Kirkko ja mielikuvamarkkinointi? Avuksi konsultit jäsenkadon hillitsemiseksi.

Viimeinen Suomen Kuvalehden artikkeli SK numero 7. sai taas innostukseni kirjoittamiseen nousemaan ja kysymään: Tälläkö tavalla saadaan ihmiset liittymään kirkkoon? Isoilla mainoskuvilla, jossa teksti kertoo sinulle arkipäiväisen kuvan kera:”Täällä rakastan minä”.

Tarjouksia pyytäessään Espoon seurakuntien tarkoituksena oli mainostaa rohkeasti ja yllättävästi kirkkoon kuulumisen etuja. Sieltä mainoksista pitäisi löytyä rakkautta ja takuumiehenä on: Kirkko Espoossa.

Minun on vaikea kuvitella, että tällä reseptillä tuskin jäsenkatoa saadaan pysäytettyä. Mainoskuvat, tuskin nykyaikana pystyvät herkistämään ihmisiä yhtään enempää kuin lähimmän K-kaupan mainokset? Mainokset tulvivat silmille kaikkialta. Kirkon odottaisi olevan jotain erityisempää. Pitäisikö ensin kysyä eronneilta jäseniltä, miksi he ovat lähteneet ja mitä muuta he olisivat kirkolta halunneet?

Tutkija Kokkosen mukaan Espoon ”Täällä rakastan minä” -kampanjassa viesti voi olla jopa hengellisempi kuin kirkon kampanjoissa yleensä. Itse sitä suuresti epäilen. Entä mitä te ajattelette puheenvuorolaiset, oletteko nähneet nämä mainokset ylipäätään jossakin, tai pysähtyneet miettimään kuka minua nyt rakastaa?

Koko sivun mainos julkaistiin Helsingin Sanomissa. Kolme onnellisen näköistä ihmistä laittaa ruokaa yhdessä. Kuvassa teksti: ”Ilman sinua.” Puhuttelevaako? Helsingin seurakunnat halusivat syksyllä 2020 muistuttaa ítsestään ja voimaannuttaa kaupunkilaisia kohtaamaan korona-ajan haasteet yhdessä toisiaan auttaen. ”Syksyllä tilattiin markkinointiviestintä-kampanjan suunnittelu ja kohderyhmätestaus Miltton Oy:ltä. ”Yhteistyön tavoitteena oli hyödyntää Kirkko Helsingissä-brändin kohderyhmille sopiva tapa puhua sekä sanomat ja viestinnänvälinen sanomavirta.”

Hakintapäätöksessä kampanjan kokonaishinnaksi arviointiin 250 000 euroa. Kuvia heijastettiin Kirkon seiniin, Kampin kappelin seiniin Ilman sinua -valoteos. Kuvia näkyi myöskin raitiovaunuissa, busseissa ja mainostauluissa. Ideana oli kertoa, miten tärkeä juuri sinä olet. ”Ilman sinua ei ole rakkautta, eikä valoa. Ilman sinua kirkko ei voi tehdä hyvää”.

Viestinnän kokonaiskulut yritettiin selvittää ja vuonna 2019 ne olivat SK:n selvityksen mukaan seurakuntien, seurakuntienyhtymien ja tuomiokapitulien viestintäkulut olivat 2019 tilinpäätöksissä noin 31 miljoonaa euroa. Se on paljon.

Tällä hetkellä Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu hieman yli 3,7 miljoonaa jäsentä. Se on 700 000 vähemmän kuin vuosituhannen vaihteessa. Peräti joka neljäs jäsen harkitsee eroamista. Sekin on paljon.

Jäsenten takaisin liittymiseen tarvitaan minun mielestäni paljon enemmän kuin mainoksia ja tekstejä, kirkko rakastaa sinua. Vai kuinka moni epäilevä saa tästä sytykkeen liittyä joukkoon? Siihen tarvitaan enemmän yhteisöllisyyttä, herkkyyttä kohdata ihminen ihmisenä ja hiljaa herkällä korvalla kuuntelemalla.

Sanoisin J.Krishnamurtin sanoin:

Hengenviljelyn alueella ei pitäisi painottaa keskittymistä vaan huomioimista. Keskittyminen on menetelmä, jossa mieli pakotetaan kaventumaan yhteen pisteeseen, kun taas huomioimisella ei ole mitään rajoja.

zzz333
Sitoutumaton Espoo

Maailma on vaarallinen paikka, ei niiden vuoksi, jotka tekevät pahaa, vaan niiden vuoksi, jotka katsovat vierestä eivätkä tee mitään. Albert Einstein

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu