen

Freelance toimittaja. Työskennellyt aiemmin toimittajana mm. Tiedonantajassa, Ylioppilaslehdessä ja Soihdunkantajassa. Kirjoittanut kirjat Markkinoiden vai ihmisen hyväksi?(2013), Kuusi kuvaa Kekkosesta (1985) ja Kansallinen etu ja eheyttäminen (1982). Toimittajana ja kirjoittajana useissa kirjoissa, mm. Marxin Pääoman ajankohtaisuus 2015), Asukkaiden vai yhtiöiden valta? (2017), Toisenlainen kuntakartta – demokraattiset hyvinvointikunnat (2012), Elvi Sinervon Runot 1931 – 1956 (2012), Nykyinen kriisi ja Marx (2009), Vastavirtaan-pamfletti (2008, yhdessä Emmi Tuomen kanssa), Kolme kirjainta – SKP:n yhdeksan vuosikymmentä (2008, yhdessä Emmi Tuomen kanssa), Kuntapamfletti (2006), Sotaa ja imperialismia vastaan (2006), Imperialismi ja sosialismi tänään (2004), Agitprop-laulukirja (työryhmän kanssa 2002), Marxismi ja 2000-luku (2001), Työaika uusiksi (1998) ja Ei EU:lle -pamfletti (1994). Toimi Suomen kommunistisen puolueen puheenjohtajana 1990 - 2013. Helsingin kaupunginvaltuutettu 2005 - 2017. Euroopan vasemmiston (European Left Party) hallituksen jäsen 2010 - 2013. Nykyisin Euroopan vasemmiston Itä-Euroopa työryhmän jäsen. Vapaus Valita Toisin -yhdistyksen hallituksen jäsen. Osuusliike HOK-Elannon edustajiston jäsen. Mukana Rauhanpuolustajien, Helsingin kaupungin asukastalojen puolesta -verkoston, Maunulan asukastalo Saunabaarin ja sosiaalifoorumien toiminnassa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu